همیارآنلاین

کانال ایتا https://eitaa.com/hamyaronline

همیارآنلاین

کانال ایتا https://eitaa.com/hamyaronline

حل چالش‌های بشر با توسعه علوم گیاهی


حل چالش‌های بشر با توسعه علوم گیاهی

حمیده احمدیان‌راد

استفاده از علوم گیـاهی برای حل چالش‌های عمده پیش روی انسان در قرن 21 کلیدی است. درنتیجه توسعه فناوری‌های جدید هم در این حوزه الزامی ‌است با توسعه فناوری‌های جدید، زیست‌شناسی گیاهی به گونه‌ای تغییر می‌کند تا با استفاده از آن بتوان به نیازهای بشر پاسخ گفت.
این نتیجه مطالعه‌ای جدید است و محققان شرکت‌کننده در آن می‌گویند در حال حاضر سه چالش عمده پیش روی بشر وجود دارد. این چالش‌ها عبارتند از موضوع کمبود غذا، تأمین انرژی و تخریب محیط زیست و هر سه اینها به گیاهان مربوطند.
همه غذای ما یا به طور مستقیم از گیاهان یا به شکل غیرمستقیم از طریق جانورانی که از گیاهان تغذیه می‌کنند تأمین می‌شود.گیاهان یک منبع تولید انرژی هم به شمار می‌روند، همچنین آنها به میزان زیادی در تغییرات آب و هوایی نقش دارند و عامل عمده نگرانی‌های زیست محیطی نظیر گسترش زراعت و به دنبال آن تخریب زیستگاه‌ها و آلودگی آبراه‌ها هستند.
دانشمندان می‌گویند درحالی که جمعیت جهان از 7 میلیارد نفر فراتر رفته و با وجود تقریباً یک میلیارد گرسنه، امنیت غذایی به یک موضوع کلیدی هم در کشورهای توسعه یافته و هم درحال توسعه تبدیل شده این در حالی است که سوء رفتار انسان نه تنها به گرم شدن زمین منجر شده بلکه به رشد وقوع بلایای طبیعی آب و هوایی انجامیده که کشاورزی را تهدید می‌کند. از طرفی بخش صنعت و کشاورزی منشأ آلودگی‌های گسترده زیست‌محیطی است و همین سبب شده مناطق وسیعی از زمین برای کشت محصولات موجود بلااستفاده و آب‌ها نیز آلوده شوند. در همین حال با کاهش منابع انرژی فسیلی تقاضا برای سوخت‌های زیستی نیز افزایش می‌یابد و همین امر تقاضاهای فزاینده‌ای را برای بخش کشاورزی ایجاد می‌کند. براساس تحقیقی دیگر که دانشمندان دانشگاه منچستر انجام داده‌اند برای آشتی دادن این مطالبات متناقض ما به توسعه نسل جدیدی از گیاهان و روش‌ها نیاز داریم تا بهره‌وری در زراعت و میزان تحمل بخش کشاورزی در برابر فشارها به حداکثر برسد.
محققان معتقدند: ما باید این توانایی را به دست آوریم تا کشت گیاهان زراعی را به شکلی پیش‌بینی‌پذیر اداره کنیم به این منظور لازم است شناخت جامعی از چگونگی عملکرد گیاهان در یک دوره نسبتاً کوتاه زمانی به دست آوریم. همچنین ضروری است درک‌مان را از چگونگی عملکرد گیاهان گسترش دهیم به نحوی که با مدل‌سازی بتوانیم پیش‌بینی کنیم یک گیاه چگونه به هر گونه دستکاری ژنتیکی یا اختلال زیست‌محیطی پاسخ می‌دهد. خوشبختانه با ورود به قرن 21 ابزارهای لازم برای رسیدن به این درجه از دانش هم هرچه بیشتر در دسترس ما قرار گرفته است.
درنهایت محققان این قابلیت را در زیست‌شناسی گیاهی می‌بینند که چندین راه حل را برای دلهره‌آورترین مشکلات بشر در قرن 21 یعنی کمبود فزاینده غذا، کاهش ذخایر نفت و کاهش میزان آب شیرین ارائه کند.در این شرایط، تحقیقات ابزار حل مشکلات و حرکت به سوی آینده محسوب می‌شود و محققان انتظار دارند در آینده انقلابی در تحقیقات زیست‌شناسی به وجود آید.

منبع روزنامه ایران

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد