همیارآنلاین

کانال ایتا https://eitaa.com/hamyaronline

همیارآنلاین

کانال ایتا https://eitaa.com/hamyaronline

آیین نامه امتحان عملی ( شفاهی ) بورد تخصصی ارتودنسی در سال 1390

آیین نامه امتحان عملی ( شفاهی ) بورد تخصصی ارتودنسی  در سال 1390

آیین نامه امتحان عملی ( شفاهی ) بورد تخصصی ارتودنسی  در سال 1390

مقدمه

نظر به ضرورت بازنگری در نحوه امتحانات بورد رشته ارتودنسی به منظور ارتقاء کیفی و کمی این امتحانات و همچنین رسیدن به استاندارد مطلوب در آموزش دستیاران و انجام حداقل های آموزشی در این رشته ضروری است نسبت به طراحی و ارائه راهنمای امتحانات بورد ارتودنسی تدبیری اساسی اندیشه شود تا متقاضیان شرکت در این امتحانات با خیالی آسوده و بصورت کاملاً شفاف از نحوه و چگونگی امتحانات مطلع و به ویژه در قسمت عملی و شفاهی (Oral and practical examination ) که در واقع ارزیابی مهارت های فردی و توانایی دستیاران در تشخیص و طرح درمان ناهنجاری های دنتوفاشیال و همچنین اطلاعات کلینیکی آنان می باشد، امکان یک ارزیابی دقیق را فراهم نماید.

هدف از این مجموعه آشنا نمودن دستیاران واجد شرایط در امتحان بورد ارتودنسی از طریق ارائه اطلاعات لازم در خصوص ن نحوه امتحان، نحوه انتخاب کیس های درمان شده و مشخصات پرونده بیماران و رکوردهای لازم و نهایتاً ارزیابی متقاضیان از طریق امتحانات عملی و شفاهی میباشد.

اطلاعات لازم در خصوص نحوه ارزیابی هیئت بورداز پرونده بیماران درمان شده همراه با تمامی رکوردهای مورد نیاز و همچنین نکاتی که در این ارزیابی ها مورد نظر می باشد جهت آگاهی دستیاران ارائه می گردد.

این دستوالعمل با توجه به اهمیت ویژه ارزیابی دستیاران رشته ارتودنسی در امتحان عملی و شفاهی که امکان ارزیابی نسبتاً دقیق تری از توانایی های کلینیکی و مهارت های فردی هر دستیار در زمینه تشخیص و طرح درمان مال اکلوژن های مختلف، توانایی در تهیه آرچ های مختلف (wire bending) و عملکرد درمانی و پژوهشی وی را میسر می سازد، تهیه و تدوین شده است.

امید است این مجموعه بتواند راهنمایی مفید جهت متقاضایان شرکت در امتحان بورد ارتودنسی به منظور آشنایی با نحوه امتحانات عمل نموده و در این راستا از کلیه اساتید ارجمندی که در آموزش دوره های تخصصی ارتودنسی شرکت دارند انتظار می رود با مطالعه دقیق این راهنما نسبت به ارائه هر گونه نظر و پیشنهادی که سبب ارتقاء سطح کیفی و کمی امتحانات گردد دریغ ننموده و با راهنمایی ارزنده ی خود ، در آماده سازی دستیاران تحت آموزش جهت شرکت در امتحانات بورد تخصصی ارتودنسی نقش ارزنده ای را ایفا نمایند.

اهداف

1-رسیدن به استاندارد مطلوب در آموزش دوره تخصصی ارتودنسی در دانشکده های مجری آموزش دوره تخصصی

2-ارزیابی دانش نظری متقاضی در رشته ارتودنسی

3-ارزیابی مهارت های فردی در زمینه تشخیص و طرح درمان و همچنین wire bending

4-ارزیابی فعالیت های درمانی که در دوره سه الی چهارساله تخصصی بر روی بیماران انجام گرفته است از طریق بررسی پرونده بیماران درمان شده

5-ارزیابی فعالیت های پژوهشی متقاضی در دوره مربوطه

ماده 1: دستیاران واجد شرایط شرکت در امتحان بورد شفاهی، می بایست در زمان برگزاری امتحان مستندات و مدارک زیر را به هیئت ممتحنه بورد تحویل نمایند.

الف: یک نسخه از پایان نامه دوره دکترای تخصصی

ب:پرونده کامل 4 بیمار درمان شده توسط دستیار که به تایید سرپرست تخصصی و مدیر گروه مربوطه رسیده باشد ( برای هر پرونده یک برگ فرم اطلاعات مربوطه بر ا ساس فرم پیوست تکمیل گردد و در صفحه اول پرونده ضمیمه گردد.)

ماده 2: امتحان کتبی شامل یکصد سئوال چهارگزینه ای از کتب رفرنس و مقالات انتخابی از ژورنال های معتبر ارتودنسی که توسط دبیرخانه اعلام می گردد خواهد بود.

ماده 3: امتحان شفاهی شامل مراحل ذیل خواهد بود:

الف: ارزیابی کامل 4 پرونده بیماران به همراه مدارک مورد نظر شامل :

1-مدل های گچی قبل و پس از درمان

2-فتوگرافی های داخل و خارج دهانی قبل و پس از درمان

3-رادیو گرافی های سفالومتری قبل و پس از درمان به همراه tracing

4-سوپرایمپوزیشن سفالومتری ها بر ماگزیلا، ماندیبل و کرانیال بیس

5-سایر رادیوگرافی های قبل و پس از درمان

ب: ارزیابی دانش متقاضیان در خصوص تشخیص، طرح درمان، مکانیک و ریتنشن 3 کیس که توسط هئیت ممتحنه بورد ارائه خواهد شد.

ج: ارزیابی مهارت های فردی در ساخت، تنظیم و نصب آرچ و ایرهای مورد نظر (wire bending ) بر روی قالبهای گچی و مدل های تیپودونت

د: ارزیابی متقاضیان از طریق انجام مصاحبه و سئوالات شفاهی در مورد دانش کلینیکی دستیار توسط هیئت ممتحنه بورد.

ه: ارزیابی فعالیت های پژوهشی متقاضی که منجر به چاپ پوستر، مقاله، کتاب و یا ایراد سخنرانی در یکی از کنگره های مورد تایید شده باشد.

ماده 4 : چهار کیس ارائه شده به همراه پرونده کامل توسط دستیار به هیئت بورد بایستی شامل درمان مال اکلوژن های زیر باشد:

الف: یک کیس کلاس I اسکلتالی همراه با کرودینگ دندانی

ب: یک کیس کلاس II دسته I با مشکل ورتیکال

ج: یک کیس با دیسکرپانسی ترانسورس

د: یک کیس ortho surgery یا کیسی که بدبنال ریلپس درمان توسط دستیار مجدداً درمان شده باشد ( ارائه تمامی مستندات درمان قبلی و فعلی لازم است)

تبصره 1: حداقل در یکی از چهار کیس بالا بایستی کشیدن هر چهار دندان پرمولر در طرح درمان وجود داشته باشد.

تبصره2: در صورت عدم ارائه چهار کیس با مشخصات فوق از مجموع نمره ارزیابی این بخش کسر خواهد شد.

ماده 8: نمرات متعلقه به هر یک از اجزاء امتحان عملی – شفاهی به شرح زیر خواهد بود.

الف: ارزیابی کامل پرونده 4 کیس ارائه شده، هر کیس 6 نمره مجموعا......................ً 24 نمره

ب: تشخیص و طرح درمان بر 3 کیس ارائه شده توسط هیئت بورد هر کیس 12 نمره مجموعاً................... 36 نفره

ج: ارزیابی wire bending ( ساخت اجزاء دستگاههای متحرک و ثابت ).............................. 30 نمره

د: امتحان شفاهی توسط هیئت متحنه............................... 10 نمره

ه: ارزیابی فعالیت های پژوهشی دستیار 10 نمره و ( بر اساس آیین نامه مربوطه ) که در صورت ارائه مدارک لازم به مجموع نمرات کسب شده از موارد بالا و کسب حد نصاب 70% نمره امتحان شفاهی اضافه می گردد.( تکمیل فرم فعالیت های پژوهشی به صورت خلاصه و ارائه مستندات لازم است)

تبصره1: بنا به تشخیص اعضاء هیئت ممتحنه بورد هر یک از نمرات فوق تا 20% قابل تغییر خواهد بود مشروط بر اینکه سقف 100 نمره رعایت شود.

تبصره 2: جهت قبولی در امتحان شفاهی کسب حد نصاب 70% از مجموع نمرات بند « ب » و « ج » از ماده 8 (46 نمره از 66 نمره ) الزامی است. در غیر این صورت و حتی کسب حد نصاب 70 درصد از کل نمرات شفاهی ، متقاضی در این بخش از امتحان مردود شناخته خواهد شد.

ماده 5: کلیه متقاضیان شرکت درامتحان شفاهی می بایست جهت امتحان wire bending وسایل و تجهیزات لازم جهت تهیه آرچ و ایرهای مورد نظر از قبیل پلایرهای مورد لزوم ، تورت و سیمهای روند و چهارگوش راه به همراه داشته باشند.

ماده 6 : جهت آگاهی هیئت بورد از عملکرد درمانی هر دستیار، دانشکده های محل آموزش موظفند نسبت به تکمیل فرم اطلاعات درمانی دستیاران در خصوص اطلاعات لازم مبنی بر طول دوره تحصیل دستیار، زمان شروع دوره ، تعداد بیماران درمان شده توسط دستیار از ابتدا تا انتها، تعداد بیماران انتقالی و جدید با ذکر نوع مال اکلوژن به هیئت ممتحنه بورد در زمان معرفی دستیار به امتحان شفاهی اقدام نمایند. فرم مذکور بایستی به تایید سرپرست تخصصی بخش و مدیر گروه مربوطه رسیده باشد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد