همیارآنلاین

کانال ایتا https://eitaa.com/hamyaronline

همیارآنلاین

کانال ایتا https://eitaa.com/hamyaronline

آیت الله امامی کاشانی :میزان فطریه؛نان 1500 وبرنج 7000 تومان

آیت الله امامی کاشانی گفت : افرادی که زکات فطریه بر آنان واجب می شود باید بر اساس هر یک از اعضای خانواده 3 کیلو گندم ، جو ، خرما ، کشمش یا برنج یا مبلغ آن را به فقیر مستحق بدهند.

وی به خبرنگار واحد مرکزی خبر گفت : حد لازم همان گندم است و هر فرد باید 1500تومان معادل قیمت 3 کیلو گندم به عنوان فطریه بپردازد.

آیت الله امامی کاشانی افزود : با توجه به روایات متعدد مستحب است که افراد براساس قوت غالب به این مسئله توجه کنند، یعنی اگر بیشتر برنج مصرف می کنند باید با توجه به قیمت2200 تا2600 تومانی هر کیلوگرم برنج ؛ هر فرد مبلغی حدود 7000 تومان به عنوان فطریه بپردازد.

وی اضافه کرد: در پرداخت فطریه در صورت داشتن توان مالی بهتر است افراد " قوت غالب" یعنی آنچه را که در سال بیشتر مصرف می کنند ، مدنظر قرار دهند.

آیت الله امامی کاشانی همچنین درباره زمان پرداخت زکات فطره گفت : شب عید فطر پرداخت زکات فطره به شخص واجب می شود و تا قبل از نماز عید فطر باید آن را بپردازد و اگر تا قبل از نماز عید فطر، فرد مستحقی را پیدا نکرد تا قبل از نماز ظهر بپردازد در غیر این صورت باید پول را از مال خود جدا کند و تا فردای روز عید ، زکات فطره خود را بپردازد.

آیت الله امامی کاشانی افزود: پولی که فرد برای فطریه کنار می گذارد، نمی تواند آن را تغییر دهد یا آن را خرج و جای آن پول دیگری جایگزین کند.

آیت الله امامی کاشانی گفت: فطریه به فرد مستحق تعلق می گیرد و حتی الامکان باید فطریه بین مستحقان همان شهر صرف شود.

وی افزود: اگر فردی که زکات فطره می پردازد از سادات باشد زکات فطره را می تواند هم به سادات و هم به غیر سادات بپردازد اما اگر فردی سید نیست زکات فطره را نمی تواند به سادات بپردازد.

آیت الله امامی کاشانی گفت : پرداخت فطریه بر کسانی واجب است که توانایی اداره زندگی خود را بر اساس روند زندگی عادی نه زندگی غیر متعارف،‌ در مدت یک سال داشته باشند.

وی افزود : بنابراین این امر شامل افرادی که در اداره زندگی با مشکلات مالی روبرو هستند، نمی شود اما با این حال شارع مقدس برای آن که این افراد هم از ثواب پرداخت فطریه برخوردار شوند، راهی برای آنان گشوده است.

آیت الله امامی کاشانی گفت: بر این اساس خانواده هایی که با مشکل مالی روبرو هستند، می توانند برای همه اعضای خانواده معادل یک نفر فطریه بپردازند، به این صورت که سرپرست خانواده، مبلغ فطریه را به همسر و او به فرزندان بدهد و آخرین نفر این مبلغ را کنار بگذارد تا به عنوان فطریه پرداخت کند و به این گونه ثواب به همه اعضای آن خانواده می رسد.

آیت‌ الله‌ امامی‌ کاشانی افزود‌: افرادی که به دلایلی همچون بیماری یا مسافرت نمی توانند در ماه رمضان روزه بگیرند و تا رمضان سال آینده هم نتوانند قضای روزه خود را بگیرند ، باید کفاره بپردازند.

وی افزود : کفاره‌ روزه‌ کسانی‌ که‌ نتوانستند در ماه‌ مبارک‌ رمضان‌ روزه‌ بگیرند "یک‌ مد‌ طعام"‌ یا "یک‌ چارک‌ نان"‌ است‌ که‌ بهای‌ آن‌500 تومان‌ است‌ و باید حتما نان را به فقیر داد.

منبع

http://94.232.172.104/VMK/BodyGozideh.aspx?news_num=245316
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد