همیارآنلاین

کانال ایتا https://eitaa.com/hamyaronline

همیارآنلاین

کانال ایتا https://eitaa.com/hamyaronline

» گندم


» گندم


1- ضایعات کاشت
ضایعات در این مرحله ، مقدار اضافه مصرف بذر است که معمولاً حدود 20% برآورد می شود و عمدتاً ناشی از خلاء تکنیکی و استفاده از شیوه های منسوخ کاشت می باشد که برابر 3/1 % کل گندم مصرفی کشور و یا 2%‌ کل گندم تولیدی کشور است.
2- ضایعات پیش از برداشت
شامل ضایعات تأخیر برداشت است که بصورت ریزش یا سبز شدن روی خوشه در نواحی باران خیز حاصل می شود. در یک طرح تحقیقاتی تلفات قبل از برداشت معادل 9/54 کیلوگرم در هکتار اندازه گیری شده است.
3- ضایعات برداشت
ضایعات در مرحله برداشت با کمباین شامل تلفات سکوی برش (%2- 5/0)، تلفات واحدهای کوبنده (%1-5/0)، جداکننده (%4/0-2/0)، تمیز کننده (%2/0-04/0) ‌و سایر عوامل است.
4- ضایعات پس از برداشت
این ضایعات را می توان به 4 دسته ضایعات حمل و نقل و ریخت و پاش (%5/5)، ضایعات بوجاری (%2/0)، ضایعات انبارداری (4%) و ضایعات تبدیل (%5) طبقه بندی نمود.
از طرفی محصول جانبی گندم کاه می باشد. قرنهاست از کاه بعنوان ماده اولیه ساخت کاغذ (مخصوصاً در چین) استفاده می شود. هم اکنون درمناطقی نظیر اروپای شرقی، آمریکای جنوبی، خاورمیانه و آسیا کاه بعنوان ماده اولیه مهم در صنعت خمیر کاغذ می باشد. دلیل اصلی تداوم کاربرد کاه در ساخت کاغذ سهولت دستیابی به آن به عنوان پسماند تولید مواد غذایی است. اما مشکل هزینه های کارگری جهت جمع آوری، ذخیره سازی و جابجایی، کاربرد این ماده را بیشتر به کشورهایی که دارای نیروی انسانی ارزان هستند و فرایندهایی که کارخانجات مقیاس کوچک نیاز دارند محدود کرده است. موارد استفاده دیگر کاه عبارتند از:
1- تغذیه دام، 2- منبع سوخت و تولید انرژی در کشورهای غربی، 3- بستر دامها، 4- تولید پروتئین، 5- تولید کودهای آلی، 6- افزایش حاصلخیزی خاک
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد