همیارآنلاین

کانال ایتا https://eitaa.com/hamyaronline

همیارآنلاین

کانال ایتا https://eitaa.com/hamyaronline

عطسه های بهارانه


مطب سیب
عطسه های بهارانه
این هفته مادری نگران به همراه فرزند 7 ساله‌اش که دچار علائمی شبیه به سرماخوردگی است به مطب سیب مراجعه کرده است. به‌رغم این‌که پزشک داروهایی را برای درمان سرماخوردگی کودک تجویز کرده، اما برخلاف گذشته که با مصرف این داروها علائم مختلف بیماری همچون آبریزش بینی، مشکلات تنفسی، گرفتگی بینی و سوزش چشم بهبود پیدا می‌کرد، هیچ اثری از بهبود در کودک دیده نمی‌شود. در واقع تشدید این علائم موجب بی‌حوصلگی و احساس خستگی مفرط در کودک شده است.

آلرژی؛ زمینه‌ای برای ابتلا به آسم

با نزدیک شدن به فصل بهار و گرده‌افشانی گل‌ها در افرادی که به بیماری‌های آلرژیک مبتلا هستند، علائمی مانند سردرد، مشکلات تنفسی، آبریزش بینی، خارش و قرمزی چشم و گرفتگی بینی ایجاد می‌شود که در اغلب موارد به نظر می‌رسد فرد سرما خورده است.

در بسیاری از موارد، تشخیص سرماخوردگی از آلرژی بسیار سخت است زیرا علائم این دو بیماری بسیار مشابه است، اما اگر علائم سرماخوردگی بیش از 2 هفته طول کشید، به این معنی است که فرد دچار آلرژی شده است. البته باید توجه داشت علائمی مانند خارش بینی، چشم‌ها و پوست بدن از علائم مشخصه بیماری‌های آلرژیک است و در سرماخوردگی معمولا فرد بیمار با چنین علائمی مواجه نمی‌شود، اما درمان آلرژی، اهمیت بسیار زیادی دارد چراکه اگر این بیماری کنترل نشود، بتدریج پیشرفت کرده و در مسیر مجرای تنفسی التهاب ایجاد می‌کند و به این ترتیب، فرد مستعد ابتلا به آسم می‌شود. در حقیقت آلرژی، واکنش سیستم دفاعی بدن به محرک‌های خارجی یا به عبارتی، گرده گل‌ها و گیاهان است. به طور طبیعی هنگامی که بدن در معرض مواد ناشناخته قرار می‌گیرد، نسبت به آن واکنش نشان داده و سیستم ایمنی بدن تحریک می‌شود. تحریک سیستم ایمنی بدن موجب تولید آنتی‌بادی‌هایی می‌شود که عوامل ناشناخته را از بین می‌برند، اما گاهی بدن در مواجهه با این عوامل، واکنش دفاعی از خود نشان می‌دهد که موجب بروز واکنش‌های حساسیتی می‌شود.

اگرچه از روش‌های درمانی متعددی برای درمان بیماری‌های آلرژیک استفاده می‌شود، اما هیچ یک از این روش‌ها درمان قطعی نیستند و تنها موجب تسکین علائم بیماری می‌شوند.

آلرژی بهاره می‌تواند به صورت ناگهانی یا تدریجی ایجاد شود و تنها کمتر از چند دقیقه یا بیشتر از چند سال ادامه داشته باشد. اگرچه ابتلا به بیماری‌های آلرژیک در اغلب افراد ارثی است، اما عوامل محیطی نیز می‌تواند احتمال ابتلا به بیماری‌های آلرژیک را در افراد افزایش دهد. به طور کلی 20 تا 30 درصد افراد جامعه به آلرژی مبتلا هستند که این آلرژی می‌تواند دائمی  یا فصلی باشد. از آنجا که درمان قطعی برای این بیماری وجود ندارد، باید پذیرفت که پیشگیری بهتر از درمان است. تراکم گرده‌ای هوا در محیط در 2 مقطع زمانی 10 صبح و 5 بعدازظهر بیشتر است و به همین علت به افرادی که مبتلا به آلرژی هستند، توصیه می‌شود تا حد امکان در این ساعات از خانه یا محل کارشان خارج نشوند.

دکتر نوشین محمودیان


منبع

جام جم ضمیمه سیب مورخ ۲۵ اسفند ۹۰

مشاهده شماره های سیب

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد