همیارآنلاین

کانال ایتا https://eitaa.com/hamyaronline

همیارآنلاین

کانال ایتا https://eitaa.com/hamyaronline

کشت قارچ دکمه ای


کشت قارچ دکمه ای

    در گذشته جهت تهیه محیط کشت قارچ دکمه ای فقط از کود اسب استفاده می شد اما از آنجایی که هم اکنون تهیه این کود در مقیاس وسیع امکان پذیر نبوده از مواد دیگری مانند کاه گندم – کود مرغ و سنگ گچ طی فرآیندی به نام کمپوست سازی ( بسترسازی یا کود سازی ) محیط کشت مصنوعی با خواص کود اسب استفاده می گردد که در زیر به شرح مراحل مختلف آن می پردازیم .  

1- فاز اول کمپوست سازی

     این مرحله از بستر سازی شامل خیس کردن و انباشت مواد اولیه به مدت 5 تا 7 روز بوده که در سیستم ماشینی معمولا 3 تا 4روز به طول می انجامد . چهار مرحله قالب زنی که بمدت 3 تا 5 روز و معمولا 4 روز انجام می شود . قالب زنی در سیستم ماشینی 3 مرحله و هر 3 روز یک بار انجام می شود . بنابر این در سیستم ماشینی طول پروسه فاز اول حداقل 5 تا 14 روز کاهش می یابد .

2- فاز دوم کمپوست سازی

    این فاز شامل 3 مرحله بشرح زیر است :

 1- عملیات تخمیر بمدت 3 تا 5 روز  2- پاستوریزاسیون بمدت 12 تا 18 ساعت             3- آمونیاک زدایی 3 تا 5 روز بوده و تقریبا در هر دو سیستم شبیه هم انجام می شود  (گاهی در سیستم دستی مرحله آمونیاک زدایی 1 تا 2 روز بیشتر به طول می انجامد. ) 

3- بذر زنی

    این مرحله رابطه مستقیم با سیستم تولید و تعداد کارگران و مهارت آنها داشته در سیستم استیلاژ ( بستری ) حداکثر یک روز در سیستم کیسه ای و سایر سیستم ها بسته به مقدار کیسه ها و فاصله آنها با سالنهای تولید و ارتفاع قفسه ها مختلف است . معمولا این مرحله بایستی حداکثر در مدت 2 روز پایان یابد چرا که طولانی شدن این مرحله زمینه آلودگی کمپوست آماده شده را فراهم آورده همچنین برداشت در یک زمان انجام نمی گیرد . 

 4- پنجه دوانی

    در این مرحله میسلیوم یا ریسه های قارچ در مدت 14 تا 15 روز در کمپوست نفوذ کرده و پس از آن 14 تا 15 روز دیگر نیز زمان نیاز است تا میسلیوم قارچ در خاک پوششی نفوذ کند.

 

5- برداشت

معمولا طی 3 مرحله برداشت انجام می گیرد که هر مرحله 7 تا 10 روز طول می انجامد.

6- نظافت سالن

   مرحله پایانی که معمولا 1 تا 2 روز به طول می انجامد شامل مرحله تخلیه و نظافت سالن ها می باشد. بنابراین طول دوره در سیستم دستی 75 تا 103 روز و در سیستم ماشینی 70 تا 81 روز می باشد در صورتی که یک کارخانه کلیه مراحل را خودش انجام دهد 4 و حداکثر5 دوره در سال می تواند از سالن های تولید استفاده نماید. سیستم رایج ایران بصورت سنتی بوده و معمولا تولید کمپوست و قارچ کاری در یک کارخانه انجام می گیرد. امروزه در کشورهای پیشرفته از این سیستم استفاده نمی شود. اطلاعات بیشتر در مورد سیستم های پیشرفته در دوره  های تخصصی آموزشگاه قارچ طلوع طلایی ارائه می شود.

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد