همیارآنلاین

کانال ایتا https://eitaa.com/hamyaronline

همیارآنلاین

کانال ایتا https://eitaa.com/hamyaronline

وطن پور:اگر دست فروشى، سربازى و دانشجویى شغل است پس بیکار نداری

وطن پور:اگر دست فروشى، سربازى و دانشجویى شغل است پس بیکار نداریم
نرخ بیکارى ۱۴‎/۶ درصدى فصل بهار که توسط مرکز آمار ایران اعلام شده، غیرواقعى است، چون شواهد بازار کار نشان مى دهد یک چهارم نیروى فعال جامعه بیکار هستند.

به گزارش مهر، نگاه به افزایش نرخ بیکارى در کشور طى ماههاى گذشته این ابهام را در ذهن پدید مى آورد که آیا کشور به سمت از دست دادن فرصتهاى شغلى پیش مى رود و یا افزایش آن ؟ افزایش نرخ بیکارى و تعداد بیکاران حاکى از حذف فرصتهاى شغلى و یا هدر رفتن امکان ایجاد فرصتهاى شغلى است یا خیر؟

ورود به بازار کار سخت تر شد

افزایش یک میلیون نفرى تعداد بیکاران کشور در بهار سال جارى حاشیه هاى بسیار زیادى را براى کارجویان و جوانان آماده به کار پدید آورد به نحوى که متاسفانه باید گفت افزایش نرخ بیکارى و تعداد بیکاران، به معنى کاهش فرصت و امکان حضور کارجویان در بازار اشتغال است.

هرچند که به صورت قطع نمى توان پذیرفت که در راستاى اشتغالزایى جدید و ایجاد فرصتهاى شغلى، دولت طى سالهاى گذشته اقدامى نداشته است ولى از افزایش تعداد بیکاران مى توان نتیجه گرفت که تلاشهاى صورت گرفته کافى نبوده و باعث بسته تر شدن درهاى بازار کار به روى چند میلیون نفر بیکار شده است.

رشد تقاضاى ورود به بازار کار

در واقع رشد نامتوازن فرصتهاى شغلى طبق نیازها و ورودیهاى جدید به بازار کار، عدم سرمایه گذارى مناسب و افزایش نیافتن بهره ورى تولید در کنارعوامل تاثیرگذار دیگر باعث شده است تا نه تنها از شمار بیکاران کشور کاسته نشود بلکه روز به روز کشور شاهد تقاضاهاى جدیدترى نیز براى ورود به بازار کار باشد.

آمار ریزش کار مخدوش است

عباس وطن پرور، نماینده سابق کارفرمایان در اجلاس جهانى کار در پاسخ به این سئوال که با توجه به افزایش یک میلیون نفرى تعداد بیکاران در بهار سال جارى نسبت به مدت مشابه سال قبل آیا ما در حال از دست دادن فرصتهاى شغلى هستیم و یا خیر؟ گفت: اولا باید گفت گه بر اساس آمارها و وضعیت بازار کار، تعداد بیکاران به مراتب بیشتر از ۱ میلیون نفر است.

وى به افزایش آمارهاى ادارات کار در زمینه هایى چون شکایات کارگرى به دلیل اخراج، ترک کار و حتى با توافق کارگر و کارفرما به نحوى که امکان مطالبه حق براى کارگر از بین رفته باشد، مشکلات قراردادهاى موقت و نبود شرایط استفاده کارگران از حقوق قانونى خود استناد کرد و گفت: بر این اساس باید گفت ریزش کار در کشور به مراتب بالاتر از چیزى است که در آمارهاى رسمى بیان مى شود.

وطن پرور به افزایش تقاضا براى کار و بالا رفتن نرخ بیکارى به عنوان عوامل موثر در کاهش فرصتهاى شغلى و ناتوانى در ایجاد فرصتهاى جدید اشاره کرد و بیان داشت: متاسفانه افزایش ۷ درصدى بهره ورى در هر سال که در برنامه هاى گذشته دولت بود محقق نشد تا بتوان آن را یک محور پذیرش بهبود فرصتهاى شغلى قلمداد کرد.

بازار در اختیار تولیدات خارجى

این فعال کارفرمایى خاطر نشان کرد: متاسفانه امروز واردات بى رویه کالاهاى خارجى بى کیفیت به کشور و ادامه آن در کنار عدم استفاده از یک ضوابط منسجم و کنترل کننده بر کاهش واردات، باعث ضربه زدن به تولیدات داخلى و بازار ملى کشور شده است چون ما بازار کشور را در اختیار تولیدات خارجى قرار داده ایم.

دبیرسابق شوراى هماهنگى کارفرمایان کشور نرخ بیکارى فعلى کشور را نه تنها ۱۴‎/۶ درصد ندانست بلکه آن را بالاى ۲۵ درصد بیان کرد و گفت: نرخ بیکارى اعلام شده مرکز آمار به هیچ وجه با واقعیتها مطابقت ندارد چون شواهد بازار کار نشان مى دهد که یک چهارم نیروى فعال جامعه، معادل ۲۵ درصد آنان بیکار هستند.

وى تاکید کرد: البته اگر خانه دارى، دست فروشى، سربازى، دانشجویى و محصلى را شغل بنامیم دیگر در کشور بیکار نداریم. مى توان گفت بزرگترین دلیلى که امروز در کشور گریبانگیر مسئله اشتغال و بالا رفتن تعداد بیکاران شده است، مدیریت ضعیف در حوزه اشتغال و عدم وجود متولى مشخص در این بخش است.

وى افزود: علیرغم اینکه در دهه هاى اخیر تلاش شد تا کشور به سمت صنعتى شدن پیش برود؛ واقعیت این است که نتوانستیم هیچ نیروى مهارت دیده و متخصصى را براى به دست گرفتن اشتغال تربیت کنیم و بدتر اینکه هیچ نهادى نیز این مسئولیت را بر عهده نگرفت..

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد