همیارآنلاین

کانال ایتا https://eitaa.com/hamyaronline

همیارآنلاین

کانال ایتا https://eitaa.com/hamyaronline

ثبت‌ نام‌ کارشناسی پیوسته و ناپیوسته دوره های ترمی علمی- کاربردی

اطلاعیه‌ سازمان‌ سنجش‌ آموزش‌ کشور در باره‌ شرایط وضوابط ، تاریخ و نحوه‌ ثبت‌ نام‌ در آزمون‌ مقاطع کارشناسی پیوسته و ناپیوسته دوره های ترمی دانشگاه جامع علمی- کاربردی سال 1391

سازمان‌ سنجش‌ آموزش‌ کشور بدین‌ وسیله‌ به‌ اطلاع‌ کلیه‌ متقاضیان شرکت در آزمون مقاطع کارشناسی پیوسته و ناپیوسته دوره‌های ترمی دانشگاه جامع علمی- کاربردی سال 1391 می رساند که ثبت نام برای شرکت در آزمون مقاطع مذکور از طریق اینترنت از روز دوشنبه 11/2/91 آغاز و در روز یکشنبه 17/2/91 پایان‌ می‌پذیرد، لذا کلیه‌ داوطلبان‌ متقاضی‌ ثبت نام که دارای شرایط عمومی واختصاصی ذیل می‌باشند می توانند در آزمون مقاطع مذکور ثبت نام و شرکت نمایند.


بخش اول: راهنمای شرکت در آزمون مقطع کارشناسی پیوسته دوره‌های ترمی علمی- کاربردی
سال 1391 مختص داوطلبان دارای مدرک پیش‌دانشگاهی یا دیپلم نظام قدیم آموزش متوسطه

1- شرایط پذیرش داوطلبان


1-1) شرایط عمومی:
 نداشتن عناد با نظام جمهوری اسلامی ایران.
توضیح: مصادیق عناد عبارتند از:
1) مبارزه مسلحانه با نظام جمهوری اسلامی ایران.
2) داشتن وابستگی تشکیلاتی گروهک‌های محارب.
3) پرداخت کمک مالی به گروهک‌های محارب یا هواداری تشکیلاتی از آن‌ها و یا عضویت در آن گروهک‌ها.
4) تبلیغ ماتریالیسم و ادیان ساختگی.
 نداشتن فساد اخلاقی.
توضیح: مصادیق فساد اخلاقی شامل اعتیاد به مواد مخدر و اشتهار به فحشا می‌باشد.
شرایط و ضوابط ثبت‌نام اتباع خارجی
1) ثبت‌نام اتباع غیرایرانی مقیم ایران منوط به داشتن یکی از مدارک اقامتی و شناسایی معتبر زیر می‌باشد:
1-1) گذرنامه که دارای پروانه اقامت با حداقل شش‌ماه اعتبار باشد.
2-1) دفترچه پناهندگی سیاسی صادره از سوی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران.
3-1) کارت هویت ویژه اتباع غیرایرانی دارای اعتبار در سال 1391، صادره از سوی اداره کل امور اتباع و مهاجرین خارجی وزارت کشور.
4-1) برگ خروج از کشور مدت‌دار مرحله هفتم آمایش، صادره از سوی اداره کل امور اتباع و مهاجرین خارجی وزارت کشور.
2) دارا بودن معدل کل حداقل 14 از 20 در دیپلم سه‌ساله برای داوطلبان نظام جدید و داشتن همین معدل در کارنامه دیپلم برای داوطلبان نظام قدیم آموزش متوسطه.
تذکر مهم: ثبت‌نام قطعی پذیرفته‌شدگان نظام جدید در مراکز آموزشی، منوط به ارایه مدرک دیپلم سه‌ساله نظام جدید و پیش‌دانشگاهی می‌باشد.
تبصره: درصورت مغایرت معدل اعلام‌شده به سازمان سنجش آموزش کشور با معدل مندرج در مدرک تحصیلی پذیرفته‌شدگان غیرایرانی، مطابق مقررات سازمان سنجش آموزش کشور درخصوص این افراد اقدام خواهد شد.
3) اتباع غیر ایرانی پذیرفته‌شده در هریک از رشته‌های تحصیلی منحصراً می‌بایست واجد شرایط و ضوابط اعلام‌شده فوق و نیز تابع مقررات آموزشی و دانشجویی موسسه آموزش عالی محل قبولی خود باشند و محل تحصیل خود را با توجه به شرایط و ضوابط مربوط و رعایت مناطق ممنوعه در هنگام تعیین‌رشته انتخاب نموده باشند. در غیر این‌صورت قبولی آنان کان لم یکن تلقی گردیده و از ثبت‌نام و ادامه تحصیل آنان ممانعت به‌عمل خواهد آمد.
تذکر مهم: جدول مناطق ممنوعه برای تردد و اقامت اتباع غیر ایرانی در جدول شماره (127) مندرج در دفترچه راهنما  درج گردیده است. شایان ذکر است اتباع غیر ایرانی مقیم، مجاز به انتخاب رشته در این مناطق نمی‌باشند.
4) جمهوری اسلامی ایران هیچگونه تعهدی درخصوص اقامت خانواده پذیرفته‌شدگان (به استثنای همسر و فرزندان دارای اقامت قانونی دانشجو) ندارد.
5) به استثنای دارندگان دفترچه‌ پناهندگی سیاسی و آن دسته از دانشجویانی که بنا به دلایل موجه، قادر به عزیمت به کشور متبوع خویش نباشند، ثبت‌نام و ادامه تحصیل سایر پذیرفته‌شدگان در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور، منوط به انجام تشریفات قانونی خروج از کشور و اخذ گذرنامه با روادید تحصیلی معتبر می‌باشد. بنابراین ورودی‌های واجد شرایط قانونی که دارای گذرنامه تحصیلی نمی‌باشند برابر شیوه‌نامه‌ای که توسط وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تهیه و به دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور ابلاغ خواهد شد، پذیرش اولیه شده و در اولین نیم‌سال تحصیلی به آنان مرخصی بدون احتساب در سنوات اعطا می‌گردد. بدیهی است پس از انجام تشریفات قانونی خروج از کشور و صدور گذرنامه و اخذ روادید تحصیلی، در نیم‌سال بعد طبق ضوابط از دانشجو ثبت‌نام قطعی خواهد شد.
6) پذیرش اتباع غیر ایرانی در رشته‌هایی که منجر به ایجاد تعهدات استخدامی برای جمهوری اسلامی ایران نماید اکیداً ممنوع می‌باشد.
7) فقط اتباع غیر ایرانی مقیم جمهوری اسلامی ایران، مجاز به شرکت در آزمون مقطع کارشناسی پیوسته سال 1391 دانشگاه جامع علمی- کاربردی می‌باشند.
8) کلیه اتباع خارجی متقاضی ثبت‌نام و شرکت در آزمون مقطع کارشناسی پیوسته دانشگاه جامع علمی ـ کاربردی، در صورت دارا بودن شرایط و ضوابط اعلام شده، لازم است نسبت به تکمیل فرم مخصوص اتباع خارجی که در سایت سازمان و نشریه پیک سنجش مورخ 4/2/91 درج گردیده  اقدام نموده و همچنین در زمان ثبت‌نام با مراجعه به سایت اینترنتی سازمان سنجش آموزش کشور به نشانی 
www.sanjesh.org و ورود به لینک مربوط نسبت به تکمیل اطلاعات درخواستی اقدام نمایند؛ پس از تکمیل اطلاعات مورد درخواست در سایت، به این دسته از داوطلبان یک کد پیگیری 13 رقمی داده خواهد شد که داوطلب می‌بایست این کد را دقیقاً در محل مخصوصی که در بند 18 تقاضانامه ثبت‌نام، پیش‌بینی شده است درج نماید.
2-1) شرایط اختصاصی:
 داشتن گواهینامه دوره پیش‌دانشگاهی یا دیپلم نظام قدیم آموزش متوسطه (چهارساله یا شش ساله نظری و هنرستان).
تبصره: دانش‌آموزان دوره پیش‌دانشگاهی در صورت پذیرش در دانشگاه باید حداکثر قبل از ثبت‌نام در مرکز آموزش محل قبولی، موفق به اخذ گواهی پیش‌دانشگاهی شده باشند، در غیر این‌صورت پذیرش آنان «کان لم یکن» تلقی می‌گردد.
 دارندگان مدرک کاردانی (فوق‌دیپلم) دانشگاه‌ها و موسسه‌های آموزش عالی و دارندگان مدرک کاردانی پیوسته آموزشکده‌های فنی و حرفه‌ای وزارت آموزش و پرورش که فاقد مدرک پیش‌دانشگاهی می‌باشند، مدرک کاردانی آن‌ها جایگزین مدرک پیش‌دانشگاهی شده و می‌توانند در آزمون مقطع کارشناسی پیوسته شرکت و در این دوره تحصیل نمایند.
 داشتن شرایط اختصاصی اعلام‌شده توسط هریک از مراکز آموزش تحت نظارت دانشگاه جامع علمی ـ کاربردی (براساس جدول شماره 5) مندرج در دفترچه راهنما.
 برخورداری از توانایی جسمی لازم متناسب با رشته انتخابی.
 دارا بودن شرایط مربوط به وظیفه عمومی برای داوطلبان ذکور طبق بند (3-2) مندرج در بخش اول دفترچه راهنما و (3-1)این اطلاعیه.
    
تذکرات مهم:
1) کلیه پذیرفته‌شدگان در مراکز آموزش علمی ـ کاربردی تابع قوانین، مقررات و ضوابط دانشگاه جامع علمی ـ کاربردی و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری می‌باشند.
2) کارمندان دولت در صورتی می‌توانند به تحصیل بپردازند که موافقت‌نامه رسمی وزارتخانه یا سازمان متبوع خود، مبنی بر شرکت در کلاس‌ها، آزمایشگاه‌ها و فعالیت‌های دیگر دوران تحصیل را به همراه سایر مدارک ثبت‌نام به مرکز آموزش علمی- کاربردی محل قبولی، ارایه نمایند.
3) هیچ دانشجویی مجاز نیست هم‌زمان در دو رشته یا دو مقطع در موسسه‌های دولتی یا غیردولتی تحصیل نماید. در صورت تخلف طبق آیین‌نامه انضباطی دانشجویان با وی رفتار خواهد شد.
4) در ترم اول تغییررشته، مرخصی تحصیلی و میهمان‌شدن مجاز نمی‌باشد.
5) در مورد به حد‌نصاب رسیدن تشکیل کلاس‌ها، دستورالعمل معاونت سنجش و خدمات آموزشی دانشگاه که متعاقباً اعلام خواهد شد ملاک عمل مراکز آموزشی می‌باشد.
6) کارکنان مراکز آموزش علمی- کاربردی اعم از رسمی، پیمانی، قراردادی، شرکتی، قرارداد پاره‌وقت، مشاوره و یا سایر موارد مشابه مجاز نیستند کدرشته‌های مربوط به مرکز آموزشی را که در آن خدمت می‌کنند انتخاب نمایند و چنانچه این موضوع رعایت نگردد و در آن مرکز آموزشی قبول گردند، قبولی آنان «کان لم یکن» تلقی خواهد شد و به هیچ‌وجه نمی‌توانند متقاضی تحصیل در آن کدرشته‌محل یا کدرشته‌‌محل‌های دیگر گردند.
7) اخبار، آیین‌نامه‌ها، بخشنامه‌ها، مقررات و ضوابط آموزشی، برنامه‌ها و سرفصل دروس رشته‌های مصوب دانشگاه جامع علمی ـ کاربردی از طریق سایت دانشگاه به آدرس
www.uast.ac.ir  قابل مشاهده می‌باشد.


3-1) مقررات وظیفه عمومی:
براساس اعلام سازمان وظیفه عمومی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران داوطلبان مرد لازم است یکی از شرایط مشروحه زیر را دارا باشند:
1) دارا بودن کارت پایان خدمت.
2) دارا بودن کارت معافیت دایم (کفالت، پزشکی و موارد خاص).
3) دارا بودن برگه معافیت موقت در مدت اعتبار آن.
4) کارکنان شاغل رسمی در نیروهای نظامی و انتظامی جمهوری اسلامی ایران با ارایه گواهی موقت از یگان مربوط.
5) متولدین سال 1354 و قبل از آن، این قبیل مشمولان باید پس از اعلام قبولی در زمان ثبت‌نام کارت معافیت دایم (معافیت رهبری) را ارایه نمایند.
6) فارغ‌التحصیلان دوره پیش‌دانشگاهی متولد نیمه اول سال 71 به شرط اخذ برگ اعزام به خدمت بدون غیبت.
7) فارغ‌التحصیلان پیش‌دانشگاهی متولد نیمه دوم سال 71 و متولدین سال 72.
8) فارغ‌التحصیلان پیش‌دانشگاهی شاغل به خدمت دوره ضرورت (سربازان) در نیروهای نظامی و انتظامی در هر مرحله از خدمت وظیفه که باشند، به شرط نداشتن غیبت قبل از اعزام به خدمت.
9) طلاب دارای معافیت تحصیلی معتبر برای شرکت در این آزمون، به شرطی که شورای مدیریت حوزه علمیه قم و یا شورای مدیریت حوزه علمیه خراسان و اصفهان تأیید نماید طلبه قادر است ضمن این‌که در حوزه به تحصیل اشتغال دارد به موازات آن در دوره کارشناسی نیز تحصیل نماید. با همان معافیت تحصیلی حوزه، اشتغال به تحصیل آنان در دوره کارشناسی بلامانع است. بدیهی است هر زمان حوزه علمیه معافیت تحصیلی طلبه را خاتمه یافته اعلام نماید، مشمول دیگر نمی‌تواند به عنوان دانشجو از معافیت تحصیلی استفاده کند و باید خود را به سازمان وظیفه عمومی محل معرفی نماید.
10) متعهدین در وزارت‌خانه‌ها و سازمان‌ها که پس از انجام تعهد خدمت معاف می‌باشند، درصورت ارایه موافقت‌نامه از بالاترین مقام وزارت یا سازمان متبوع.
11) دانشجویان انصرافی و اخراجی دانشگاه مجاز به شرکت در آزمون و ثبت‌نام نمی‌باشند.
تبصره: دانشجویانی که حداکثر تا پایان سال اعزام (19 سال تولد) از تحصیل در دانشگاه انصراف داده باشند در صورت شرکت و قبولی در آزمون به شرط نداشتن غیبت، مجاز به ثبت‌نام خواهند بود.
12) شرکت دانشجویان در آزمون مجدد کارشناسی پیوسته با رعایت مقررات وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با شرایط زیر، بلامانع خواهد بود:
1-12) در مقطع کاردانی قبلی حداکثر 2 نیم‌سال و در مقطع کارشناسی قبلی حداقل 4 نیم‌سال از شروع به تحصیل آن‌ها سپری نشده باشد.
2-12) در زمان شرکت در آزمون و اعلام نتایج دارای معافیت تحصیلی باشند.
3-12) تحصیل در مقاطع نزولی مخالف مقررات وظیفه عمومی می‌باشد.
4-12) دانشجوی اخراجی، انصرافی یا ترک‌تحصیل نباشند.
5-12) با لحاظ مدت تحصیل قبلی در سنوات باقیمانده مقطع تحصیلی جدید قادر به فراغت از تحصیل باشند.
13) تحصیل هم‌زمان در دو رشته تحصیلی یا دو دانشگاه به شرط موافقت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و اتمام تحصیل در سنوات مجاز از تاریخ شروع به تحصیل در دانشگاه اول از نظر سازمان وظیفه عمومی ناجا منعی نخواهد داشت.
14) سقف سنوات تحصیل در دوره کارشناسی حداکثر 6 سال می‌باشد.
2- سهمیه رزمندگان
هریک از داوطلبان متقاضی سهمیه رزمندگان می‌توانند براساس شرایط خود در بندهای «الف» تا «ب» زیر، متقاضی استفاده از سهمیه شوند.
الف) رزمندگانی که براساس ماده 1 و تبصره‌های چهارگانه ماده مذکور در آیین‌نامه اجرایی قانون ایجاد تسهیلات برای ورود رزمندگان و جهادگران داوطلب بسیجی به دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی از تاریخ 31/6/1359 لغایت 31/6/1367 حداقل شش (6) ماه متوالی یا متناوب داوطلبانه در مناطق عملیاتی جبهه‌های حق علیه باطل حضور داشته‌اند، لازم است ضمن مراجعه به ارگان ذیربط( سپاه پاسداران یا وزارت جهاد کشاورزی) نسبت به تکمیل فرم مخصوص استفاده از سهمیه رزمندگان اقدام نمایند تا آمار و اطلاعات آنان بعد از زمان ثبت‌نام توسط سپاه پاسداران (نیروی مقاومت بسیج) و یا وزارت جهاد کشاورزی مورد تأیید نهایی قرار گیرد.
تذکر مهم: داوطلبان متقاضی استفاده از سهمیه سپاه پاسداران لازم است پس از تکمیل فرم مخصوص استفاده از سهمیه رزمندگان، نسبت به دریافت کد رهگیری 12 رقمی از واحد مربوط اقدام و آن را در زمان ثبت‌نام در محلی که در تقاضانامه ثبت‌نام اینترنتی در نظر گرفته شده است، درج نمایند.
تبصره 1: مناطق عملیاتی براساس مصوبات شورای عالی دفاع تعیین می‌شود.
تبصره 2: مدت حضور یا خدمت در جبهه سربازان و پاسداران وظیفه و همچنین تعهدات و مأموریت‌های خدمتی پرسنل وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها و ارگان‌های نظامی در جبهه و نیز طرح 6 ماهه دانشجویان دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی، حضور داوطلبانه تلقی نمی‌شود.
تبصره 3: بسیجیان فعال و عادی پایگاه‌های مقاومت بسیج، مشمول استفاده از سهمیه رزمندگان نمی‌شوند.
تبصره 4: فرزندان و همسران رزمندگانی که منحصراً مدت حضور در جبهه را دارند، مشمول استفاده از سهمیه رزمندگان نمی‌باشند.
ب) جانبازان 25 تا 69%، فرزند و همسر جانبازان 50% و بالاتر، آزادگان و فرزندان و همسران آنان و همچنین فرزندان و همسران شهدا، مفقودین، اسرا، جانبازان 70%، و بالاتر و خانواده شهدا (خواهر، برادر، پدر و مادر شهید) برای استفاده از سهمیه مربوط باید براساس ضوابط مندرج در بند زیر اقدام کنند.
- متقاضیان استفاده از سهمیه بنیاد شهید و امور ایثارگران می‌بایست کد ایثارگری مندرج در کارت شناسایی پدر، مادر و یا خود را در بند مربوط تقاضانامه ثبت‌نام درج نمایند.
تبصره: کد رهگیری 12 رقمی ارگان‌های استفاده‌کننده از سهمیه رزمندگان برای هر آزمون و هرسال متفاوت است. لذا داوطلبان می‌بایست برای هر آزمون، کد رهگیری جدید از ارگان ذیربط دریافت دارند.
تذکر مهم: جانبازان با درصد جانبازی حداقل 25% و ‌آزادگان در صورت دارا بودن مدت حضور در جبهه، ضمن درج کد ایثارگری مندرج در کارت شناسایی خود در بند مربوط در تقاضانامه ثبت‌نام اینترنتی، به ارگان ذیربط (سپاه پاسداران یا وزارت جهاد کشاورزی) مراجعه و با ارایه کارت جانبازی و یا آزادگی، فرم مخصوص استفاده از مدت حضور در جبهه را تکمیل نمایند تا آمار و اطلاعات آنان بعد از زمان ثبت‌نام، توسط سپاه پاسداران (نیروی مقاومت بسیج) و یا وزارت جهاد کشاورزی مورد تایید نهایی قرار گیرد و در گزینش نهایی به مدت جبهه معادل شده با درصد جانبازی و یا مدت اسارت اضافه گردد. ضمناً این قبیل داوطلبان نیازی به دریافت کد 12 رقمی رهگیری از سپاه پاسداران ندارند و ملاک شناسایی آنان همان کد ایثارگری می‌باشد.
تبصره 1: داوطلبان استفاده‌کننده از سهمیه رزمندگان، در صورت عدم تأیید سهمیه به واحدهای تابعه شهرستان محل تشکیل پرونده ذیربط مراجعه نمایند.
تبصره 2: آن دسته از داوطلبانی که با استفاده از سهمیه رزمندگان، یک‌بار پذیرفته شده‌اند، اعم از اینکه از رشته قبولی انصراف داده و یا در رشته قبولی ثبت‌نام کرده و یا ثبت‌نام نکرده باشند، حق استفاده مجدد از سهمیه مذکور را در این آزمون نخواهند داشت.

3- روش گزینش دانشجو
گزینش دانشجو در هریک از کدرشته‌‌محل‌های تحصیلی براساس نمره کل آزمون و با توجه به صلاحیت‌های عمومی داوطلبان و در دو سهمیه آزاد و شاغل و نیز اولویت‌های بومی بودن و سهمیه رزمندگان و براساس مصوبات مربوط صورت می‌گیرد. بدیهی است برای هریک از موارد فوق ارایه مستندات مربوط در زمان ثبت‌نام به مرکز آموزشی ضروری می‌باشد (مواد آزمون در بند 8 مندرج در دفترچه راهنما توضیح داده شده است).
گزینش دانشجو به یکی از دو روش متمرکز و نیمه‌متمرکز به شرح زیر انجام خواهد شد:
الف) روش متمرکز:
در کدرشته‌محل‌هایی که پذیرش در آن‌ها به روش متمرکز صورت می‌پذیرد با توجه به امتیاز کل داوطلبان، اولویت‌های انتخابی و ظرفیت اختصاص داده شده به هر سهمیه، فهرست پذیرفته‌شدگان نهایی استخراج و از طریق سایت سازمان سنجش آموزش کشور به آدرس
www.sanjesh.org  اعلام می‌گردد.
ب) روش نیمه‌متمرکز:
در کدرشته‌محل‌هایی که نیاز به اقداماتی نظیر مصاحبه یا آزمون عملی دارند، گزینش نهایی داوطلبان به صورت نیمه‌متمرکز براساس نمره کل و از بین معرفی‌شدگان چند برابر ظرفیت پس از انجام مصاحبه یا آزمون عملی و با توجه به صلاحیت‌های عمومی آنان انجام می‌گیرد. لذا معرفی‌شدگان کدرشته‌محل‌های مذکور لازم است براساس برنامه زمانی که به همراه فهرست اسامی آنان از طریق سایت سازمان سنجش آموزش کشور به آدرس
www.sanjesh.org منتشر می‌شود برای انجام مراحل فوق به نشانی‌های اعلام شده در جدول شماره (124) دفترچه راهنما مراجعه نمایند. بدیهی است گزینش نهایی براساس نتیجه مصاحبه و یا نمره آزمون عملی انجام خواهد شد.
تذکر: کدرشته‌محل‌های نیمه‌متمرکز در جدول شماره (6) مندرج در دفترچه راهنما با علامت  مشخص شده است.
4- ثبت‌نام
1-4) تکالیف داوطلب و مراحل ثبت‌نام اینترنتی:
الف) داوطلب متقاضی شرکت در آزمون باید یکایک اقدامات زیر را به ‌موقع و در مهلت مقرر انجام دهد.
1) مراجعه به سایت اینترنتی سازمان سنجش آموزش کشور و ادارات پست، برای تهیه کارت اعتباری و دفترچه راهنمای شرکت در آزمون مقطع کارشناسی پیوسته دوره‌های ترمی سال 1391 دانشگاه جامع علمی ـ کاربردی.
2) ثبت‌نام از طریق سایت اینترنتی سازمان در زمان مقرر.
3) پرینت کارت شرکت در آزمون، با مراجعه به سایت اینترنتی سازمان سنجش آموزش کشور به نشانی:
www.sanjesh.org در موعد مقرر.
4) حاضر شدن در محل و حوزه امتحانی تعیین‌شده، شرکت در آزمون و پاسخ دادن به سئوالات.
ب) ثبت‌نام برای شرکت در آزمون:
ثبت‌نام برای شرکت در آزمون مقطع کارشناسی پیوسته دوره‌های ترمی سال 1391 دانشگاه جامع علمی ـ کاربردی، منحصراً به دو روش و از طریق سایت اینترنتی سازمان سنجش آموزش کشور به نشانی:
www.sanjesh.org امکان‌پذیر است. لذا داوطلبان لازم است به یکی از دو روش پرداخت اینترنتی و مراجعه به دفاتر پستی به شرح زیر، اقدامات لازم را به عمل آورند.
1) روش اول (پرداخت اینترنتی):
1-1) مراجعه به سایت اینترنتی سازمان به نشانی:
www.sanjesh.org
2-1) دریافت دفترچه راهنمای شرکت در آزمون از طریق سایت سازمان.
3-1) با توجه به اینکه پرداخت هزینه ثبت‌نام در این روش به صورت اینترنتی انجام می‌شود، داوطلبان لازم است به‌وسیله کارت‌های عضو شبکه بانکی شتاب که پرداخت الکترونیکی آن‌ها فعال می‌باشد، با مراجعه به سایت سازمان و پرداخت مبلغ 000/115 (یکصد و پانزده هزار) ریال به عنوان وجه ثبت‌نام شرکت در آزمون، نسبت به ثبت‌نام اقدام نمایند.
4-1) آماده نمودن مدارک و اطلاعات مورد نیاز برای ثبت‌نام.
2) روش دوم (مراجعه به دفاتر پستی):
1-2) مراجعه به دفاتر پستی برای تهیه دفترچه راهنمای شرکت در آزمون  و کارت اعتباری.
2-2) پرداخت مبلغ 000/115 (یکصد و پانزده هزار) ریال بابت دریافت یک کارت اعتباری ثبت‌نام و دفترچه راهنمای شرکت در آزمون.
تذکر: مبلغ 000/5 (پنج هزار) ریال بابت هزینه توزیع دفترچه راهنما و مبلغ 500/2 (دو هزار و پانصد) ریال بابت کارت اعتباری ثبت‌نام نیز توسط دفاتر پستی از داوطلب دریافت می‌گردد.
داوطلب باید پس از مطالعه دفترچه راهنمای شرکت در آزمون و آشنایی با کلیه شرایط و ضوابط آزمون، با مراجعه به سایت اینترنتی سازمان سنجش آموزش کشور به نشانی:
www.sanjesh.org نسبت به ثبت‌نام اقدام نماید. لازم به توضیح است دفترچه راهنمای شرکت در آزمون مقطع کارشناسی پیوسته دوره‌های ترمی سال 1391 دانشگاه جامع علمی- کاربردی و همچنین نحوه ورود به سایت برای ثبت‌نام و اقدامات لازم برای انجام ثبت‌نام اینترنتی در سایت سازمان آمده است.
2-4) تاریخ ثبت‌نام، پرینت کارت و برگزاری آزمون کارشناسی پیوسته دوره‌های ترمی: 
  ثبت‌نام جهت شرکت در آزمون مقطع کارشناسی پیوسته دوره‌های ترمی سال 1391 دانشگاه جامع علمی- کاربردی از روز دوشنبه مورخ 11/2/91 آغاز و در روز یک‌شنبه مورخ 17/2/91 پایان می‌پذیرد.
 تاریخ پرینت و دریافت کارت شرکت در آزمون از طریق سایت سازمان طی اطلاعیه‌ای که در روز دوشنبه مورخ 26/4/91 در نشریه پیک سنجش و سایت سازمان سنجش آموزش کشور به نشانی www.sanjesh.org  منتشر خواهد شد، به اطلاع داوطلبان خواهد رسید.
 آزمون برای کلیه گروه‌های آموزشی در روز جمعه مورخ 30/4/91 برگزار خواهد شد.

3-4) مدارک لازم برای ثبت‌نام:
 فایل عکس اسکن شده: داوطلب می‌بایست یک قطعه عکس پرسنلی خود را با مشخصات ذکر شده در سایت سازمان سنجش آموزش کشور، اسکن نموده و فایل آن را از طریق برنامه ثبت‌نام اینترنتی سازمان سنجش آموزش کشور ارسال نماید.
تذکر: عکس خواهران باید با حجاب و صورت کامل آنان مشخص باشد.
 کارت اعتباری حاوی اطلاعات نام کاربری و رمز عبور.
کلیه داوطلبان می‌بایست اصل مدارک زیر را نزد خود نگاه داشته و پس از قبولی در زمان ثبت‌نام به مراکز آموزشی ذیربط ارایه نمایند.
 فرم تکمیل‌شده استفاده از سهمیه شاغل برای داوطلبانی که شاغل بوده و از سهمیه شاغل در رشته متناسب استفاده می‌نمایند (فرم مندرج در دفترچه راهنما).
 آخرین فیش حقوقی برای متقاضیان استفاده از سهمیه شاغل.
 گواهینامه پایان دوره یک‌ساله پیش‌دانشگاهی و یا مدرک رسمی دیپلم نظام قدیم آموزش متوسطه.
 آن دسته از داوطلبانی که نابینا یا کم بینا، ناشنوا یا کم شنوا و یا معلول جسمی حرکتی می‌باشند و نیاز به منشی دارند، لازم است برای دریافت فرم مخصوص معلولین به سازمان بهزیستی محل اقامت خود مراجعه و نسبت به دریافت فرم مخصوص اقدام و فرم دریافتی را حداکثر تا تاریخ 24/2/91 به آدرس تهران- صندوق پستی 1365-15875 سازمان سنجش آموزش کشور واحد رفع نقص آزمون مقطع کارشناسی پیوسته دوره‌های ترمی سال 1391 دانشگاه جامع علمی- کاربردی ارسال و در تقاضانامه ثبت‌نام اینترنتی برحسب مورد، بند مربوط را علامتگذاری نمایند. بدیهی است در صورت عدم ارسال فرم مزبور، بند معلولیت آن‌ها حذف خواهد شد.
 تذکرات مهم:
 مندرجات فرم تقاضانامه باید دقیق و صادقانه تکمیل شود.
 مسئولیت صحت کلیه مندرجات تکمیل‌شده فرم تقاضانامه به عهده داوطلب خواهد بود.
 مندرجات فرم تقاضانامه قابل تغییر نمی‌باشد، بنابراین داوطلب باید در زمان تکمیل اطلاعات تقاضانامه نهایت دقت را به کار گیرند.
 هر موقع مشخص شود که داوطلب حقایق را کتمان نموده یا واجد شرایط و ضوابط مندرج در دفترچه راهنما نمی‌باشد، در هر مرحله‌ای از پذیرش  (ثبت‌نام، پذیرفته‌شدن، حین تحصیل در دانشگاه و ...) محروم خواهد شد.
  داوطلبان می‌بایست پس از پایان ثبت‌نام الکترونیکی (اینترنتی) از کلیه صفحات، پرینت تهیه نموده و نزد خود نگهدارند.

بخش دوم: راهنمای شرکت در آزمون مقطع کارشناسی ناپیوسته دوره‌های ترمی علمی- کاربردی سال 1391
 مختص داوطلبان دارای مدرک کاردانی (فوق دیپلم)

1- شرایط پذیرش داوطلبان
1-1) شرایط عمومی:
 نداشتن عناد با نظام جمهوری اسلامی ایران.
توضیح: مصادیق عناد عبارتند از:
1) مبارزه مسلحانه با نظام جمهوری اسلامی ایران.
2) داشتن وابستگی تشکیلاتی به گروهک‌های محارب.
3) پرداخت کمک مالی به گروهک‌های محارب یا هواداری تشکیلاتی از آن‌ها و یا عضویت در آن گروهک‌ها.
4) تبلیغ ماتریالیسم و ادیان ساختگی.
 نداشتن فساد اخلاقی.
توضیح:‌ مصادیق فساد اخلاقی شامل اعتیاد به مواد مخدر و اشتهار به فحشا می‌باشد.
شرایط و ضوابط ثبت‌نام اتباع خارجی
1)  ثبت‌نام اتباع غیرایرانی مقیم ایران منوط به داشتن یکی از مدارک اقامتی یا شناسایی معتبر زیر می‌باشد:
1-1) گذرنامه که دارای پروانه اقامت با حداقل شش‌ماه اعتبار باشد.
2-1) دفترچه پناهندگی سیاسی صادره از سوی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران.
3-1) کارت هویت ویژه اتباع غیرایرانی دارای اعتبار در سال 1391، صادره از سوی اداره کل امور اتباع و مهاجرین خارجی وزارت کشور.
4-1) برگ خروج از کشور مدت‌دار مرحله هفتم آمایش، صادره از سوی اداره کل امور اتباع و مهاجرین خارجی وزارت کشور.
2) دارا بودن معدل کل مدرک کاردانی حداقل 14 از 20 برای پذیرفته شدگان مقطع کارشناسی ناپیوسته.
تبصره: در صورت مغایرت معدل اعلام شده به سازمان سنجش آموزش کشور با معدل مندرج در مدرک تحصیلی پذیرفته‌شدگان غیر ایرانی، مطابق مقررات سازمان سنجش آموزش کشور درخصوص این افراد اقدام خواهد شد.
3) اتباع غیرایرانی پذیرفته شده در هریک از رشته‌های تحصیلی منحصراً می بایست واجد شرایط و ضوابط اعلام شده فوق و نیز تابع مقررات آموزشی و دانشجویی موسسه آموزش عالی محل قبولی خود باشند و محل تحصیل خود را با توجه به شرایط و ضوابط مربوط و رعایت مناطق ممنوعه در هنگام تعیین رشته انتخاب نموده باشند. در غیر این صورت قبولی آنان کان لم یکن تلقی گردیده و از ثبت‌نام و ادامه تحصیل آنان ممانعت به عمل خواهد آمد.
تذکر مهم: جدول مناطق ممنوعه برای تردد و اقامت اتباع غیرایرانی در جدول شماره (127) مندرج در  دفترچه راهنما درج گردیده است. شایان ذکر است اتباع غیرایرانی مقیم، مجاز به انتخاب رشته در این مناطق نمی‌باشند.
4) جمهوری اسلامی ایران هیچگونه تعهدی درخصوص اقامت خانواده پذیرفته‌شدگان (به استثنای همسر و فرزند دارای اقامت قانونی دانشجو) ندارد.
5) به استثنای دارندگان دفترچه پناهندگی سیاسی و آن دسته از دانشجویانی که بنا به دلایل موجه، قادر به عزیمت به کشور متبوع خویش نباشند، ثبت‌نام و ادامه تحصیل سایر پذیرفته‌شدگان در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور، منوط به انجام تشریفات قانونی خروج از کشور و اخذ گذرنامه با روادید تحصیلی معتبر می‌باشد. بنابراین ورودی‌های واجد شرایط قانونی که دارای گذرنامه تحصیلی نمی‌باشند برابر شیوه‌نامه‌ای که توسط وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تهیه و به دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور ابلاغ خواهد شد، پذیرش اولیه شده و در اولین نیم‌سال تحصیلی به آنان مرخصی بدون احتساب در سنوات اعطا می‌گردد. بدیهی است پس از انجام تشریفات قانونی خروج از کشور و صدور گذرنامه و اخذ روادید تحصیلی، در نیم‌سال بعدی طبق ضوابط از دانشجو ثبت‌نام قطعی خواهد شد.
6) پذیرش اتباع غیر ایرانی در رشته‌هایی که منجر به ایجاد تعهدات استخدامی برای جمهوری اسلامی ایران نماید اکیداً ممنوع می‌باشد.
7) فقط اتباع غیر ایرانی مقیم جمهوری اسلامی ایران، مجاز به شرکت در آزمون مقطع کارشناسی ناپیوسته سال 1391 دانشگاه جامع علمی- کاربردی می‌باشند.
8) کلیه اتباع خارجی متقاضی ثبت‌نام و شرکت در آزمون مقطع کارشناسی ناپیوسته سال 1391 دانشگاه جامع علمی- کاربردی، درصورت دارا بودن شرایط و ضوابط اعلام شده، لازم است نسبت به تکمیل فرم مخصوص اتباع خارجی که در سایت سازمان و نشریه پیک سنجش مورخ 4/2/91 درج خواهد شد اقدام نموده و همچنین در زمان ثبت‌نام با مراجعه به سایت اینترنتی سازمان سنجش آموزش کشور به نشانی:
www.sanjesh.org و ورود به لینک مربوط نسبت به تکمیل اطلاعات درخواستی اقدام نمایند. پس از تکمیل اطلاعات مورد درخواست در سایت، به این دسته از داوطلبان یک کد پیگیری 12 رقمی داده خواهد شد که داوطلب می‌بایست این کد را دقیقاً در محل مخصوصی که در بند 18 تقاضانامه ثبت‌نام، پیش‌بینی شده است درج نمایند.
2-1) شرایط اختصاصی:
 داشتن مدرک کاردانی (فوق دیپلم) دانشگاه‌ها و موسسه‌های آموزش عالی مورد تأیید شورای عالی انقلاب فرهنگی یا وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و یا وزارت بهداشت، درمان و پزشکی و یا داشتن مدرک کاردانی پیوسته آموزشکده‌های فنی و حرفه‌ای وزارت آموزش و پرورش.
این دسته از داوطلبان می‌توانند برحسب ضوابط بدون در نظر گرفتن عنوان مدرک کاردانی یا فوق دیپلم خود و براساس علاقمندی به هریک از رشته‌های تحصیلی در این آزمون ثبت‌نام و نسبت به انتخاب رشته مبادرت نمایند.
 براساس مصوبه جلسه شماره 748 مورخ 17/11/88 شورای برنامه‌ریزی آموزش عالی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، دانش‌آموختگان معادل دوره‌های کاردانی (دارندگان مدارک معادل)  به شرط آن‌که دوره فوق با مجوز شورای گسترش آموزش عالی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برگزار شده باشد و مدارک معادل آنان مورد تأیید وزارت متبوع باشد، می‌توانند با همان مدرک معادل در آزمون‌های سراسری سازمان سنجش آموزش کشور برای ادامه تحصیل در مقطع تحصیلی بالاتر شرکت نمایند و در صورت پذیرفته‌‌شدن ادامه تحصیل دهند.
 دانش‌آموختگان دوره‌های معادل دوره‌های کاردانی (دارندگان مدارک معادل) به شرط آن‌که دوره فوق با مجوز سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی برگزار شده باشد و مدرک معادل آنان مورد تأیید سازمان مذکور باشد، می‌توانند با همان مدرک معادل در آزمون‌های سراسری سازمان سنجش آموزش کشور برای ادامه تحصیل در مقطع تحصیلی بالاتر شرکت نمایند و در صورت پذیرفته‌شدن ادامه تحصیل دهند.
 دانشجویان مقطع کاردانی می‌بایست در صورت پذیرفته‌شدن در زمان ثبت‌نام فارغ‌التحصیل شده باشند و مدارک مربوط را به مرکز آموزش مربوط ارایه نمایند.
 داشتن سایر شرایط اختصاصی اعلام شده توسط هریک از مراکز آموزش تحت نظارت دانشگاه جامع علمی- کاربردی (براساس جدول شماره 11) مندرج در دفترچه راهنما .
 برخورداری از توانایی جسمی لازم متناسب با رشته‌های انتخابی.
 دارا بودن شرایط مربوط به وظیفه عمومی برای داوطلبان ذکور طبق بند (3-2) مندرج در بخش دوم دفترچه راهنما و (3-1) این اطلاعیه
تذکرات مهم:
1) کلیه پذیرفته‌شدگان در مراکز آموزش علمی- کاربردی تابع قوانین، مقررات و ضوابط دانشگاه جامع علمی- کاربردی و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری می‌باشند.
2) کارمندان دولت در صورتی می‌توانند به تحصیل بپردازند که موافقت‌نامه رسمی وزارتخانه یا سازمان متبوع خود، مبنی بر شرکت در کلاس‌ها، آزمایشگاه‌ها و فعالیت‌های دیگر دوران تحصیل را به همراه سایر مدارک ثبت‌نام به مرکز آموزش علمی- کاربردی محل قبولی، ارایه نمایند.
3) هیچ دانشجویی مجاز نیست هم‌زمان در دو رشته یا دو مقطع در موسسه‌های دولتی و یا غیردولتی تحصیل نماید. در صورت تخلف طبق آیین‌نامه انضباطی دانشجویان با وی رفتار خواهد شد.
4) در ترم اول تغییر رشته، مرخصی تحصیلی و میهمان‌شدن مجاز نمی‌باشد.
5) در مورد به حد نصاب رسیدن تشکیل کلاس‌ها، دستورالعمل معاونت سنجش و خدمات آموزشی دانشگاه که متعاقباً اعلام خواهد شد ملاک عمل مراکز آموزشی می‌باشد.
6) کارکنان مراکز آموزش علمی- کاربردی اعم از رسمی، پیمانی، قراردادی، شرکتی، قرارداد پاره‌وقت، مشاوره و یا سایر موارد مشابه مجاز نیستند کدرشته‌محل‌های مرکز آموزشی را که در آن خدمت می‌کنند انتخاب نمایند و چنانچه این موضوع رعایت نگردد و در آن مرکز آموزشی قبول گردند،‌ قبولی آنان «کان لم یکن» تلقی خواهد شد و به هیچ‌وجه نمی‌توانند متقاضی تحصیل در آن کدرشته محل و یا کدرشته‌محل‌های دیگر گردند.
7) اخبار، آیین نامه‌ها، بخشنامه‌ها، مقررات و ضوابط آموزشی، برنامه‌ها و سرفصل دروس رشته‌های مصوب دانشگاه جامع علمی-کاربردی از طریق سایت دانشگاه به آدرس
www.uast.ac.ir قابل مشاهده می‌باشد.


3-1) مقررات وظیفه عمومی:
براساس اعلام سازمان وظیفه عمومی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران، داوطلبان مرد لازم است یکی از شرایط مشروحه زیر را دارا باشند:
1) دارا بودن کارت پایان خدمت.
2) دارا بودن کارت معافیت دایم (کفالت، پزشکی و موارد خاص).
3) متولدین سال 1354 و قبل از آن، این قبیل مشمولان باید پس از اعلام قبولی در زمان ثبت‌نام کارت معافیت دایم (معافیت رهبری) را ارایه نمایند.
4) دارا بودن برگه آماده به خدمت بدون غیبت که مهلت تاریخ اعزام به خدمت مندرج در آن در زمان ثبت‌نام سپری نشده باشد.
تبصره 1: این افراد لازم است در تاریخی که توسط سازمان وظیفه عمومی ناجا اعلام می‌شود به خدمت اعزام شوند. بدیهی است در صورت قبولی و دارا بون سایر شرایط و ضوابط، در هرمرحله‌ای از خدمت وظیفه، از خدمت ترخیص خواهند شد. در غیر این صورت غایب محسوب شده و قبولی آنان کان لم یکن تلقی می‌گردد.
تبصره 2: پذیرفته‌شدگانی که به هنگام ثبت‌نام در دانشگاه مدت 6 ماه از تاریخ فراغت از تحصیل آنان در مقطع کاردانی سپری نشده باشد نیازی به اخذ و ارایه برگ اعزام به خدمت ندارند.
5) متعهدین خدمت در وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها که پس از انجام تعهد خدمت معاف می‌باشند، در صورت ارایه موافقت‌نامه از بالاترین مقام وزارت یا سازمان متبوع.
6) دانشجوی سال آخر مقطع کاردانی که تا تاریخ 31/6/1391 با رعایت سقف سنوات تحصیلی مجاز، فارغ التحصیل می‌شود.
7) کارکنان شاغل رسمی در نیروهای نظامی و انتظامی جمهوری اسلامی ایران با ارایه گواهی موقت از یگان مربوط.
8) طلاب علوم دینی دارای مدرک فوق دیپلم (کاردانی) مورد تأیید، به شرطی که مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه یا شورای مدیریت حوزه علمیه خراسان و اصفهان تأیید نمایند که طلبه قادر است ضمن اشتغال به تحصیل در حوزه به موازات آن در دانشگاه نیز تحصیل کند که در این صورت با همان معافیت تحصیلی حوزه، اشتغال به تحصیل وی در دانشگاه بلامانع است. بدیهی است هر زمان حوزه علمیه معافیت تحصیلی طلبه‌ای را خاتمه یافته اعلام کند، مشمول دیگر  نمی‌تواند به عنوان دانشجو از معافیت تحصیلی دانشگاه استفاده نماید و باید به خدمت اعزام شود.
9) فارغ‌التحصیلان مقطع کاردانی که حداکثر تا 31/6/1391 دوران خدمت وظیفه آنان به پایان برسد با ارایه کارت پایان خدمت به هنگام ثبت‌نام در دانشگاه.
10) مشمولان غایب به هیچ‌وجه حق شرکت در آزمون را نداشته و در صورت شرکت و قبولی، مجوز تحصیل برای آنان صادر نگردیده و دانشگاه‌ها مجاز به ثبت‌نام از آنان نمی‌باشند.
11) مشمولان دارای برگه معافیت موقت پزشکی (بدون غیبت) که حداکثر یک ماه از تاریخ خاتمه معافیت موقت سپری نشده باشد.
12) سربازان وظیفه فارغ‌التحصیل دوره کاردانی در حین خدمت و بدون غیبت اولیه و بدون سابقه اخراج و انصراف از دانشگاه با اعلام قبولی از سوی دانشگاه و صدور مجوز تحصیل از سوی سازمان وظیفه عمومی ناجا.
13) دانشجویان انصرافی و اخراجی دانشگاه‌ها مجاز به ثبت‌نام و شرکت در آزمون نمی‌باشند.
14) شرکت دانشجویان در آزمون مجدد کارشناسی ناپیوسته با رعایت مقررات وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با شرایط زیر، بلامانع خواهد بود:
1-14) در مقطع کارشناسی ناپیوسته قبلی حداکثر 2 نیم‌سال از شروع تحصیل آن‌ها سپری نشده باشد.
2-14) در زمان شرکت در آزمون و اعلام نتایج دارای معافیت تحصیلی باشند.
3-14) دانشجوی اخراجی یا انصرافی نباشند.
4-14) با لحاظ مدت تحصیل قبلی در سنوات باقیمانده مقطع جدید قادر به فراغت از تحصیل باشند.
15) مدت تحصیل در مقطع کارشناسی ناپیوسته حداکثر 3 سال می‌باشد که در صورت بروز مشکل با تأیید شورای موارد خاص دانشگاه‌ها تا 2 نیم‌سال قابل افزایش می‌باشد.
16) دانشجویان مقطع کارشناسی پیوسته که با اخذ مدرک کاردانی یا معادل آن فارغ‌التحصیل، ترک تحصیل، انصراف یا اخراج گردیده‌اند، مجاز به شرکت در آزمون نیستند.
2- سهمیه رزمندگان
هریک از داوطلبان متقاضی سهمیه رزمندگان می‌توانند براساس شرایط خود که در بندهای  «الف» تا «ج » زیر متقاضی استفاده از این سهمیه شوند.
الف) رزمندگانی که براساس ماده 1 و تبصره‌های چهارگانه ماده مذکور در آیین‌نامه اجرایی قانون ایجاد تسهیلات برای ورود رزمندگان و جهادگران داوطلب بسیجی به دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی از تاریخ 31/6/1359 لغایت 31/6/1367 حداقل شش (6) ماه متوالی یا متناوب داوطلبانه در مناطق عملیاتی جبهه‌های نبرد حق علیه باطل حضور داشته‌اند، لازم است ضمن مراجعه به ارگان ذیربط (سپاه پاسداران یا وزارت جهاد کشاورزی) نسبت به تکمیل فرم مخصوص استفاده از سهمیه رزمندگان اقدام نمایند تا آمار و اطلاعات آنان بعد از زمان ثبت‌نام توسط سپاه پاسداران (نیروی مقاومت بسیج) یا وزارت جهاد کشاورزی مورد تایید نهایی قرار گیرد.
تذکر مهم: داوطلبان متقاضی استفاده از سهمیه سپاه پاسداران لازم است پس از تکمیل فرم مخصوص استفاده از سهمیه رزمندگان نسبت به دریافت کد رهگیری 12 رقمی از واحد مربوط اقدام و آن را در زمان ثبت‌نام در محلی که در تقاضانامه اینترنتی در نظر گرفته شده درج نمایند.
تبصره 1: مناطق عملیاتی براساس مصوبات شورای عالی دفاع تعیین می‌شود.
تبصره 2: مدت حضور یا  خدمت در جبهه و نیز طرح 6 ماهه دانشجویان دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی، حضور داوطلبانه تلقی نمی‌شود.
تبصره 3: نیروهای فعال بسیجی و بسیجیان عادی پایگاه‌های مقاومت بسیج مشمول استفاده از سهمیه ایثارگران نمی‌شوند.
تبصره 4: فرزندان و همسران رزمندگانی که منحصراً مدت حضور در جبهه را دارند، مشمول استفاده از این سهمیه نخواهند بود.
ب) جانبازان 25% و بالاتر، ‌فرزند و همسر جانبازان 50% و بالاتر، آزادگان و فرزندان و همسران آنان، و همچنین فرزندان و همسران شهدا، مفقودین و اسرا برای استفاده از سهمیه مربوط باید براساس ضوابط مندرج در بند زیر اقدام کنند.
- متقاضیان استفاده از سهمیه بنیاد شهید و امور ایثارگران می‌بایست کد ایثارگری مندرج در کارت شناسایی پدر، مادر یا خود را در بند مربوط تقاضانامه ثبت‌نامی درج نمایند.
تبصره 5:‌‌‌‌‌ کد رهگیری 12 رقمی برای هر آزمون در هرسال متفاوت می‌باشد. لذا داوطلبان ضرورت دارد برای ثبت‌نام در هر آزمون با مراجعه به واحد مربوط نسبت به دریافت کد رهگیری 12 رقمی مخصوص همان آزمون اقدام کنند.
تذکر: خواهر و برادر شهید نمی‌توانند از این سهمیه استفاده نمایند.
تبصره : داوطلبان متقاضی استفاده از سهمیه رزمندگان در صورت عدم تایید سهمیه به واحدهای تابعه شهرستان محل تشکیل پرونده مراجعه نمایند.
تذکر مهم: جانبازان با درصد جانبازی حداقل 25% و آزادگان در صورت دارا بودن مدت حضور در جبهه، ضمن درج کد ایثارگری مندرج در کارت شناسایی خود در بند مربوط در تقاضانامه ثبت‌نامی، به ارگان ذیربط (سپاه پاسداران یا وزارت جهاد کشاورزی) مراجعه و با ارایه کارت جانبازی و یا آزادگی، فرم مخصوص استفاده از مدت حضور در جبهه را تکمیل نمایند، تا آمار و اطلاعات آنان بعد از زمان ثبت‌نام، توسط سپاه پاسداران (نیروی مقاومت بسیج) و یا وزارت جهاد کشاورزی مورد تایید نهایی قرار گیرد و در گزینش نهایی به مدت جبهه معادل‌شده با درصد جانبازی و مدت اسارت اضافه گردد. ضمناً‌ این قبیل داوطلبان نیازی به دریافت کدرهگیری ندارند و ملاک شناسایی آنان همان کد ایثارگری می‌باشد.
ج) براساس تبصره 2 ماده 10 آیین‌نامه اجرایی قانون ایجاد تسهیلات برای ورود رزمندگان و جهادگران داوطلب بسیجی به دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی مصوب 18/2/1368 هیئت محترم وزیران و قانون اصلاح قانون مذکور مصوب 11/9/71 مجلس محترم شورای اسلامی، داوطلبانی که از سال 1368 به بعد یک نوبت با سهمیه رزمندگان در آزمون ورودی پذیرفته شده‌اند، درصورتی که دارای حداقل مدت 12 ماه حضور داوطلبانه در جبهه‌های حق علیه باطل باشند، با توجه به تذکر مهم فوق می‌توانند در این آزمون با سهمیه رزمندگان شرکت نمایند. در غیر این‌صورت حق استفاده از سهمیه رزمندگان را در این آزمون نخواهند داشت.
تبصره: آن دسته از داوطلبانی که با استفاده از سهمیه رزمندگان یک‌بار در در آزمون کاردانی به کارشناسی ناپیوسته دانشگاه جامع علمی- کاربردی پذیرفته‌شده باشند، طبق ضوابط حق استفاده از سهمیه رزمندگان را در این آزمون نخواهند داشت.
تذکر مهم: داوطلبان واجد شرایط که با استفاده از سهمیه رزمندگان در آزمون‌های دانشگاه جامع علمی- کاربردی سنوات گذشته شرکت کرده‌اند لازم است برای استفاده از سهمیه رزمندگان در این آزمون طبق توضیحات فوق عمل نمایند. ضمناً کلیه داوطلبان شاهد و ایثارگر در این آزمون در سهمیه رزمندگان گزینش می‌گردند.
3- روش گزینش دانشجو
گزینش دانشجو در هریک از کدرشته‌محل‌های تحصیلی براساس نمره کل آزمون و با توجه به صلاحیت‌های عمومی داوطلبان در دو سهمیه آزاد و شاغل و نیز بومی بودن و سهمیه رزمندگان و براساس مصوبات مربوط صورت می‌گیرد. بدیهی است برای هریک از موارد فوق ارایه مستندات مربوط در زمان ثبت‌نام به مرکز آموزشی ضروری می‌باشد. (مواد آزمون در بند 8 مندرج در دفترچه راهنما توضیح داده شده است).
 
گزینش دانشجو به یکی از دو روش متمرکز و نیمه‌متمرکز به شرح زیر انجام خواهد شد:
الف) روش متمرکز:
در کدرشته‌محل‌هایی که پذیرش در آن‌ها به روش متمرکز صورت می‌پذیرد با توجه به امتیاز کل داوطلبان، اولویت‌های انتخابی و ظرفیت اختصاص داده شده به هر سهمیه، فهرست پذیرفته‌شدگان نهایی استخراج و از طریق سایت سازمان سنجش آموزش کشور به آدرس
www.sanjesh.org  اعلام می‌گردد.
ب) روش نیمه‌متمرکز:
در کدرشته‌محل‌هایی که نیاز به اقداماتی نظیر مصاحبه یا آزمون عملی دارند، گزینش نهایی داوطلبان به صورت نیمه‌متمرکز براساس نمره کل و از بین معرفی‌شدگان چند برابر ظرفیت پس از انجام مصاحبه یا آزمون عملی و با توجه به صلاحیت‌های عمومی آنان انجام می‌گیرد. لذا معرفی‌شدگان کدرشته‌محل‌های مذکور لازم است براساس برنامه زمانی که به همراه فهرست اسامی آنان از طریق سایت سازمان سنجش آموزش کشور به آدرس
www.sanjesh.org  منتشر می‌شود برای انجام مراحل فوق به نشانی‌های اعلام شده مندرج در جدول شماره (124) مندرج در دفترچه راهنما مراجعه نمایند. بدیهی است گزینش نهایی براساس نتیجه مصاحبه و یا نمره آزمون عملی انجام خواهد شد.
تذکر: کدرشته‌‌محل‌های نیمه‌متمرکز در جداول شماره (12  تا 121) مندرج در دفترچه راهنما با علامت  مشخص شده است.
4- ثبت‌نام:
1-4) تکالیف داوطلب و مراحل ثبت‌نام اینترنتی:
الف) داوطلب متقاضی شرکت در آزمون باید یکایک اقدامات زیر را به موقع و در مهلت مقرر انجام دهد.
1) مراجعه به سایت اینترنتی سازمان و ادارات پست،‌ برای تهیه کارت اعتباری و دفترچه راهنمای شرکت در آزمون مقطع کارشناسی ناپیوسته دوره‌های ترمی سال 1391 دانشگاه جامع علمی- کاربردی.
2) ثبت‌نام از طریق سایت اینترنتی سازمان در موعد مقرر.
3) پرینت کارت شرکت در آزمون، با مراجعه به سایت اینترنتی سازمان سنجش آموزش کشور به نشانی:
www.sanjesh.org در موعد مقرر.
4) حاضر شدن در محل و حوزه امتحانی تعیین شده، شرکت در آزمون و پاسخ دادن به سؤالات.
ب) ثبت‌نام برای شرکت در آزمون:
ثبت‌نام برای شرکت در آزمون مقطع کارشناسی ناپیوسته دوره‌های ترمی سال 1391 دانشگاه جامع علمی- کاربردی، منحصراً به دو روش و از طریق سایت اینترنتی سازمان سنجش آموزش کشور به نشانی:
www.sanjesh.org امکان‌پذیر است. لذا داوطلبان لازم است به یکی از دو روش پرداخت اینترنتی و مراجعه به دفاتر پستی به شرح زیر، اقدامات لازم را به عمل آورند.
1) روش اول (پرداخت اینترنتی):
1-1)  مراجعه به سایت اینترنتی سازمان به نشانی:
www.sanjesh.org
2-1) دریافت دفترچه راهنمای شرکت در آزمون از طریق سایت سازمان.
3-1) با توجه به اینکه پرداخت هزینه ثبت‌نام در این روش به صورت اینترنتی انجام می‌شود، داوطلبان لازم است به وسیله کارت‌های عضو شبکه بانکی شتاب که پرداخت الکترونیکی آن‌ها فعال می‌باشد، با مراجعه به سایت سازمان و پرداخت مبلغ 000/115 (یکصد و پانزده هزار) ریال به عنوان وجه ثبت‌نام شرکت در آزمون، نسبت به ثبت‌نام اقدام نمایند.
4-1) آماده نمودن مدارک و اطلاعات مورد نیاز برای ثبت‌نام.
2) روش دوم (مراجعه به دفاتر پستی):
1-2) مراجعه به دفاتر پستی برای تهیه دفترچه راهنمای شرکت در آزمون  و کارت اعتباری.
2-2) پرداخت مبلغ 000/115 (یکصد و پانزده هزار) ریال بابت دریافت یک کارت اعتباری ثبت‌نام و دفترچه راهنمای شرکت در آزمون.
تبصره: مبلغ 000/5 (پنج هزار) ریال بابت هزینه توزیع دفترچه راهنمای شرکت در آزمون و مبلغ 500/2 (دو هزار و پانصد) ریال بابت کارت اعتباری ثبت‌نام نیز توسط دفاتر پستی از داوطلب دریافت می‌گردد.
داوطلب باید پس از مطالعه دفترچه راهنمای شرکت در آزمون و آشنایی با کلیه شرایط و ضوابط آزمون، با مراجعه به سایت اینترنتی سازمان سنجش آموزش به نشانی:
www.sanjesh.org نسبت به ثبت‌نام اقدام نماید. لازم به توضیح است که دفترچه راهنمای شرکت در آزمون مقطع کارشناسی ناپیوسته دوره‌های ترمی سال 1391 دانشگاه جامع علمی- کاربردی و همچنین نحوه ورود به سایت برای ثبت‌نام و اقدامات لازم برای انجام ثبت‌نام اینترنتی در سایت سازمان آمده است.
2-4) تاریخ ثبت‌نام، توزیع کارت و برگزاری آزمون مقطع کارشناسی ناپیوسته دوره‌های ترمی:
 ثبت‌نام جهت شرکت در آزمون مقطع کارشناسی ناپیوسته دوره‌های ترمی سال 1391 دانشگاه جامع علمی- کاربردی از روز دوشنبه مورخ 11/2/91 آغاز و در روز یک‌شنبه مورخ 17/2/91 پایان می‌پذیرد.
 تاریخ پرینت و دریافت کارت ورود به جلسه از طریق سایت سازمان طی اطلاعیه‌ای که در روز دوشنبه مورخ 26/4/91 در نشریه پیک سنجش و سایت سازمان سنجش آموزش کشور به نشانی www.sanjesh.org منتشر خواهد شد، به اطلاع داوطلبان خواهد رسید.
 آزمون کلیه گروه‌های آموزشی در روز جمعه مورخ 30/4/91 برگزار خواهد شد.
3-4) مدارک لازم برای ثبت‌نام:
 فایل عکس اسکن‌شده: داوطلب می‌بایست یک قطعه عکس پرسنلی خود را با مشخصات ذکر شده در سایت سازمان سنجش آموزش کشور اسکن نموده و فایل آن را از طریق برنامه ثبت‌نام اینترنتی ارسال نماید.
تذکر: عکس خواهران باید با حجاب و صورت کامل آنان مشخص باشد.
 کارت حاوی اطلاعات نام کاربری و رمز عبور.
کلیه داوطلبان می‌بایست اصل مدارک زیر را نزد خود نگاه داشته و پس از قبولی در زمان ثبت‌نام به مراکز آموزشی ذیربط ارایه نمایند.
 فرم تکمیل‌شده استفاده از سهمیه شاغل برای داوطلبانی که شاغل بوده و از سهمیه شاغل در رشته متناسب استفاده می‌نمایند (فرم مندرج در دفترچه راهنما).
 آخرین فیش حقوقی یا قرارداد همکاری برای متقاضیان استفاده از سهمیه شاغل.
 گواهینامه پایان تحصیلات مقطع کاردانی.
 آن دسته از داوطلبانی که نابینا یا کم‌بینا، ناشنوا یا کم‌شنوا و یا معلول جسمی ـ حرکتی می‌باشند و نیاز به منشی دارند، لازم است برای دریافت فرم مخصوص معلولین به سازمان بهزیستی محل اقامت خود مراجعه و نسبت به دریافت فرم مخصوص اقدام و فرم دریافتی را حداکثر تا تاریخ 24/2/91 به آدرس  تهران ـ صندوق پستی
1365-15875 سازمان سنجش آموزش کشور، واحد رفع نقص آزمون مقطع کارشناسی ناپیوسته دوره‌های ترمی سال 1391 دانشگاه جامع علمی ـ کاربردی ارسال و در تقاضانامه ثبت‌نام اینترنتی برحسب مورد بند مربوط را علامتگذاری نمایند. بدیهی است درصورت عدم ارسال فرم مربوط،  بند معلولیت آنان حذف خواهد شد.

تذکرات مهم:‌
 مندرجات فرم تقاضانامه باید دقیق و صادقانه تکمیل شود.
 مسئولیت صحت کلیه مندرجات تکمیل‌شده فرم تقاضانامه به‌عهده داوطلب خواهد بود.
 مندرجات فرم تقاضانامه قابل تغییر نمی‌باشد، بنابراین داوطلب باید در زمان تکمیل اطلاعات تقاضانامه نهایت دقت را به‌کار گیرد.
 هر موقع مشخص شود که داوطلب حقایق را کتمان نموده و یا واجد یکی از شرایط و ضوابط مندرج در دفترچه راهنما نمی‌باشد، در هر مرحله‌ای از پذیرش (ثبت‌نام، پذیرفته‌شدن، حین تحصیل در دانشگاه و ...) محروم خواهد شد.
 داوطلبان می‌بایست پس از پایان ثبت‌نام الکترونیکی (اینترنتی) از کلیه صفحات، پرینت تهیه نموده و نزد خود نگهدارند.
 
یادداشت‌:
1- هرگونه ‌تغییری‌ ازطریق‌ نشریه‌ پیک‌ سنجش ‌(هفته‌نامه خبری‌ و اطلاع‌رسانی‌ سازمان‌ سنجش‌)، سایت سازمان سنجش به آدرس www.sanjesh.org  و در صورت‌ لزوم‌ از طریق رسانه‌های‌گروهی ‌اعلام ‌خواهد شد. 
2- درصورت‌ لزوم‌ داوطلب می‌تواند‌ با شماره‌ تلفن¬های 9- 88923595‌ - 021 و یا صندوق‌ پستی ‌1365- 15875 با دفتر روابط عمومی ‌سازمان‌ سنجش‌ آموزش‌ کشور تماس‌ و یا به بخش پاسخگویی اینترنتی سازمان به نشانی www.sanjesh.org مراجعه و سئوالات خود را مطرح نمایند.
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد