همیارآنلاین

کانال ایتا https://eitaa.com/hamyaronline

همیارآنلاین

کانال ایتا https://eitaa.com/hamyaronline

سلامت ‌شغلی‌ برای ‌کشاورزان



سلامت ‌شغلی‌ برای ‌کشاورزان‌

فصل بهار برای کشاورزان نوید برکت و خوشبختی را به همراه دارد و این قشر زحمتکش با کشت در مزارع خود سعی دارند این برکت را راهی خانه‌های خود کنند. امروزه سمپاشی در کشاورزی جایگاه ویژه‌ای دارد اما برخی از کشاورزان بخوبی از اصول سمپاشی و رعایت نکات ایمنی هنگام سمپاشی مطلع نیستند. امروز شما خواننده محترم را با پاره‌ای از این نکات ایمنی آشنا می‌سازیم تا بتوانید در صورت مواجه با این‌گونه مشکلات، اقدامی درست را اتخاذ کنید.

سموم کشاورزی‌

پس از آشنایی با انواع سموم شیمیایی باید گفت که مسمومیت با سموم کشاورزی چه علائمی را می‌تواند در فرد ایجاد کند. بسیار اتفاق افتاده که کشاورزی دچار مسمومیت با یکی از سموم کشاورزی شده اما به دلیل این که اطرافیان یا حتی خانواده وی با این علائم آشنا نبودند، آن را بی‌اهمیت شمرده و در نهایت روند مسمومیت منجر به مرگ کشاورز شده است. از این رو به‌ جدول زیر که شایع‌ترین علائم مسمومیت با سموم کشاورزی است توجه فرمایید:

علائم عمومی مسمومیت‌

سوزش گلو، سرفه، خفگی، تنگی نفس،تهوع، استفراغ، اسهال، درد پهلو، بالا رفتن اوره بدن،سردرد، سرگیجه، اختلالات رفتاری، افسردگی، تشنج، کما و... .

از علائم دیگر شایع مسمومیت می‌توان به علائم پوستی و چشمی همچون خارش، سرخی چشم‌ها، اشک ریزش و آبریزش از بینی اشاره کرد. از این‌رو هر کشاورزی هنگام سمپاشی دچار این گونه علائم شود باید به سرعت به پزشک مراجعه کند.

در بسیاری از موارد مشاهده شده خانم‌هایی که کشاورزی می‌کنند، به دنبال تماس با این سموم دچار ناباروری و سقط جنین می‌شوند. بنابراین بهتر است نکات زیر رعایت شود:

1)‌ همیشه پیش از استفاده از مواد شیمیایی برچسب آن را با دقت خوانده و طبق دستورالعمل اجرا کنید.

2)‌ ‌آفت‌کش‌ها را دور از دسترس کودکان و در ظروف سربسته برچسب‌دار نگه دارید.

3)‌ قویا توصیه می‌شود هنگام سمپاشی سیگار نکشید، زیرا اکثر مواد آفت‌کش قابل اشتعال است.

4)‌ هنگام سمپاشی از ماسک و کلاه استفاده کنید، چکمه بپوشید، آستین‌ها را کاملا پایین بیاورید و دستکش دست کنید و تمامی سطوح بدن را پوشیده نگه دارید زیرا سموم آفت‌کش از راه پوست هم جذب می‌شود.

5) از استفاده بی‌رویه از سموم آفت‌کش بپرهیزید، زیرا هم باعث بروز مقاومت در آفت می‌شود و هم می‌تواند محیط زیست شما را آلوده کند.

6) در صورتی که مدت کوتاهی بعد از شروع سمپاشی تغییری در حال عمومی خود حس کردید، بسرعت کار خود را رها کرده و به پزشک مراجعه کنید.

حدیث جعفری

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد