همیارآنلاین

کانال ایتا https://eitaa.com/hamyaronline

همیارآنلاین

کانال ایتا https://eitaa.com/hamyaronline

جذب 5000 کارورز در سال 89 ؛


جذب 5000 کارورز در سال 89 ؛
جزییات جذب کارورز در بخش حمل و نقل

اشاره:
بخش حمل و نقل از جمله بخش‌های کشور است که درصد قابل توجهی از اشتغال را به خود اختصاص داده است.در این بخش در حال حاضر طرح‌ها و برنامه‌های متعددی در راستای توسعه اشتغال، در دست اجراست که از مهم‌ترین آنها می‌توان به طرح کارورزی دانش‌آموختگان دانشگاهی اشاره کرد. به منظور آشنایی بیشتر با طرح کارورزی دانش‌آموختگان دانشگاهی در بخش حمل و نقل ، نگاهی داریم به روند اجرای آن ، نحوه اجرا و همچنین شرایط جذب کارورز در این بخش :


اجرای طرح کارورزی فارغ‌التحصیلان دانشگاهی
 از ابتدای سال  1382 بخشنامه‌ای از سوی وزیر راه و ترابری به کلیه معاونتها، سازمانها، شرکتهای تحت پوشش و ادارات کل راه و ترابری استانها ابلاغ شد مبنی بر اینکه کلیه پیمانکاران طرف قرارداد با وزارت راه و ترابری، سازمانها و شرکتهای تابعه موظف می‌شوند در طول مدت اجرای این پروژه ها، تعداد مشخصی از فارغ‌التحصیلان جوان را تحت عنوان کارورز در پروژه های خود بکارگیری و تربیت کنند.
در حال حاضر و بطور مرتب تعدادی از فارغ التحصیلان دانشگاهی از طریق ستاد اشتغال و کارآفرینی وزارت راه و ترابری به پروژه های طرف قرارداد معرفی می شوند و تاکنون نیز تعدادی از آنان پس از طی دوره کارورزی در پروژه های یادشده جذب شده‌اند.

پیشنهاد اجرای طرح کارورزی در کلیه دستگاههای اجرایی
* پیشنهاد اجرای طرح کارورزی در کلیه دستگاههای اجرایی از سوی وزارت راه و ترابری به شورای عالی اشتغال ارائه شد که نتیجتاً دستور شروع عملیات اجرایی طرح طی نامه شماره 36104/34 در تاریخ 26/4/84 ابلاغ شد.

جذب 5 هزار کارورز در سال 89
* پس از تصویب مجدد طرح کارورزی فارغ‌التحصیلان دانشگاهی در دولت نهم در شورای عالی اشتغال و تامین اعتبارات مورد نیاز از محل ردیف 503610 قانون بودجه سال 86 ، وزارت راه و ترابری متعهد شد تعداد 5000 نفر از متقاضیان استفاده از طرح رشته‌های مختلف دانشگاهی را در طرحها و پروژه‌های عمرانی بخش حمل و نقل جذب و بکارگیری کند. در سال 87 تفاهمنامه مشترک فیمابین وزارت کار و امور اجتماعی و وزارت راه و ترابری با مبلغ اعتبار تخصیص یافته 45 میلیارد ریال منعقد شد. مضافا اینکه توافقنامه جدید برای جذب 5000 نفر برای سال 1389 در حال انعقاد می‌باشد.

انتشار سالانه فراخوان طرح کارورزی
* هر ساله وزارت راه و ترابری فراخوان طرح کارورزی را بصورت کشوری در جراید منتشر می‌نماید. از سوی دیگر ادارات کل راه و ترابری و سایر نمایندگان استانی تابعه وزارت راه و ترابری نیز راساً نسبت به انجام فراخوان اقدام می‌کنند.

  اهداف و مشخصات دوره‌ کارورزی و نحوه ثبت نام و جذب کارورز و رشته‌های مورد نیاز:
اهداف اصلی طرح:
1-  ارتقای توانمندی‌های حرفه‌ای و مهارتی فارغ‌التحصیلان آموزش عالی با رویکرد ساماندهی بازار کار؛
2- آشنایی بیشتر با وظایف بخش حمل و نقل و فراگیری مهارتهای مرتبط با آن؛
3- ایجاد زمینه‌های مناسب برای رشد فرهنگ بکارگیری نیروهای متخصص در ساخت و توسعه زیربناهای کشور؛
4-  ارتقای سطح علمی بخش حمل و نقل با رویکرد کارآفرینی و اشتغال- کاهش ریسک جذب نیروی کار برای کارفرمایان.

شرایط عمومی پذیرش:
الف: دارا بودن مدرک کاردانی یا بالاتر از مؤسسات و مراکز آموزش عالی در رشته‌‌های: «عمران، مکانیک، کامپیوتر(سخت‌فزار و نرم‌افزار)، مهندسی برق، نقشه‌برداری، (سایر رشته‌های مورد نیاز در صورت ایجاد ظرفیت جدید متعاقبا اعلام می‌شود.) ؛
ب: حداکثر سن برای مقطع کاردانی 27 سال، برای مقطع کارشناسی 30 سال، برای مقطع کارشناسی‌ارشد 33 سال و برای
مقطع دکتری 35 سال ؛
ج: عدم اشتغال و یا تعهد به اشتغال در سایر مؤسسات و سازمانها؛
د: نداشتن هرگونه منعی برای حضور در محل اجرای دوره کارورزی شامل فقدان توانایی‌ جسمی لازم، اشتغال به تحصیل، نظام ‌وظیفه و ... .

 مشخصات دوره کارورزی:
1- طول مدت دوره کارورزی حداکثر یازده ماه می‌باشد؛
2-  تعیین محل کارورزی با نظر ستاد کارآفرینی و اشتغال وزارت راه و ترابری انجام می‌پذیرد؛
3-  شرکت در دوره کارورزی هیچگونه حقی مبنی بر استخدام پس از دوره کارورزی برای کارورز ایجاد نمی‌کند؛
4- کارورز در پروژه‌ها و طرحهای غیر دولتی و یا تعاونی که در زمینه حمل و نقل و در سه حوزه زیربناها؛
5-  ناوگان و خدمات جانبی فعالیت می‌کنند به کارگیری می‌شود؛
6-   کارورز پس از گذراندن مدت کارورزی، گواهینامه پایان دوره کارورزی دریافت خواهد کرد.

مزایای طرح برای کارورزان
فارغ‌التحصیلان پذیرفته‌شده تحت عنوان‌کارورز، در حین کارورزی از مزایای زیر برخوردار خواهند بود:
1. * کمک هزینه کارورزی 
2. * بیمه حوادث و عمر
جدول محاسبه کمک هزینه (حقوق) دریافتی کارورز
مقطع تحصیلی کمک هزینه دریافتی کارورز
کاردانی 1،317،600
 کارشناسی 1،844،640
کارشناسی ارشد به بالا 2،371،680

محل تامین کمک‌هزینه کارورزی:
*  50 درصد کمک هزینه مذکور از محل اعتبارات مصوب طرح کارورزی(دولت) و 50درصد باقیمانده توسط واحد پذیرنده(پیمانکار) به عنوان کمک هزینه کارورزی به کارورز پرداخت می شود. بدیهی‌است در صورت تمایل پیمانکار، پرداخت حقوق و مزایای بیش از سقف تعیین شده به کارورز، از اعتبارات داخلی خودِ واحد پذیرنده محدودیت نخواهد داشت.
*  برای مناطق محروم مصوب هیات وزیران، سهم دولت 70درصد و واحد پذیرنده 30درصد از کمک هزینه تعیین شده به کارورز تعیین می‌شود.
استفاده کارورزان از تسهیلات مختلف
* کارورزان دارای گواهینامه پایان دوره کارورزی، در استفاده از تسهیلات مختلف جهت تاسیس شرکت های پیمانکاری، واحدهای اجرایی– تخصصی، خدماتی و سرمایه گذاری در بخش های مختلف در اولویت قرار دارند.
نحوه ثبت‌نام کارورزان
*  فارغ‌التحصیلان دانشگاهی متقاضی استفاده از طرح کارورزی می‌توانند جهت ثبت‌نام و نیز کسب اطلاعات بیشتر به وب سایت معاونت کارآفرینی و مدیریت بحران وزارت راه و ترابری به آدرس اینترنتی
www.icmrt.ir  مراجعه و نسبت به تکمیل و ارسال فرم ثبت نام اقدام نمایند.

آمار طرح کارورزی در بخش حمل و نقل:
* از ابتدای سال 1382 تاکنون که دوره ششم طرح کارورزی فارغ التحصیلان دانشگاهی در حال اجرا می‌باشد تعداد بیش از 8000 نفر به پروژه‌های زیربخشهای مختلف وزارت راه و ترابری و سایر پروژه‌های بخش خصوصی و تعاونی معرفی گردیده‌اند.
*  در حال حاضر از ابتدای شروع دوره ششم طرح یعنی از سال 1387 تا کنون تعداد 6000 نفر از متقاضیانی طرح در بانک اطلااعاتی ثبت نام و مدارک خود را به این ستاد ارسال نموده‌اند که واجد شرایط شرکت در دوره‌های مزبور می‌باشند.
*  در دوره ششم اجرای طرح تعداد 3700 ظرفیت کارورزی در بخش دولتی حمل و نقل شناسایی گردیده است و اطلاع رسانی و اخذ ظرفیت از واحدهای پذیرنده دارای صلاحیت پذیرش کارورز در بخش خصوصی و تعاونی در حال انجام می‌باشد.
* تا کنون تعداد 3000 نفر به نمایندگان مجری به ادارات کل راه و ترابری استانها و سازمانهای تابعه (شامل سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای، سازمان بنادر و دریانوردی، سازمان هواشناسی، شرکت راه‌آهن و شرکت فرودگاههای کشور) و واحدهای تحت پوشش معرفی گردیده‌اند عملیات معرفی سایر پذیرفته شدگان واجد شرایط شرکت در دوره مذکور در حال انجام می‌باشد.
با تشکر از بهنام واعظ مدیرکل پژوهش‌های تخصصی راه و ابنیه وزارت راه و ترابری که ما را در تهیه این گزارش یاری کردند.
گزارش: حجت سوری

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد