همیارآنلاین

کانال ایتا https://eitaa.com/hamyaronline

همیارآنلاین

کانال ایتا https://eitaa.com/hamyaronline

همایش سراسری شوراها مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی


همایش سراسری شوراهای مرکزی و استانی سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی برگزار شد

همایش سراسری شوراهای مرکزی و استانی سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی همزمان با دهمین سالروز تاسیس این سازمان چهارم تیرماه در محل سالن همایش های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با حضور دکتر لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی، مهندس محمد زاده رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، اعضای کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی و جمعی از مسولان اجرایی کشور برگزار شد. 
به گزارش روابط عمومی سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی کشور، در ابتدای این مراسم مهندس موحدیان عطار ضمن خوش آمدگویی به حاضرین در مراسم اعلام کرد: مدیریت هوشمندانه بخش کشاورزی نیازمند وجود اطلاعات دقیق، به روز و پویا است و این سازمان توانایی لازم برای ارائه این خدمت به کاربران دولتی و غیردولتی را به دلیل نیروهای گسترده خود دارد. 
رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی کشور افزود: این سازمان با نیروهای خود می‌تواند با ساماندهی اطلاعات بخش کشاورزی و جمع‌آوری و یکپارچه‌سازی آن و صدور هوشمند بهره‌برداران اقدام کند بنابراین منابع اعتباری لازم برای راه‌اندازی سامانه اطلاعات کشاورزی در اختیار این سازمان قرار داده شود. 
موحدیان گفت: افزایش بهره‌‌وری در بخش کشاورزی و تولید ثروت نیاز به استفاده از دانش، اطلاعات و فناوری‌های لازم در فرآیند تولید است. لذا با هدف نهادینه کردن انگیزه بکارگیری دانش پیشنهاد می‌شود دولت 40 تا 70 درصد هزینه خدمات فنی و مهندسی ارائه شده به بهره‌برداران را از محل اعتبارات هدفمند کردن یارانه‌ها پرداخت کند. وی افزود: با وجود 4.5 درصد سهم سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی و 14 درصد ارزش افزوده بخش ضروری است دولت سطح سرمایه‌گذاری در بخش را افزایش داده و روش‌های سرمایه‌گذاری را نیز تغییر دهد. 
رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی کشور گفت: مهمترین و موثرترین موقعیت سرمایه‌گذاری دولت در بخش در حوزه دانش و فناوری، توسعه منابع انسانی و زیرساخت‌ها است تا با افزایش بهره‌وری انگیزه لازم برای سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در حوزه کشاورزی فراهم شود.
موحدیان با بیان اینکه تعامل بین تشکل‌هایی تولیدی و خدمات فنی و مهندسی موجب افزایش بهره‌وری منابع و هم‌افزایی در رسیدن به اهداف مشترک و توسعه و رفاه اعضای این تشکل‌ها دارد گفت: در این راستا سازمان برقراری این تعامل را راهبردی‌ترین رویکرد برای نیل به این مهم می‌داند و در جهت تحقق آن تلاش می‌کند. 
وی همچنین با اشاره به ظرفیت سازمان نظام مهندسی کشاورزی با 335 نفر مسئول در شورای استانی و کشوری افزود: با تجاربی که این افراد در محیط‌های اجرایی، دانشگاهی و خصوصی دارند می‌توانند شرایط لازم را برای حضور موثر در حوزه جهاد اقتصادی و هر برنامه گسترده بسیجی فراهم کنند. 
رئیس سازمان نظام مهندسی کشور ضمن درخواست از رئیس مجلس افزود: با توجه به وظایفی که قانون تاسیس سازمان و قوانین افزایش بهره‌وری و نظام جامع دامپروری برعهده سازمان نظام مهندسی کشاورزی گذاشته است برای پاسخگویی به این انتظارات اصلاحات لازم در قانون سازمان صورت گیرد. 
در ادامه این مراسم دکتر لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در خصوص واردات محصولات کشاورزی گفت: در ملاقاتی که اعضای کمیسیون کشاورزی با مقام معظم رهبری داشتند، ایشان فرمایش مهمی در این مورد فرمودند. 
رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: قانون بهره‌وری کشاورزی که سال گذشته به تصویب رسید، وزارت کشاورزی را به طور قانونی متولی واردات کرده است و کل اختیار از نظر تصمیم گیری در مورد اینکه چه کالایی وارد شود و تعرفه‌گذاری به این بخش محول شده است.
لاریجانی افزود: ‌اما اینگونه واردات باید منجر به دغدغه کشاورزان نشود به طور مثال زمانی که سیب کافی در کشور هست چه نیازی به واردات سیب فرانسوی داریم یا در حال حاضر حجم زیادی از واردات میوه را آنانانس و غیره تشکیل می‌دهد که اگر وارد کشور هم نشود اتفاق خاصی نمی‌افتد در حالیکه قانون تأکید دارد که از واردات بی‌رویه جلوگیری شود و متولی این کار هم وزارت کشاورزی است و از کمیسیون کشاورزی مجلس می‌خواهم که این مسئله را با جدیت دنبال کند. 
وی با بیان اینکه واردات محصولات کشاورزی باید به اندازه باشد، گفت: صرفه اقتصادی کشاورزی و دامپروری از جهشی که در تجارت و صنعت وجود دارد، برخوردار نیست و باید حمایت جدی شود که یکی از این حمایت‌ها جلوگیری از واردات بی‌رویه است تا کشاورزان را بامشکل مواجه نکند. لاریجانی همچنین در مورد آبیاری تحت فشار گفت:‌ با بودجه مناسبی که امسال در نظر گرفته شده معتقدیم که از منابع آب کشور به حد کافی باید استفاده شود در حالیکه در حال حاضر این طور نیست. 
وی همچنین در مورد یارانه بخش تولید گفت: معتقدم که یارانه‌های تولید آنطور که در قانون دیده شده بود به درستی اجرا نشد. قرار بود 30 درصد یارانه‌ها به بخش صنعت و تولید اختصاص یابد که به درستی انجام نشد و بنابراین امسال سهم تولید را از نظرعددی و به طور مجزا به میزان 10 میلیارد دلار در نظر گرفته‌ایم و در گام بعدی تلاش می‌کنیم که سهم بخش کشاورزی از این میزان را نیز مشخص بکنیم. 
رئیس مجلس شورای اسلامی با انتقاد از بسته‌بندی کالاهای کشاورزی در کشور گفت: در حالیکه در اطراف ما بازارهای خوبی برای صادرات وجود دارد اما به دلیل بسته‌بندی نامناسب که در برخی محصولات مانند زعفران مزیت داریم متأسفانه در بسته‌بندی‌های نامناسب و فله‌ای عرضه می‌شود وبا بسته‌بندی مناسب سایر کشورها به قیمت چند برابر عرضه می‌شود. وی افزود: مجلس شورای اسلامی در این زمینه آمادگی دارد تا کمک‌های مناسبی انجام دهد. 
لاریجانی همچنین با تأکید بر صدور خدمات مهندسی به سایر کشورها گفت: اگر چه در این زمینه تلاش‌هایی انجام شده اما باید از ظرفیت‌هایی که در برخی کشورهای آفریقایی و آمریکایی وجود دارد در زمینه صدور خدمات مهندسی استفاده شود. در این زمینه افرادی با حوزه‌یابی مناسب توانسته اند از بهره‌وری مناسبی در تولید برخوردار شوند. 
لاریجانی گفت: با نگاه مجلس به این که از ظرفیت‌های متخصصان بخش کشاورزی استفاده بهینه شود تصویب شد10 هزار نفر ناظر در بخش کشاورزی استخدام شود که می‌شود آن را در قالب مؤسسات نیز استفاده نمود که مزیت آن گریز از وضعیت کارمندی خواهد بود. 
رئیس مجلس همچنین با بیان اینکه استفاده از نهادهای تخصصی در کشور باید نهادینه شود، گفت: استفاده از آن نه به عنوان دکور و یا تنها به عنوان مشاوره باشد بلکه این نهادهای تخصصی باید در تصمیم‌سازی‌های کشور هم دخالت داده شوند. وی افزود: با قوانینی که اخیرا در مجلس تحت عنوان قانون بهره‌وری کشاورزی نظام جامع دامپروری به تصویب رسیده نشان می‌دهد که نگاه مجلس به این است که نهادهای تخصصی مانند سازمان نظام مهندسی کشاورزی باید در تصمیم‌سازی‌ها دخالت داشته شوند و این کار را باید توسعه داد.
دکتر طالبی مدیرعامل بانک کشاورزی بعنوان سخنران بعدی مراسم اعلام کرد: امسال با سودهای 11 و چهار درصدی به هریک از فارغ التحصیلان بخش کشاورزی که تقاضای تسهیلات برای انجام کار داشته باشند، پرداخت می شود.
محمد طالبی افزود: برای طرحهای مختلف، هیچ نوع تفاوتی وجود ندارد و به طرحهای مورد قبول تسهیلات تعلق خواهد گرفت. وی خاطرنشان کرد: در شش زیربخش در زمان هدفمندی یارانه ها دستور پرداخت تسهیلات صادر شد.
طالبی ادامه داد: در زمینه موتورپمپهای دیزلی و چاههای کشاورزی نزدیک به 18 میلیارد ریال و در بخش طرحهای جامع حفاظتی تا پایان 31 خردادماه سال جاری هفت میلیارد ریال تسهیلات پرداخت شد.
وی تصریح کرد: اختصاص تسهیلات مربوط به گلخانه ها 40 میلیارد ریال برآورد شده و در بخش شناورهای صیادی نیز یک میلیارد و 500 میلیون ریال تسهیلات پرداخت شد.
این مقام مسئول یادآور شد: در بخش دام و طیور 256 میلیارد ریال و در بخش سوخت نیز 252 میلیارد ریال به  بهره برداران بخشهای مختلف تسهیلات پرداخت شد. طالبی تاکید کرد: در مجموع تا یک ماه گذشته 576 میلیارد ریال به زیربخشهای مختلف کشاورزی پرداخت شد. وی همچنین اظهار داشت: از محل رشد بهره وری مراحل تولید، میزان رشد نزدیک به 5/2 درصد است که تنها یک درصد آن محقق شده است.
مدیرعامل بانک کشاورزی خاطرنشان کرد: اگر بدنه تحصیل کرده در جایگاه خدمات رسانی قرار گیرد، توسعه بخش کشاورزی نیز محقق خواهد شد. طالبی در پایان تصریح کرد: در زمینه اجرای طرح هدفمندی یارانه ها، بخش کشاورزی موفقتر از سایر بخشها عمل کرد.
در ادامه مراسم تفاهمنامه ای ما بین صندوق بیمه محصولات کشاورزی و سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی منعقد شد که بر اساس آن اعضای حقیقی و حقوقی سازمان در جهت کارگزاری بیمه بخش کشاورزی و ارزیابی خسارت بکارگرفته شوند.
در بخش دیگری از این مراسم دکتر بزرگیان معاون نوسازی و تحول اداری معاونت توسعه مدیریت و نیروی انسانی رییس جمهور  گفت: امضای تفاهم نامه فیمابین سازمان نظام مهندسی کشاورزی و معاونت توسعه مدیریت نیروی سازمانی سرمنشاء بزرگی برای توزیع و توسعه خدمات به بخش کشاورزی به ویژه برای روستاییان است. وی ادامه داد: اموری که دولت موظف است انجام دهد در این تفاهم نامه بصورت تفکیک مطرح شده است. 
بزرگیان تصریح کرد: در حال حاضر 18 هزار پیشخوان و 10 هزار ICT روشنایی و نیز نزدیک 8 هزار دفتر خدمات روستایی به کشاورزان ارائه خدمات می هند و پیش بینی می کنیم که در سال جاری با افزایش 6 هزار ICT روستایی و 6 هزار دفتر خدماتی مجموع آنها به 3 هزار دفتر پیشخوان برسد.
وی تاکید کرد: وزارت جهاد کشاورزی، بهداشت و درمان، کمیته امداد در روستاها برای 23 میلیون جمعیت خدمات الکترونیکی می دهند که بهترین دروازه ورود به این بخش سازمان های نظام مهندسی کشاورزی است که می تواند با نگاه قواعد کسب و کار، سطح درآمد را افزایش دهد و یک زمینه بسیار مناسب برای توسعه بخش کشاورزی است.
بر اساس این تفاهم نامه، طرفین توافق کردند که در چهارچوب قوانین و مقررات ارایه خدماتی که بطور مستقیم از طریق دستگاه های خدمات دهنده به مردم عرضه می شود و قابلیت ارایه در خارج از محیط اداری را دارد از امروز به دفاتر پیشخوان خدمات دولت و بخش عمومی واگذار  شود.
مهندس محمدی زاده رییس سازمان حفاظت محیط زیست نیز بعنوان آخرین سخنران مراسم اظهار داشت: متاسفانه آمارها نشان می دهد که بیش از 60 درصد کسانی که در سازمان نظام مهندسی کشاورزی عضویت دارند، به نوعی جویای کار هستند.
سیدجواد محمدی زاده افزود: برای اشتغال فارغ التحصیلان کشاورزی هیچ اطمینانی وجود ندارد و اگر آمار موجود درست باشد، در سال جاری کارآفرینی از اولویتهای این سازمان محسوب می شود.
وی خاطرنشان کرد: موضوع کارآفرینی به عنوان فرصتی طلایی است که می توان یک بازنگری در رابطه با تکالیف، وظایف و استفاده از ظرفیتهای قانونی انجام داد. محمدی زاده ادامه داد: سازمان نظام مهندسی کشاورزی دارای ظرفیتهایی قوی است و به عنوان مشاور عالی دولت و مجلس برای تامین نیازهای جامعه تلاش می کند.
وی تصریح کرد: این سازمان باید خودش را از حالت پیمانکاری رها کند و شأن و جایگاه خود را از تعلق دولت خارج کند. این مقام مسئول با اعلام اینکه 32 نفر از فارغ التحصیلان محیط زیست حضور فعالی در این سازمان دارند، یادآور شد: زمینه های همکاری خوبی بین این سازمان و حفاظت محیط زیست وجود دارد.
 محمدی زاده تاکید کرد: ارتقای سطح کیفی حفاظت از مناطق تحت مدیریت در زمینه تنوع زیستی، پایش مساله آلاینده ها، تهیه و تدوین دستورالعملها و بازنگری استانداردهای محیط زیست و استفاده از بازرسان معتمد در بخشهای مختلف این سازمان از مواردی محسوب می شود که می توان با برنامه ریزی دقیق از فارغ التحصیلان این حوزه استفاده کرد.
وی اظهار داشت: سال گذشته آزمایشگاههای طرف قرارداد و بخشهای معتمد سازمان محیط زیست 10 درصد افزایش یافت و در سال جاری در برنامه داریم که آن را به 20 درصد ارتقا دهیم.
محمدی زاده همچنین گفت: وقت آن است که در حوزه های محیط زیستی حضوری فعالتر داشته باشیم و در این زمینه مشارکت باید اولویت اول سازمانهای تخصصی باشد. وی در پایان افزود: تقاضا داریم که بانک اطلاعاتی تشکیل شود که منابع قابل اعتمادی از لحاظ آمار و اطلاعات دقیقی را در بر داشته باشد.
در ادامه تفاهم نامه همکاری بین سازمان حفاظت محیط زیست و سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی منعقد گردید. بر اساس این تفاهم نامه در واگذاری امور تصدی گری به بخش غیر دولتی در راستای اهداف سازمان حفاظت محیط زیست از حضور دانش آموختگان محیط زیست در فعالیت های مرتبط استفاده خواهد شد. همچنین ایجاد زمینه های اشتغال دانش‌آموختگان رشته‌های کشاورزی، منابع طبیعی و محیط زیست از دیگر اهداف مندرج در این تفاهم نامه می باشد.
گفتنی است در این مراسم از هفت نفر از کارآفرینان نمونه استانی سازمان نظام مهندسی کشاورزی با اهداء لوح، تقدیر و تشکر به‌عمل آمد.   

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد