همیارآنلاین

کانال ایتا https://eitaa.com/hamyaronline

همیارآنلاین

کانال ایتا https://eitaa.com/hamyaronline

‌وایمکس‌ اینترنت را به ‌شبکه مخابراتی تبدیل می‌کند


‌وایمکس‌ اینترنت را به ‌شبکه مخابراتی تبدیل می‌کند
wimax‌ در‌برابر ‌wifi ‌
اگر چه فناوری اطلاعات در مقایسه با دیگر فناوری‌ها، قدمت کمتری دارد اما در سال‌های اخیر تحولات قابل توجهی را پشت سر گذاشته است. تا چند وقت پیش اتصال به اینترنت مستلزم به‌کارگیری خطوط تلفنی و استفاده از مودم‌هایی بود که در اصطلاح به آنها Dial-up گفته می‌شد اما پس از دستیابی به فناوری امکان دسترسی به اینترنت پرسرعت با پهنای باند بیشتر تحولات چشمگیری را در دنیای اطلاعات شاهد بودیم. بی‌شک فناوریwifi و امکان استفاده از اینترنت بی‌سیم نقش بسیار مهمی را در ایجاد تغییرات بنیادین در عرصه اطلاعات ایفا کرده است و این در حالی است که این روزها با ورود فناوری وایمکس در آستانه کسب تجربه‌ای نو و متفاوت در دنیای اینترنت قرار داریم. این سیستم دیجیتالی ارتباطی بی‌سیم جایگزین خوبی برای شبکه‌های ADSL خانگی و حتی شبکه‌های بی‌سیم با برد کوتاه است. مهم‌ترین ویژگی وایمکس در مقایسه با wifi‌ در این است که دسترسی به آن حتی در مسافت‌های بسیار طولانی هم امکان‌پذیر خواهد بود.

وایمکس مخفف عبارت همکاری جهانی برای دسترسی به امواج مایکرو در زبان انگلیسی است اگر چهwifi‌ و wimax هر دو از فناوری‌های بی‌سیم برای اتصال به اینترنت هستند اما بسامد امواج وایمکس از wifi‌ بیشتر است و در نتیجه طول موج وایمکس کوتاه‌تر خواهد بود. براساس قوانین علم فیزیک با کوتاه‌تر شدن طول موج طول عمق آن افزایش خواهد یافت و به همین علت می‌توان از وایمکس در فواصل بیشتر استفاده کرد. به این ترتیب علاوه بر بهبود کیفیت، سرعت انتقال داده‌ها نیز افزایش خواهد یافت. البته بسیاری از افراد براین باورند از آنجایی که انتشار امواج در این سیستم‌ها به روش مشابهی انجام می‌شود و می‌توان وایمکس را نسل جدیدی ‌ از wifi به شمار می‌آورد، با این تفاوت که استفاده از wifi محدود به شبکه‌های محلی و خانگی است اما وایمکس شبکه‌ای سازمانی است که می‌توان با استفاده از آن محدوده بزرگ‌تری را تحت پوشش قرار داد.

براین اساس پیش‌بینی می‌شود که در آینده‌ای نه چندان دور وایمکس بتواند اینترنت را به یک شبکه مخابراتی تبدیل کند و تحولات عظیمی را در این زمینه به وجود آورد به گونه‌ای که روشن کردن هر کامپیوتر به منزله اتصال آن به اینترنت باشد.


منبع

http://jamejamonline.ir/papertext.aspx?newsnum=100888172907

hamyar.blogsky.com

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد