همیارآنلاین

کانال ایتا https://eitaa.com/hamyaronline

همیارآنلاین

کانال ایتا https://eitaa.com/hamyaronline

تعیین‌تکلیف فنی‌حرفه‌ای‌ها تا6ماه آینده


حاجی بابایی اعلام کرد:

تعیین‌تکلیف فنی‌حرفه‌ای‌ها تا6ماه آینده

جام جم آنلاین: وزیر آموزش و پرورش با اعلام اینکه ظرف 6 ماه آینده برای ایجاد ساختار جدید رشته های فنی و حرفه ای در وزارت علوم تصمیمگیری می شود گفت: بر اساس مصوبه مجلس دانشگاه پیامبر اعظم امسال 32 هزار دانشجو در دوره روزانه این رشته پذیرش می کند.

حمیدرضا حاجی بابایی در گفتگو با مهر با بیان اینکه هم اکنون دانشگاه پیامبر اعظم وابسته به وزارت آموزش و پرورش 250 هزار دانشجو دارد ، افزود: تنها یک دانشکده ما در تهران 6 هزار و 500 دانشجو دارد در حالی که در دانشگاه تهران با بیش از صد سال سابقه تنها 27 هزار دانشجو تحصیل می کنند.

وی با انتقاد از نحوه پذیرش دانشجو در دانشگاه پیامبر اعظم گفت: پذیرش دانشجو در این دانشگاه حدود 10 برابر دانشگاه تهران است.

حاجی بابایی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه «اکنون دانش آموزان سال سوم رشته فنی حرفه ای دچار سردرگمی شده اند در چنین وضعیتی وزارت آموزش و پرورش چه برنامه ای برای پذیرش دانشجویان این رشته دارد؟» گفت: کل بحث ما این است که دانشگاه پیامبر اعظم باید معلم تربیت کند که متاسفانه اینگونه نیست چرا که هم اکنون دانشجو به شکل آزاد پذیرش می کنیم و بعد لیسانس می دهیم اما از دسترس ما خارج می شود و هیچ فایده ای هم برای آموزش و پرورش ندارد در حالی که تربیت دانشجو به این شیوه وظیفه دانشگاه پیامبر اعظم نیست و دانشگاههای صنعتی مانند شریف باید به این شکل عمل کنند.

وزیر آموزش و پرورش افزود: جالب اینکه دانشگاه شریف تنها 40 دانشجو در رشته برق می پذیرد ولی دانشگاه پیامبر اعظم چند هزار دانشجوی برق پذیرش می کند حتی قوه قضائیه برای من و وزرای قبلی نامه فرستاده که بر چه اساسی دانشجو می پذیرید و مدرک لیسانس می دهید در حالی که این اقدام خلاف قانون است.

سرانجام پذیرش دانشجویان فنی

حاجی بابایی در توضیح روند واگذاری پذیرش دانشجو به وزارت علوم که پیش از این بر آن پافشاری داشت ، گفت: پیش از این با وزارت علوم هماهنگ کرده بودیم و توافق شد که 91 هزار دانشجو از سوی آنها پذیرش شود و حتی قرار بود هفته گذشته دفترچه نحوه پذیرش دانشجو از سوی سازمان سنجش منتشر شود. همچنین توافق کرده بودیم شهریه 40 هزار نفر از آنها را آموزش و پرورش بپردازد.

در اسفندماه سال گذشته وزیر آموزش و پرورش اعلام کرده بود که از سال 89، دانش آموزان فنی و حرفه ای در کنکور سراسری دانشگاه ها شرکت کنند و وزارت علوم عهده دار پذیرش دانشجو در این رشته شود در حالی که تا پیش از این دانش آموزان فنی و حرفه ای در دانشگاه پیامبر اعظم ادامه تحصیل می دادند.

وزیر آموزش و پرورش افزود: اما مجلس در هفته معلم سال جاری دو فوریتی را به تصویب رساند که طبق آن آموزش و پرورش باید تا پنجسال در رشته های فنی و حرفه ای با ظرفیت 91 هزار نفر در هر سال دانشجو پذیرش کند که آن را نپذیرفتیم.

وی با بیان اینکه بر اساس مصوبه مجلس باید طبق ظرفیتهای سال 1387 امسال نیز در دوره روزانه دانشجو پذیرش می کردیم ، اضافه کرد: جالب اینکه دانشگاه پیامبر اعظم در سال 1387، 32 هزار نفر دانشجو در دوره روزانه پذیرش کرده بود.

ارائه لایحه دولت برای کاهش مدت پذیرش دانشجو

حاجی بابایی گفت: پس از تصویب مصوبه مجلس مبنی بر پذیرش دانشجو طی پنجسال در دانشگاه پیامبر اعظم جلسه ای با نمایندگان مجلس برگزار کردیم که نتیجه این شد به جای پذیرش دانشجویان فنی حرفه ای طی پنجسال متوالی در این وزارتخانه لایحه ای از سوی دولت ارائه کنیم تا اجرای این قانون از پنجسال به 6 ماه تغییر یابد تا در این مدت برای ایجاد ساختار جدید رشته های فنی و حرفه ای در وزارت علوم تصمیمگیری شود.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد