همیارآنلاین

کانال ایتا https://eitaa.com/hamyaronline

همیارآنلاین

کانال ایتا https://eitaa.com/hamyaronline

دندان عقل، کشیدن یا نکشیدن؟


دندان عقل، کشیدن یا نکشیدن؟

دندان عقل آخرین دندانی است که معمولا بین 18 تا 25 سالگی درمی‌آید. در بعضی از افراد این دندان تشکیل نمی‌شود و در بسیاری دیگر به دلیل کمبود فضا در محل مناسب نمی‌روید.


بسیاری از افراد این دندان را عامل مشکلاتی همچون به هم ریختگی دندان‌ها بویژه در دوره جوانی و درد فک با علت نامعلوم می‌دانند.

سوال شایعی که در ذهن بسیاری از افراد وجود دارد، این است که آیا در هر صورت دندان عقل باید کشیده شود یا نه؟ در جواب به این سوال می‌توان گفت اگر فضای کافی برای رویش دندان عقل وجود داشته باشد و به‌طور کامل بروید، با دندان‌های مقابل تماس خوبی داشته باشد و موجب ایجاد مشکلاتی همچون گاز گرفتن گونه نشود، این دندان نیز می‌تواند مانند دندان‌های دیگر نقش موثری در جویدن غذا ایفا کند.

در مواردی که فضای کافی برای رویش آن وجود ندارد، ممکن است در فک نهفته باقی بماند یا به صورت ناکامل بروید. در صورت نهفتگی، ممکن است سبب آسیب به دندان‌های مجاور شود و در طولانی مدت کیست یا در موارد نادری تومور ایجاد کند.

بنابر این پس از گذشتن از سن رویش این دندان، بهتر است هر چه سریع‌تر با جراحی خارج شود. گاهی براثر رویش ناکامل این دندان، مقداری از بافت لثه پشت آن باقی می‌ماند و در اثر تجمع مواد غذایی و میکروب‌ها و همچنین جویده شدن توسط دندان‌های مقابل، متورم و دردناک می‌شود. در صورت ایجاد چنین مشکلی، برای تشخیص شدت آن و درمان مناسب، باید به دندانپزشک مراجعه کرد.

علت اصلی به هم ریختگی دندان‌های پایین در 18 تا 30‌‌سالگی، رشد دیررس فک پایین است و به علت هم زمانی رویش دندان عقل با این پدیده، گاهی به اشتباه تصور می‌شود دلیل اصلی این به هم ریختگی، دندان عقل است. اگر با تشخیص به موقع، دندان عقل قبل از ایجاد این به هم ریختگی خارج شود، ممکن است تا حدی در کاهش آن موثر باشد ولی بعد از ایجاد آن، کشیدن دندان عقل باعث برطرف شدن آن نمی‌شود.

درد در ناحیه فک می‌تواند دلایل مختلفی همچون پوسیدگی دندانی، بیماری حاد لثه، دردهای عضلانی و عصبی و حتی عفونت سینوس‌های فکی داشته باشد و نسبت دادن همه این دردها به دندان عقل کار اشتباهی است. برای درمان موثر هر دردی، باید علت آن را با بررسی دقیق تشخیص داد.

دکتر مجید حیدرپور

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد