همیارآنلاین

کانال ایتا https://eitaa.com/hamyaronline

همیارآنلاین

کانال ایتا https://eitaa.com/hamyaronline

تشریح جزئیات نظام آموزش مهارتی


پورعباس خبر داد:
تشریح جزئیات نظام آموزش مهارتی
جام جم آنلاین: سرپرست دانشگاه جامع علمی کاربردی از طراحی نظام جدید آموزش مهارتی تا 4 سال دیگر در کشور خبر داد و گفت: ایجاد شوراهای گسترش و برنامه ریزی مستقل از آموزش عالی و استقلال از وزارت علوم در نحوه جذب عضو هیئت علمی، تربیت دانشجو و اعطای مدرک از ویژگی های نظام جدید آموزش مهارتی خواهد بود.

به گزارش مهر، عبدالرسول پورعباس امروز سه شنبه در نشست خبری در دانشگاه جامع علمی کاربردی در تشریح چارچوب های نظام آموزش مهارتی گفت: ممکن است یک وزارتخانه جدید برای ساماندهی نظام آموزش مهارتی در کشور ایجاد شود که این کار را با قانوگذار پیش می بریم. با جدا شدن آموزش مهارتی از وزارتخانه های علوم و آموزش و پرورش شاهد کوچکتر شدن این دو وزارتخانه خواهیم بود و در این صورت این امکان وجود دارد که قانونگذار به این جمع بندی برسد که وزارت آموزش مهارتی تشکیل شود.

سرپرست دانشگاه جامع علمی کاربردی سابقه آموزش های مهارتی در ایران را 100 ساله عنوان کرد، اذعان داشت: آموزش های مهارتی در کشور با سبکی که تاکنون پیش رفته است نتوانسته نیازهای واقعی جامعه را برآورده کند و همچنان نیروهایی حتی با تحصیلات عالی داریم که از مهارت های کافی برای احراز مشاغل مختلف در کشور برخوردار نیستند ایران از نظر تعداد نفراتی که در نظام آموزش مهارتی فعلی آموزش می بینند و از نظر تعداد آموزشکده ها در منطقه رتبه نخست را دارد در حالیکه از نظر کیفیت و کارایی در انتهای جدول قرار دارد. 

پورعباس با بیان اینکه نظام های آموزشی مهارتی و تئوریک در 81 کشور به طور مستقل از یکدیگر عمل می کنند، گفت: هر دو نظام مهارتی و تئوریک مبتنی بر علم و دانش هستند اما محصول نظام آموزشی مهارتی به طور مستقیم وارد بازار کار می شود و محصول نظام آموزشی تئوریک و آکادمیک برای ورود به بازار کار نیازمند سپری کردن دوره های تکمیلی است. هر کدام از این نظام ها در بستر خود قابل رشد هستند یعنی اگر قصد توسعه آموزش مهارتی در بستر آموزش تئوریک را داشته باشیم منجر به کندی حرکت و در نهایت توقف آموزش مهارتی می شود چرا که استانداردهای بسترهای این دو نظام آموزشی متفاوت است.

وی از طراحی نظام آموزشی مهارتی با استقلالی تام از نظام آموزشی تئوریک خبر داد و گفت: پویایی و تغییر روز به روز در نظام آموزش مهارتی از ویژگی های این نظام است این درحالیست که در نظام تئوریک تغییرات خیلی تأثیرگذار نیستند. به این ترتیب تغییرات در نظام آموزش مهارتی با تغییر نیازهای بازار کار و توسعه تکنولوژی اتفاق می افتد لذا ممکن است برخی رشته ها پس از چند سال برچیده شوند.

ویژگی مدارک نظام آموزش مهارتی

سرپرست دانشگاه جامع علمی کاربردی مدارک نظام آموزش مهارتی را قابل تطبیق و معادلسازی با مدارک نظام آموزشی آکادمیک دانست و گفت: در نظام آموزش مهارتی دانشجو یک دانشجوی مهارتی است و استاد نیز تعریف ویژه ای دارد که در قالب استانداردهای وزارت علوم نمی گنجد. بخش عمده اساتید نظام آموزش مهارتی در کارخانجات و محیط های کار فعال هستند لذا باید با ایجاد سازمانی جدید به تعریف جدید استاد برسیم و به استادهای نظام آموزشی مهارتی هویت بخشی کنیم.

پورعباس تنوع در تخصص های در نظر گرفته در نظام آموزش مهارتی را بالاتر از تنوع تخصص های نظام آموزش آکادمیک دانست و خاطرنشان کرد: اگر در نظام آموزش آکادمیک تعداد مقالات معیار ارتقای اساتید است در نظام آموزش مهارتی اعضای هیئت علمی بر اساس تعداد اختراعاتشان ملاک هستند همچنین در نظام آموزش مهارتی 30 درصد وقت دانشجو در محیط دانشگاه و 70 درصد در کارخانجات می گذرد.

سرپرست دانشگاه جامع علمی کاربردی با بیان اینکه ایران نودویکمین کشوری است که در جهت ایجاد نظام آموزشی مهارتی مستقل اقدام می کند، درباره اعتبار مدارک این نظام نیز گفت: در آینده نه چندان دور که نظام آموزش مهارتی طراحی شد مدارکش نیز در داخل  خارج کشور قابل ارزیابی خواهد بود. آموزش عالی اجازه توسعه به دانشگاه علمی کاربردی در بستر آموزش آکادمیک را نمی دهد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد