همیارآنلاین

کانال ایتا https://eitaa.com/hamyaronline

همیارآنلاین

کانال ایتا https://eitaa.com/hamyaronline

دوره طلیعه حکمت 91

منابع این خبر:
www.hamyaronline.ir
سازمان بسیج دانشجویی http://bso.ir
سایت تمهید http://tamhid.net

با توجه به قرار گرفتن در دورانی که هر روزه در معرض شبهات مختلف اعتقادی،سیاسی هستیم برای مقابله با این هجمه ها باید چهارچوب ذهنی خود را به گونه ای شکل دهیم  که بتوانیم در مواقع حساس و فتنه ها تصمیم گیری صحیحی را انجام دهیم.علاوه بر این نکته اسلام نیز ما را به تحقیق و تفکر در دین دعوت کرده است . برای عدم انحراف و کج فهمی در مفاهیم باید از افراد متخصص و قابل اطمینان استفاده کرد . مورد دیگری که یک دانشجوی بسیجی باید به آن اهتمام ورزد یادگیری مبانی انقلاب اسلامی است.

شهید مطهری (ره) یکی از افرادی است که کتب ایشان می توانند در پیمودن این مسیر به ما کمک بسیاری کند ، به عنوان نمونه مقام معظم رهبری در مورد آثار ایشان می فرمایند: "اگر کسی فقط آثار وی را با دقت و بطور کامل بخواند کافی است که او را به یک سطح راغی (عالی) از معارف اسلامی برساند. " یا علامه طباطبایی در مورد ایشان می فرمایند: " او توانایی فکری بالایی در اسلام شناسی داشت. " از این سخنان می توانیم متوجه شویم که آثار ایشان یک منبع جامع و قابل اعتماد برای آشنایی با اسلام است و می تواند کمک بسیاری به ما کند تا مسیری که در آن حرکت می کنیم را به خوبی بشناسیم.

 

 

لازم به ذکر است که از این آثار می توان برای آموختن مبانی انقلاب اسلامی نیز استفاده کرد. مقام معظم رهبری در این خصوص می فرمایند:" کتب شهید مطهری مبانی فکری نظام است."

از مطالب ذکر شده می توان متوجه شد که آثار این شهید منبعی کامل، جامع و مفید و قابل اعتماد برای کسب آگاهی در زمینه ی دینی و مبانی انقلاب اسلامی باشد و شاید این جمله حضرت امام (ره) کامل کننده ی این بحث باشد که : " آثار قلم و زبان او بی استثنا آموزنده و روانبخش است." اما شاید سوالی مطرح شود که آیا این آثار متناسب با ما که در مسائل دینی در سطح بالایی نیستیم نیز هست یا خیر؟ که در جواب آن نیز باید این سخن حضرت امام را گفت که " آثار ایشان برای عارف و عامی سودمند و فرحزاد است."

از ویژگی های آثار ایشان می توان سادگی، متنوع بودن، کامل بودن، به روز بودن را نام برد و شاید به عنوان مهمترین ویژگی بتوان به خلق نظام فکری اشاره کرد که باعث می شود که انسان اندیشیدن را بیاموزد نه اندیشه ها را ! که این خود باعث می شود تا در فتنه ها از این بصیرت کسب شده استفاده کرده و خود و دیگران را نجات دهیم و از شبهاتی که در ذهن خود داریم نیز رهایی پیدا کنیم که در اینجا به تعدادی از این شبهات اشاره می کنیم:

1.              بعد از ورود اسلام به ایران فرهنگ ایرانی که فرهنگ نابی بوداز بین رفت!

2.              هنگامی که امیرالمومنین در نماز انگشتر خود را به سائل داد آیا در نماز تمرکز داشت یا نه؟!

3.              چرا دیه تعیین شده برای قطع 3انگشت  بیشتر از دیه تعیین شده برای 4 انگشت است؟!

4.              هنگام سفر امیرالمومنین به شهر انبار ایشان به افرادی که دنبال اسب ایشان راه افتاده بودند گفتند این کار را نکنید ولی در سفرهای مقام معظم رهبری به استانها ایشان از این کار جلوگیری نمی کنند!

5.              علی (ع) در برخورد با مخالفان هنگامی دست به شمشیر بردند که آنها نیز دست به شمشیر بردند ولی در زمان حال می بینیم که در صورت اعتراض مخالفان در روزنامه ها آن روزنامه تعطیل می شود!

6.               خدا در جایی از قرآن می فرماید که در صورت توبه گناهان شما را می بخشم ولی در جای دیگر می گوید در صورتی که ذره ای خوبی یا بدی کرده باشید نتیجه ی آن را خواهید دید!

7.              ..........

بر این اساس دوره ی تربیت مربی آثار شهید مطهری طراحی شده است که انتظار می رود طی آن دانشجویان مستعد علاوه بر مطالعه و فهم نزدیک به 20 کتاب از آثار ایشان ، آنچه می آموزند بتوانند به دیگران نیز بیاموزند تا شاید این سخن رهبر انقلاب را که می فرمایند:" باید آنچنان خود را بسازید که مثل شمعی پروانه ها را به دور خود جمع کنید.سازندگی علمی، اخلاقی، معنوی، فکری وسیاسی داشته باشند " را تحقق بخشیم .

این دوره در تابستان های سال 89 و 90 در اردوگاه سیدالشهداء آبعلی تهران برگزار شده است که با استقبال قابل توجه دانشجویان روبرو شده است و ان شاء ا... در تابستان 91 سال سوم آن برگزار خواهد شد.

 این دوره با توجه به نظام تربیتی سازمان بسیج دانشجویی (شجره طیبه صالحین) برنامه ریزی شده است و در آن داشنجویان توانایی مربیگری و کار در حلقه های صالحین را می آموزند . می توان وجه تمایز این دوره با سایر  دوره های را همین نگاه به آینده در برنامه ریزی های آن دانست. در این دوره دانشجویان در گروه های 10 نفره سازماندهی می شوند. در این گروه ها قبل از تشکیل کلاس دانشجویان با اعضای گروه خود کتب را مطالعه می کنند و در بین اعضا در مورد کتاب و شبهات آن بحث می کنند.

ویژگی دیگر  این دوره استفاده از اساتید با سابقه دانشگاه امام صادق (ع) جهت تدریس مباحث است.

در این دوره علاوه بر کتاب های شهید مطهری کلاس های فوق برنامه مانند: آموزش مهارتهای کلاس داری، فن بیان، مهارتهای جذب، ولایت فقیه و .... برگزار می شود.

 

جهت انجام پیش ثبت نام دوره طلیعه حکمت 91 کلیک کنید.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد