همیارآنلاین

کانال ایتا https://eitaa.com/hamyaronline

همیارآنلاین

کانال ایتا https://eitaa.com/hamyaronline

دفاع وزارت کار از طرح اشتغال خانگی


دفاع وزارت کار از طرح اشتغال خانگی

اشتغال خانگی ظرفیت بالایی در ایجاد فرصت‌های شغلی دارد

در پی درج مطلبی در روزنامه فرهیختگان مورخ 2/9/89 تحت عنوان «بلند پروازی‌های طرح مشاغل بیکاری» ، روابط عمومی وزارت کار و امور اجتماعی جوابیه ای صادر کرد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت ، متن کامل جوابیه وزارت کار به روزنامه فرهیختگان در پی می آید:
1ـ همانگونه که تیتر انتخاب شده برای گزارش نامفهوم است. مطلب مندرج نیز بدون استناد به هیچ تحقیق علمی و فقط با هدف تخریب طرح‌های اشتغال‌زا منعکس شده است و نشان می‌دهد کارشناس محترم اساساً مطالعه‌ای در مورد طرح مشاغل خانگی و نتایج طرح تمام شماری بنگاه‌های زودبازده نداشته‌اند.
2ـ وزارت کار و امور اجتماعی با هدف مشخص کردن میزان اثربخشی طرح بنگاه‌های زودبازده، در سال 1387 طرح تمام شماری بنگاه‌های زودبازده را با مشارکت مراکز آمار ایران به اجرا درآورد که نتایج نشان می‌دهد از میان طرح‌هایی که تسهیلات کامل دریافت کرده‌اند صرفاً از لحاظ تعداد 71/2 درصد و از لحاظ مبلغ تسهیلات 58/1 درصد انحراف داشته است و این طرح نقش مؤثری را در ایجاد اشتغال، بهبود وضعیت بنگاه‌ها، توازن منطقه‌ای وکارآمدی اعطای تسهیلات به همراه داشته است. اگر کارشناس محترم و دست‌اندرکاران روزنامه فقط به آمار بیمه شدگان اجباری سازمان تأمین اجتماعی در مدت زمان اجرای طرح توجه می‌کردند، این گونه طرح موفق بنگاه های زودبازده را زیر سوال نمی‌بردند. نکته قابل توجه اینکه این طرح توانست 968 هزار و 238 فرصت شغلی ایجاد کند.
3- طرح مشاغل خانگی بر پایه مطالعات دقیق از تجارب کشورها و بصورت تطبیقی تدوین شده است و مطالعات نشان می دهد که در بیش از 150 کشور از جمله کشورهای صنعتی این طرح با موافقیت اجرا شده است. علاوه بر این که بر خلاف اظهارات عنوان شده، در طرح توسعه مشاغل خانگی بواسطه توسعه دانش و فناوری و سیستم‌های ارتباطی حوزه‌های جدیدی مورد توجه قرار گرفته که دغدغه خاطر کارشناسان یعنی کاهش نرخ بیکاری در مناطق شهری را هم هدف قرار داده است و برخلاف اظهارات عنوان شده فقط به مشاغل سنتی توجه ندارد.
بررسی‌های دیگر نشان می دهد که اشتغال خانگی یکی از بخش‌هایی است که ظرفیت زیادی را برای ایجاد اشتغال دارد و به تبع آن می‌تواند در افزایش درآمد خانوار موثر باشد. برای آگاهی کارشناس محترم و دست اندرکاران روزنامه، مشاغل خانگی فقط برای روستاها تعریف نشده، بلکه تجربه جهانی آن نشان می دهد که بسیاری از کشورهای پیشرفته این طرح را با اشتغال زایی بالا در شهرها نیز اجرا کرده‌اند.
در کشورهای هند، مالزی، سنگاپور ، چین و همچنین کشورهای اروپایی، مانند سوییس، سوئد، نرو ژ و ... این طرح در قالب کسب و کار خوشه‌ای تعریف و اجرا شده است. بنا براین کاملا مشخص است این طرح دارای پشتوانه نظری و تجربه جهانی است و وزارت کار و امور اجتماعی با مطالعه دقیق و متناسب با ساختار اقتصادی کشور، طرح را تدوین کرده است. تقسیم بندی مشاغل خانگی و حمایت جدی‌تر از این گونه مشاغل در قالب کسب و کار خوشه‌ای نشان از اهتمام وزارت کار به ابعاد مختلف طرح است.
4- علی رغم پاره‌ای از داده‌های آماری در گزارش، باید به این نکته توجه کرد که تا پیش از تصویب قانون ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی اساسا برای مشاغل خانگی است. امید است رسانه‌های گروهی با رویکردی اصلاحی و مثبت به طرح های اقتصادی نگاه کرده و تلاش کنند دولت را در اجرای آنها یاری دهند.


منبع

http://www.dolat.ir/Nsite/FullStory/?Id=196130

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد