همیارآنلاین

کانال ایتا https://eitaa.com/hamyaronline

همیارآنلاین

کانال ایتا https://eitaa.com/hamyaronline

افزایش نرخ بیکاری با افزایش بی‌رویه جمعیت

افزایش نرخ بیکاری با افزایش بی‌رویه جمعیت

اظهارات وزیر رفاه پیرامون لزوم اعمال سیاست‌های افزایش جمعیت واینکه اعلام شده است دین اسلام یکی از طرفداران افزایش جمعیت است اشتباه بوده است.
آیه 233 سوره بقره در قرآن دستور داده است که مادر باید دو سال کامل فرزند خود را شیر داده هیچ کس نباید به اندازه‌‌ای

که توانایی دارد تکلیف و وظیفه تعیین کند،‌ مادر نباید ازنگهداری فرزندی که به او زیان می‌رساند (از نظر بهداشت و سلامت) به زحمت افتد و پدر نباید بیش از حد معمول و متعارف از داشتن کودک متضرر شود.
ابن خلدون عالم بزرگ اسلام نیز 700 سال پیش اعلام کرده است که جمعیت زیاد فضا و هوا را آلوده می‌کند، به این ترتیب اگر بدون فراهم آوردن امکانات و تمهیدات لازم تغییر اندکی در روند باروری ایجاد کنیم معضلات مربوط به بیکاری، ازدواج، گرانی و کمبود مسکن و ... بیش از پیش خودنمایی می‌کند. براساس تست ورتهایم جمعیت‌شناس بزرگ هلندی نزدیک به 55 درصد جمعیت کشورما جمعیت زیر 20 سال بوده و بیش از 45 درصد نیز زیر 15 سال هستند که این تست گویای جمعیت جوان کشورماست که به شغل، مسکن، ازدواج و سایرامکانات نیاز دارد. ‌درحال حاضر بنا به اعلام مسئولان نرخ بیکاری در کشور 12 درصد است اگرچه نظر کارشناسان و صاحب‌نظران در مورد نرخ بیکاری بیش از رقم فعلی است. اما با در پیش گرفتن سیاست افزایش جمعیت، معضل بیکاری در کشور روند چشمگیری یافته و به جرات می‌توان گفت که نرخ بیکاری به بالای 30 درصد می‌رسد. از مهمترین مشکلات در جامعه مسئله افزایش بی‌رویه جمعیت است .‌باید همچنان شعارهایی مانند «بچه کمتر زندگی بهتر»‌ و «بچه که عمر و نفسه یکی خوبه دو تا بسه»‌ پیگیری شود و تدریس درس دو واحدی جمعیت و تنظیم خانواده که بر اساس رهنمودهای بزرگانی همچون امام‌خمینی(ره) در دانشگاه‌ها به طور اجباری پایه‌ریزی شده است ادامه یابد و قبل از کارشناسی طرح و ایده‌ها، سخن از افزایش جمعیت در کشور مطرح نشود. افزایش جمعیت درایران مانند کسی است که شماره کفشش دو نمره از پایش کوچک‌تر است به این معنا که باید رنج و فشار مضاعف بر مردم که به دلیل تحمل افزایش جمعیت بوده، احساس و برای آن چاره‌ای جدی اندیشید. خطر انفجار جمعیت در ایران به وقوع پیوسته و اگرچه باروری کم شده اما این مسئله در ارتفاع کم شده بلکه در سطح زیاد شده است. افزایش جمعیت در کشور شوک مضاعفی به مردم وارد می‌آورد، افزایش جمعیت، معضلات و آسیب‌های اجتماعی را در کشور تشدید می‌کند چرا که با افزایش فقر، زمینه وقوع جرم، جنایت بیشتر می‌شود. فرار دختران و کودکان، کودک‌آزاری و سایر معضلات ریشه در افزایش بی‌رویه جمعیت دارد که کشور را در گذشته دستخوش این آسیب کرده است.
*  آسیب‌شناس اجتماعی
آرمان روابط عمومی 30/1 
دوشنبه, 30 فروردین 1389
امان‌الله قرایی‌مقدم

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد