همیارآنلاین

کانال ایتا https://eitaa.com/hamyaronline

همیارآنلاین

کانال ایتا https://eitaa.com/hamyaronline

بکارگیری سالیانه 8 هزار عضو هیات علمی جدید تا سال 1404


وزیر علوم خبر داد:
بکارگیری سالیانه 8 هزار عضو هیات علمی جدید تا سال 1404
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: برای رسیدن به حدنصاب اعضای هیات علمی در دانشگاه های کشور باید در افق سال 1404 به گونه ای برنامه ریزی کرد که سالیانه هشت هزار عضو هیات علمی جدید بکار گرفته شود.
به گزارش ایرنا، براساس اعلام روز چهارشنبه وزارت علوم، 'کامران دانشجو' در نشست مشترک اعضای کمیسیون‌های آموزش و تحقیقات و برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی و روسای دانشگاه‌ها افزود: اگر 9 میلیون دانشجو در افق سال 1404 در دانشگاه‌ها مشغول به تحصیل باشند و اگر به ازای هر 50 نفر نیز یک عضو هیات علمی در نظر بگیریم، نیاز به 180 هزار عضو هیات علمی داریم.
وی با بیان آنکه نسبت 50 به 1، رقم مناسبی برای عضو هیات علمی به تعداد دانشجویان دانشگاهها نیست، خاطرنشان کرد: اگر اکنون 60 هزار عضو هیات علمی داشته باشیم حتی برای رسیدن به این نصابی که مطلوب هم نیست نیازمند 120 هزار عضو هیات علمی جدید خواهیم بود که برای تحقق آن باید سالانه هشت هزار عضو هیات علمی جدید جذب شوند.
دانشجو، گسترش تحصیلات تکمیلی در استان‌ها را یک ضرورت دانست و گفت: باید در هر استان یک دانشگاه تراز اول هم سطح دانشگاه‌های تهران داشته باشیم که رسیدن به این هدف اثرات زیادی دارد که از جمله می‌توان به ماندگاری اعضای هیات علمی و عدم مهاجرت نخبگان به تهران و کلان‌شهرها و توزیع متوازن نخبگان در سطح کل کشور اشاره کرد.
وی افزود: ظرفیت پذیرش تحصیلات تکمیلی دانشگاه‌ها باید افزایش یابد تا بتوانیم به بیش از یک میلیون متقاضی ورود به تحصیلات تکمیلی جواب بدهیم که ایجاد دوره‌های دکترای پژوهش محور و افزایش تحصیلات تکمیلی در دانشگاه‌های مادر در همین راستا صورت گرفته است.
وزیر علوم گفت: باید تحصیلات تکمیلی را ضمن حفظ کیفیت و استانداردها در حد مقدورات و امکانات افزایش دهیم، از همین رو در نظر داریم در سیاستگذاری آموزشی، مقررات غیرضروری را برداشته و اصلاح ‌کنیم.
وی با انتقاد از روند توزیع بودجه گفت: با ادامه این فرآیند، دانشگاه‌های دور از تهران هیچگاه رشد شایسته و در شان مردم استان‌های کشور را نخواهند داشت.
دانشجو در مورد انتظارات وزارت علوم از مجلس شورای اسلامی گفت: از مجلس شورای اسلامی انتظار داریم که بودجه همه دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی به صورت یکپارچه و در چند ردیف متمرکز مثل آموزشی، پژوهشی، عمرانی، جاری و سایر در اختیار وزارت علوم قرار گیرد و پس از تبادل موافقتنامه دانشگاه ها با وزارت علوم و تایید از طرف وزارتخانه، تخصیص بودجه به دانشگاه ها ابلاغ شود.
وی تفویض اختیار تقسیم بودجه دانشگاه ها به وزارت علوم را گامی مهم در جهت تقویت نقش نظارتی این وزارتخانه بر فعالیت‌های آموزشی، پژوهشی و عمرانی مراکز دانشگاهی و پاسخگویی به مطالبات نمایندگان مردم و مسوولان برشمرد.
وزیر علوم همچنین به اعمال فشار برخی شهرداری‌ها برای دریافت عوارض از دانشگاه‌ها اشاره کرد و گفت: شهرداری‌ها در درون دانشگاه‌ها خدماتی ارائه نمی‌کنند، بنابراین از نمایندگان مجلس می‌خواهیم قانونی را بگذرانند که آموزش عالی نیز مانند آموزش و پرورش، از پرداخت اینگونه عوارض معاف شود.
وی افزود: براساس سند چشم انداز بیست ساله و در افق 1404 باید از لحاظ علمی و فناوری در منطقه اول باشیم البته لازم است ضمن رسیدن به این هدف، حفظ و نهادینه‌شدن هویت اسلامی، انقلابی و ایرانی مدنظر قرار گیرد و بدون داشتن هویت اسلامی و انقلابی، تحقق این هدف در افق 1404 ارزش ندارد.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تاکید کرد: یکی از سیاست‌های اصلی وزارت علوم اسلامی ‌شدن دانشگاه‌ها است زیرا طبق فرموده بنیانگذار انقلاب اسلامی، دانشگاه مبدا تحولات جامعه است و اصلاح آن اصلاح جامعه را بدنبال دارد، بنابراین ایجاد هویت اسلامی و انقلابی در دانشگاه‌ها می‌تواند در حفظ هویت اسلامی انقلابی جامعه اثرگذار باشد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد