همیارآنلاین

کانال ایتا https://eitaa.com/hamyaronline

همیارآنلاین

کانال ایتا https://eitaa.com/hamyaronline

ناکارآمدی طرح توجیهی مزارع پرورش میگو


با عدم آینده نگری در سالهای 78-77، بروز کرد:

ناکارآمدی طرح توجیهی مزارع پرورش میگو


تهران  - خبرگزاری کشاورزی ایران

گروه: تشکلهای غیردولتی



ناکارآمدی طرح توجیهی سازمان شیلات و بانک کشاورزی در مورد مزارع پرورش میگو که بدون دخالت پرورش دهندگان تنظیم شده بود، باعث شد پرورش دهندگان هیچگاه به تولید و درآمد مطرح شده در طرح نرسند.

به گزارش ایانا، مدیرعامل اتحادیه پرورش دهندگان میگوی خوزستان با اعلام این مطلب گفت: اولین مجتمع پرورش میگوی ایران با وسعت پنج هزار هکتار که دو هزار هکتار آن ساخته شده و از سال 72 به تولید میگو مشغول بوده، با مشکلاتی مواجه گشته که اکنون به معضل مبدل شده و موجب توقف مجدد مجتمع در سال 88 شد.

محمد معلم افزود: مجموعه اتفاقات و مشکلات منطقه ای و زیرساختها و حوادث غیرمترقبه از خشکسالی (بالا رفتن شوری و PH آب) و سرمازدگی تا تلفات زیاد، از آلودگی کارون تا ظهور بیماری لکه سفید، از افت قیمتهای فروش تا بالا رفتن هزینه تولید، همواره ضربه زننده به پیکر این مجتمع بزرگ تولیدی بوده است به طوریکه حدود پنج سال متوقف شد.

وی تصریح کرد: مزارعی که با وام بانکی و بر اساس طرح توجیهی شیلات که بدون دخالت پرورش دهندگان تنظیم شده بود، ساخته شدند، هیچگاه به تولید و درآمد مطرح شده در طرح توجیهی نرسیدند و انباشتی از ضرر و زیان را برای پرورش دهنده به ارمغان آوردند.

معلم گفت: در سال 87 در یک طرح آزمایشی مجددا روح تولید به کالبد بی جان منطقه دمیده شد و باز شاهد رونق منطقه، رفت و آمدها، اشتغال، تولید و سرزندگی پرورش دهندگان شدیم.

وی تاکید کرد: این راه اندازی مجدد با فراموشی میگوی سفید هندی و معرفی گونه جدید میگوی سفید غربی بود که البته برتریهایی نسبت به گونه قبلی داشت و دارد.

وی ادامه داد: لیکن دیری نپایید که مجددا بروز بیماری، همچون صاعقه ای به سرعت مزارع را آلوده کرد و نزدیک به 70 درصد محصول سال 87 از بین رفت. به راستی مزارعی که چندین سال تعطیل بوده اند را نمی توان با آماده سازی و هزینه های معمولی راه اندازی کرد و واقعیت امر نشان دهنده آن است که مزارع چوئبده آبادان در سالهای 86 و 87 به صورت اساسی بازسازی شدند و این امر هزینه و انرژی زیادی را به خود اختصاص داد. بی شک پرورش دهندگان آبادان را باید از جمله سخت کوشترین پرورش دهندگان آبزیان دانست که علیرغم ضربات پیاپی و مهلک، همچنان ایستادگی کرده اند.

 

نگرشی بر وضعیت فعلی پرورش میگو در آبادان

مدیرعامل پرورش دهندگان میگوی خوزستان گفت: تلفات ناشی از بیماری لکه سفید در سال 87 همچون آب سردی بر تن تلاشگران این منطقه ریخته شد. در اینجا نقش صندوق بیمه محصولات کشاورزی، اساس کار بود که با روشهایی نه چندان روشن، مبالغ غرامت هر مزرعه محاسبه شد که رقم آن با هزینه کردهای واقعی فاصله قابل توجه داشت.

معلم تصریح کرد: حرکت آخر بانک کشاورزی نیز که بخشی از غرامتها را بابت بدهیهای تعاونی پرداخت کرد و عمده آن را بابت سود و جرایم دیرکرد برداشت کرد، در واقع بانک از پروژه ضرر کرده، هم سود می خواهد و هم جریمه! و برغم تصمیم ستاد و دستور اساندار وجوه غرامت را برداشت کرد و پرورش دهندگان ماندند با انبوهی از بدهکاریها و صنفی از طلبکاران.

وی ادامه داد: در زمان حاضر مزارع میگوی چوئبده تعطیل است. بانکها اقدامات قانونی برای وصول مطالبات را آغاز کرده اند. طلبکاران ریز و درشت فشارهای خود را افزایش داده اند، آینده ای برای راه اندازی مجدد مزارع دیده نمی شود.

معلم تاکید کرد: مصوبه هیات وزیران در بخشودگی سود و جرایم به فراموشی سپرده شده است و مبلغ 4/2 میلیارد تومانی هم که دولت داده، مدتهاست در بانک ملت اسان خوابیده و کنتور بدهکارسازی بانکها هر روز رقم بالاتری را می اندازد. از همه جالبتر اینکه برای همین رقم هم نقشه کشیده اند تا 20 درصدش را به صنایع جانبی بدهند و بقیه را هم به کسانی بدهند که دوباره آماده ضرر جدیدی با راه اندازی مزارع باشند.

وی گفت: اما چوئبده با وجود داشتن قریب دو هزار و 500 هکتار مزرعه، 9 مرکز تکثیر و پنج کارخانه عمل آوری با سرمایه ای بالغ بر 100 میلیارد تومان، نمی تواند راکد بماند. باید فکری کرد و طرحی نو درانداخت.

معلم گفت: اینکه تولید میگو با ریسک فراوان همراه است، یک واقعیت انکارناپذیر است اما از طرف دیگر اینکه نباید سرمایه آن منطقه بلااستفاده بماند نیز واقعیتی دیگر است. نیاز به کاری قوی و کارشناسی با جدی گرفتن گونه های دگیر آبزیان و اجرای پروژه های پایلوت مشهود است و هر یک روز که دیرتر شروع کنیم، یک روز دیرتر به نتیجه خواهیم رسید. لازم است بودجه های تحقیقاتی در جهت طرحهای اجرایی هدایت شود و "تحقیق برای تحقیق" به "تحقیق برای تولید" مبدل شود.

مدیرعامل اتحادیه پرورش دهندگان میگو تصریح کرد: همزمان، طرح بلاتکلیف مانده بخشودگی سود و جرایم باید اجرایی شود که پشتوانه هیات دولت را هم دارد و اصولا این طرح تا مرحله بخشودگی کامل اصل و فرع پیش رود. اصولا بر اساس کدام قانون و شرع و منطق استدلالی، بانکها از پروژه های ضرر داده سود طلب می کند؟! مگر طرح مشارکت نبوده؟ پس بانکها هم در ضرر شریکند.

وی تاکید کرد: ما حاضریم مزارع خود را در اختیار بانک یا هر نهاد دیگری قرار دهیم و بدون هیچگونه چشمداشتی به اجاره بها یا استهلاک، فقط بخواهیم یک قسط بانکی ما را تامین کنند. اگر مسئولان تصمیم گیرد به موقع عمل نکنند، هزینه تصمیم گیری در آینده را بالا می برند.

چنانچه امروز با وقاع بینی، سنگهای پیش پای تولیدکنندگان را برنداریم، در آینده نزدیک، دولت می ماند و بانک و استخرهای خالی و دهها کیلومتر کانال و جاده و دکل برق و چند هزار نفر بیکار و غیره و دیگر کسی را یارای بازسازی دوباره و چندباره مزارع نیست.

وی تاکید کرد: منطقه چوئبده واقع در 50 کیلومتری جنوب آبادان، هم منطقه محروم است، هم جنگ زده، هم دارای حساسیتهای قومی و هم حساسیتهای سیاسی و در 15 کیلومتری عراق واقع است.

 

دیدگاه اقتصادی

معلم تاکید کرد: طرحهای توجیهی پرورش میگو در سال 73 نوشته شد و بر اساس آمار بانک مرکزی شاخص کل بهای کالا در سال 73، رقم 9/16 و نرخ دلار دو هزار و 667 ریال بوده است. همین ارقام در مهرماه سال 88 به 1/203 و 9 هزار و 920 ریال رسیده است که به معنای آن است که هزینه های ریالی 12 برابر شده و نرخ ارز 7/3 برابر شده است.

وی گفت: از آنجا که هزینه مزارع به ریال است و فروش به دلار، پس زیان ناشی از عدم تطابق نرخ رشد ارز و تورم دامنگیر پوررش دهندگان است که در این خصوص قصوری هم نداشته اند. چنانچه دولت می خواهد در منطقه اشتغالزایی داشته باشد و ارزآوری و بهره برداری از زمینهای شوره زار و ثبات اجتماعی و سیاسی در منطقه را تعقیب می کند، پس هزینه آن را هم باید بدهد.

معلم تاکید کرد: این مشکل را که پرورش دهندگان به وجود نیاورده اند که با هزینه خودشان آن را حل کنند، ولی می توانند با حمایت دولتف مشکلات را حل کنند، همچنان که تا کنون نشان داده اند.

 

فعالیتهای آتی

مدیرعامل اتحادیه پرورش دهندگان میگوی خوزستان گفت: چنانچه بندهایی که به دست و پای پرورش دهندگان بسته شده، باز شود، انتظار رونق گرفتن منطقه از هم اکنون مشهود است. ابتدا باید مدیریت استانی اصلاح شود و بانک کشاورزی غرامتهای صندوق بیمه را آزاد کند و همزمان طرح بخشودگی متفرعات بانکی اجرایی شود و موضوع تصمیم گیری تبعیض آمیز در خوزستان درخصوص دو سال امهال پرورش دهندگان (برنامه توزیع 24 میلیارد ریال بین بانکها) اصلاح کرد. در این صورت پرورش دهندگان خود می توانند منطقه را رونق بخشند و تجربه هم نشان داده که توان آن را دارند. برنامه ریزی برای بهره وری بهینه از مجتمع چوئبده با استفاده از کارشناسان برجسته خارجی زمینه تداوم بهره وری از مجتمع را فراهم خواهد آورد./

 

خبرنگار: فاطمه مهردادیان

منبع ایانا


لطفا نظر خود را به 09369824488 پیامک نمایید

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد