همیارآنلاین

کانال ایتا https://eitaa.com/hamyaronline

همیارآنلاین

کانال ایتا https://eitaa.com/hamyaronline

بازسازی تلفات ویروس Autorun


بازسازی تلفات ویروس Autorun
یکی از شایع‌ترین روش‌های انتقال ویروس استفاده از فایل autorun.inf‌ است. دلیل آن نیز این است که ویندوز در هنگام لود هر نوع درایوی چه سی‌دی چه حافظه‌های جداشدنی مثل USB و حتی درایو‌های دیسک سخت ابتدا دنبال فایل autorun.inf ‌می‌گردد و اگر در این فایل به برنامه مخربی ارجاع داده شود، در نتیجه ویندوز در هنگام پردازش فایل autorun.inf فایل مخرب را اجرا می‌کند.

این فایل‌ها به‌دلیل این‌که محتوای متنی دارند، هیچ وقت مشکوک به ویروس نیستند و بیشتر آنتی‌ویروس‌ها بسادگی از کنار این فایل‌ها می‌گذرند. به‌همین دلیل اگر کامپیوتر شما آلوده به ویروس شده باشد و بوسیله آنتی‌ویروس هم کامپیوتر خود را اسکن کنید، بقایای ویروس که همین فایل autorun.inf است، هنوز روی سیستم شما می‌ماند.

ویروس‌نویسان هم با غیر‌فعال کردن گزینه Folder Option و مخفی کردن سیستمی فایل (فایل‌های دو نوع مخفی می‌شوند یکی بصورت عادی دیگری بصورت سیستمی که در حالت سیستمی شما براحتی نمی‌توانید آنها را مشاهده کنید) autorun.inf مانع از این می‌شوند که شما بتوانید فایل autorun.inf را پاک کنید، چون اگر درایو شما آلوده به ویروس باشد و فایل autorun.inf وجود نداشته باشد، درصد کمی ممکن است فایل ویروس اجرا شود که بستگی به ویروس‌نویس دارد.

این هفته ما قصد داریم روشی را بررسی کنیم که بسادگی بتوانید فایل autorun.inf که پس از پاکسازی ویروس باقی مانده‌ را از بین ببریم. اگر فایل autorun.inf‌ موجود باشد ولی فایل ویروس موجود نباشد، شما نمی‌توانید به درایو خود دسترسی پیدا کنید. و با پیغام خطا مواجه می‌شوید. برای پاکسازی ابتدا باید صفات فایل autorun.inf را بصورت عادی در بیاورید. برای این کار از برنامه‌ای به‌نام attrib.exe که در ویندوز موجود است، استفاده کنید. کافیست این برنامه را با دستورات زیر اجرا کنید:

Attrib –h –s –a autorun.inf

با این دستور صفات فایل را بصورت عادی برگردانید. توجه داشته باشید این دستور را در روت هر درایو اجرا کنید، مثلا برای رفتن به درایو D باید ابتدا بنویسید:

D:\

بعد اگر در خط فرمان عبارت D:\» چاپ شده باشد، یعنی شما در ریشه درایو D هستید، اگر در زیرشاخه‌ای از درایو D مانند D:\Jamejam» بودید، عبارت cd\ را بنویسید تا به روت بروید. پس از اینها نوبت به پاک کردن فایل autorun.inf است:


Del autorun.inf


منبع

ضمیمه کلیک جام جم

۲۴ شهریور۸۹

http://jamejamonline.ir/papertext.aspx?newsnum=100885585743



نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد