همیارآنلاین

کانال ایتا https://eitaa.com/hamyaronline

همیارآنلاین

کانال ایتا https://eitaa.com/hamyaronline

کاردانی نظام جدید (آموزشکده های فنی و حرفه ای91

تاریخ و نحوه ثبت نام و همچنین شرایط و ضوابط شرکت در آزمون ورودی دوره های کاردانی نظام جدید (آموزشکده های فنی و حرفه ای و موسسات آموزش عالی غیر دولتی – غیر انتفاعی) سال 1391

سازمان سنجش آموزش کشور بدین وسیله به اطلاع کلیه داوطلبان متقاضی ثبت نام و شرکت در آزمون ورودی دوره‌های کاردانی نظام جدید (آموزشکده‌های‌ تحت پوشش دانشگاه فنی‌ و حرفه‌ای‌ و موسسات آموزش عالی غیردولتی -غیرانتفاعی) سال 1391 می‌رساند که ثبت نام برای شرکت در آزمون مذکور از ساعت 16 روز دوشنبه 18/2/91 آغاز می شود و در پایان روز دوشنبه 25/2/91 پایان می پذیرد.

1- شرایط عمومی و اختصاصی داوطلبان:
داوطلبان لازم است دارای شرایط عمومی و اختصاصی به شرح ذیل باشند و برادران باید از لحاظ مقررات وظیفه عمومی (مطابق بندهای ردیف 3-2 دفترچه راهنما) منعی نداشته باشند.
 
1-1- شرایط عمومی:
الف) اعتقاد به یکی از ادیان مصرح در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران (اسلام، مسیحیت، یهودی و زرتشتی).
ب) نداشتن عناد با نظام جمهوری اسلامی ایران.
 
توضیح: مصادیق عناد عبارتند از:
1) مبارزه مسلحانه با نظام جمهوری اسلامی ایران.
2) داشتن وابستگی تشکیلاتی به گروهک‌های محارب.
3) پرداخت کمک مالی به گروهک‌های محارب یا هواداری تشکیلاتی نمودن از آن گروهک‌ها و یا داشتن عضویت در آنها.
4) تبلیغ ماتریالیسم و ادیان ساختگی.
ج) عدم احراز فساد اخلاقی.
توضیح: مصادیق فساد اخلاقی شامل اعتیاد به مواد مخدر و اشتهار به فحشا می‌باشد.
د) برخورداری از توانایی جسمی متناسب با رشته یا رشته‌های انتخابی.
 
2-1- شرایط اختصاصی:
الف) دارا بودن‌ گواهینامه‌ پایان‌ تحصیلات‌ دوره متوسطه‌ نظام‌ جدید در یکی‌ از رشته‌های شاخه‌های‌ فنی ‌و حرفه‌ای ‌و کاردانش و یا احراز شرایط فارغ‌التحصیلی در یکی‌ از رشته‌های مذکور تا پایان‌ شهریور ماه‌ سال 1391 و یا دیپلم فنی ‌و حرفه‌ای دوره‌ چهار ساله‌ (نظام‌ قدیم).
تبصره: داوطلبانی که حد نصاب نمره قبولی یکی از کدرشته‌های مشخص شده در این دفترچه را کسب نمایند ولی تا پایان شهریور ماه سال 1391 موفق به دریافت گواهینامه پایان تحصیلات دوره متوسطه در رشته مورد نظر نشوند، مشمول یکی از وضعیت‌های ذیل خواهند بود:
1) در صورتی که کد رشته قبولی پذیرفته شده در نیمسال اول باشد، قبولی ایشان ملغی و اجازه ثبت‌نام نخواهند داشت.
2) در صورتی که کد رشته قبولی پذیرفته شده در نیمسال دوم باشد و تا پایان دی ماه سال 1391 موفق به دریافت گواهینامه پایان تحصیلات دوره متوسطه در رشته مورد نظر بشوند، اجازه ثبت‌نام در نیمسال دوم را خواهند یافت و در غیر اینصورت قبولی آنان نیز ملغی است.
 
3-1- مقررات‌ وظیفه‌ عمومی:
براساس اعلام‌ رسمی‌ سازمان‌ وظیفه‌ عمومی ‌نیروی ‌انتظامی‌ داوطلبان‌ مرد لازم ‌است‌ یکی‌ از شرایط مشروحه ذیل را دارا بوده و حسب مورد یکی از کدهای ده‌گانه ذیل را در بند 14 فرم تقاضانامه ثبت‌نام اینترنتی خود درج نمایند.
کد 1) داوطلبان دارای کارت‌ پایان‌ خدمت.
کد 2) داوطلبان دارای کارت‌ معافیت دائم (‌کفالت‌، پزشکی‌ و موارد خاص).
کد 3) داوطلبان دارای برگ معافیت پزشکی بدون غیبت، مشروط بر آنکه مدت آن سپری نشده باشد و ضمن آنکه از تاریخ اخذ دیپلم مشمول نیز نباید بیش از یک سال گذشته باشد.
کد 4) داوطلبان دارای برگ آماده به خدمت بدون غیبت، که مهلت اعزام مندرج در آن سپری نشده باشد. ضمن آنکه از تاریخ اخذ دیپلم مشمول نیز نباید بیش از یک سال گذشته باشد.
کد 5) فارغ‌التحصیلان مقطع دیپلم متوسطه که به صورت حضوری و پیوسته تحصیل نموده‌اند و از تاریخ فراغت آنان بیش از یک سال سپری نشده باشد.
کد 6) متولدین سال‌ 1354 و قبل از آن. این قبیل مشمولان باید پس از اعلام قبولی و در زمان ثبت‌نام، کارت معافیت دائم (معافیت رهبری) را ارائه نمایند.
کد 7) داوطلبان متولد شهریور سال 1341 و قبل از آن، مشروط بر آنکه تغییر سن نداشته باشند.
کد 8) متعهدین‌ خدمت‌ در وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها که‌ پس‌ از انجام‌ تعهد خدمت معاف می‌باشند، در صورت ارائه‌ موافقت‌نامه‌ از بالاترین مقام ‌وزارت‌ یا سازمان‌ متبوع.
کد 9) طلاب علوم دینی دارای معافیت تحصیلی، به شرطی که مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه و یا شورای مدیریت حوزه علمیه خراسان یا اصفهان تأیید نماید که «طلبه قادر است ضمن اینکه در حوزه به تحصیل اشتغال دارد به موازات آن در دوره کاردانی نیز تحصیل نماید» با همان معافیت تحصیلی حوزه، اشتغال به تحصیل وی در دوره کاردانی پیوسته بلامانع است. بدیهی است در هر موقع حوزه علمیه معافیت تحصیلی طلبه را خاتمه یافته اعلام نماید، مشمول دیگر نمی‌تواند به عنوان دانشجو از معافیت تحصیلی استفاده کند و باید خود را به سازمان وظیفه عمومی محل معرفی نماید.
کد 10) دانشجویان انصرافی به شرط اینکه یک سال از تاریخ انصراف آنان سپری نشده باشد.
تبصره: دانشجویانی که در سن مشمولیت بیش از یک بار از تحصیل انصراف داده باشند، مجاز به شرکت در آزمون نیستند.
 
* تذکرات مهم:
1) دانشجویانی که در سن مشمولیت بیش از یک بار از تحصیل انصراف داده باشند، مجاز به شرکت در آزمون نیستند.
2) دانشجویان اخراجی دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی مجاز به ثبت‌نام و شرکت در آزمون نمی‌باشند.
3) سقف سنوات تحصیل در مقطع کاردانی حداکثر 5/2 سال می‌باشد.
4) سربازان شاغل به خدمت جهت تحصیل در مقطع کاردانی از خدمت ترخیص نخواهند شد.
5) کلیه ضوابط و مقررات وظیفه عمومی به شرح مندرج در بندهای یاد شده و تبصره‌های آن عینأ برای کلیه داوطلبان (اعم از متمرکز و نیمه‌متمرکز) آزمون‌ ورودی دوره کاردانی پیوسته نظام جدید آموزشکده‌های تحت پوشش دانشگاه فنی و حرفه‌ای سال 1391 معتبر و لازم‌الاجرا می‌باشد.
 
 * یادآوری‌های مهم:
1- افرادی که دارای گواهینامه دوره پیش‌دانشگاهی و یا دیپلم کامل متوسطه نظام جدید یا قدیم نظری می‌باشند، اجازه ثبت‌نام و شرکت در این آزمون را ندارند و در صورت‌ شرکت متخلف شناخته شده و در هر مرحله از تحصیل ‌که باشند، قبولی‌ آنان لغو و از ادامه تحصیل‌ آنها ممانت بعمل آمده و ملزم به پرداخت‌ غرامت‌ خواهند بود.
2- پذیرفته‌شدگان دوره روزانه آزمون‌ کاردانی‌ نظام‌ جدید آموزشکده‌های‌ تحت پوشش دانشگاه فنی‌ و حرفه‌ای‌ سال 1390 (اعم از متمرکز و نیمه‌متمرکز) اعم از اینکه ثبت‌نام‌ نموده و یا ثبت‌نام ننموده باشند، اجازه ثبت‌نام‌ و شرکت‌ در این‌ آزمون‌ را ندارند.
3- دانشجویان دوره‌های شبانه (نوبت دوم) آموزشکده‌های تحت پوشش دانشگاه فنی و حرفه‌ای و یا مؤسسات آموزش عالی غیردولتی و غیرانتفاعی که از معافیت تحصیلی استفاده نمی‌کنند، می‌توانند بدون انصراف از تحصیل در این آزمون‌ ثبت‌نام ‌و شرکت‌ نمایند. بدیهی است این دسته از داوطلبان در صورت موفقیت و قبل از ثبت‌نام در کدرشته قبولی جدید، لازم است از مؤسسه محل قبولی خود تسویه حساب کامل نموده و گواهی مربوط را به مرکز ذیربط ارائه نمایند. لازم به توضیح است این دسته از داوطلبان پس از انصراف قطعی اجازه بازگشت و ادامه تحصیل در کدرشته قبولی قبلی خود را نخواهند داشت.
* یادآور می‌شود محل جدید تحصیل، سوابق‌ تحصیلی‌ محل‌ قبلی این دسته از دانشجویان‌ را مطابق‌ ماده‌ 63 آئین‌نامه‌ آموزشی‌ مورد بررسی‌ و واحدهای‌ درسی‌ قابل‌ قبول‌ را مشخص‌ و خواهد پذیرفت.
4- دانشجویان‌ دوره‌های شبانه (نوبت دوم) آموزشکده‌های تحت پوشش دانشگاه فنی و حرفه‌ای و یا مؤسسات آموزش عالی غیردولتی و غیرانتفاعی که از معافیت تحصیلی استفاده می‌کنند در صورت تمایل به ثبت‌نام و شرکت مجدد در این آزمون، الزامأ باید پس از انصراف قطعی از تحصیل، خود را به حوزه‌های وظیفه عمومی معرفی و به خدمت اعزام شوند. بدیهی است این دسته از داوطلبان پس از اتمام دوران خدمت نظام وظیفه اجازه ثبت‌نام و شرکت در این آزمون را خواهند داشت.
5- دانشجویان‌ اخراجی موضوع ماده 29 آیین‌نامه آموزشی نیز مانند مقررات مربوط به دانشجویان انصرافی پس‌ از تسویه‌ حساب‌ کامل‌ با مؤسسه‌ ذیربط و همچنین اداره‌ کل‌ امور دانشجویان‌ داخل ‌و صندوق‌ رفاه‌ دانشجویان‌ و در صورت‌ ‌نداشتن‌ مشکل‌ نظام‌ وظیفه‌ (برای‌ برادران) اجازه ثبت‌نام در این آزمون را خواهند داشت. بدیهی‌ است‌ این‌ دسته‌ از داوطلبان‌ می‌توانند کلیه‌ تعهدات‌ مربوط را پس‌ از اتمام‌ تحصیلات‌ خود به‌ صورت‌ یکجا به‌ انجام‌ برسانند.
6- با توجه به محدودیت امکانات دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی دولتی و لزوم توزیع عادلانه فرصت‌های موجود بین تمامی متقاضیان، آن دسته از داوطلبانی که قبلاً با استفاده از امکانات دولتی (آموزش رایگان) تحصیلات خود را در رشته‌ای به اتمام رسانیده‌اند، مجاز به شرکت و انتخاب دوره روزانه در این آزمون نمی‌باشند. این قبیل از داوطلبان در صورت تمایل می‌توانند برای رشته‌های دوره شبانه و یا مؤسسات غیرانتفاعی، متقاضی شوند و یا در صورت قبولی در دوره روزانه باید برابر ضوابط مربوط با پرداخت شهریه ادامه تحصیل نمایند.
 
2- سهمیه‌ داوطلبان شاهد و ایثارگر:
هر یک‌ از داوطلبان ‌متقاضی‌ سهمیه شاهد و ایثارگر می‌توانند بر اساس‌ شرایط خود ‌در بندهای‌ «الف‌«، «ب» و «ج» ذیل‌‌، متقاضی‌ استفاده از سهمیه‌ شوند.
الف‌) رزمندگانی که بر اساس ماده 1 و تبصره‌های چهارگانه ماده مذکور در آیین‌نامه اجرایی قانون ایجاد تسهیلات برای‌ ورود رزمندگان و جهادگران داوطلب‌ بسیجی ‌به دانشگاه‌ها و مؤسسات‌ آموزش‌ عالی‌ از تاریخ‌ 31/6/1359 لغایت‌ 31/6/1367 حداقل‌ شش‌ (6) ماه‌ متوالی‌ یا متناوب‌ داوطلبانه‌ در مناطق‌ عملیاتی ‌جبهه‌های‌ نبرد حق‌ علیه‌ باطل‌ حضور داشته‌اند، لازم است ضمن مراجعه به ارگان ذیربط (سپاه پاسداران انقلاب اسلامی یا وزارت جهاد کشاورزی) نسبت به تکمیل فرم مخصوص استفاده از سهمیه رزمندگان اقدام نمایند، تا آمار و اطلاعات آنان بعد از زمان ثبت‌نام توسط ستاد مشترک سپاه پاسداران (سازمان بسیج مستضعفین) و یا وزارت جهاد کشاورزی مورد تأیید نهایی قرار گیرد.
 
* تذکر مهم: داوطلبان متقاضی استفاده از سهمیه رزمندگان ارگان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی لازم است پس از تکمیل فرم مخصوص استفاده از سهمیه رزمندگان، نسبت به دریافت کد رهگیری 12 رقمی از واحد مربوطه اقدام و آن را در بند 11 فرم تقاضانامه ثبت‌نام اینترنتی درج نمایند.
تبصره ‌1: مناطق‌ عملیاتی‌ بر اساس‌ مصوبات‌ شورای‌ عالی‌ دفاع‌ تعیین‌ می‌شود.
تبصره ‌2: مدت‌ حضور یا خدمت‌ در جبهه‌ سربازان‌ و پاسداران‌ وظیفه‌ و همچنین‌ تعهدات‌ و مأموریت‌های‌ خدمتی‌ پرسنل‌ وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها و ارگان‌های‌ نظامی‌ در جبهه‌ و نیز طرح‌ 6 ماهه‌ دانشجویان‌ دانشگاه‌ها و مؤسسات‌ آموزش‌ عالی‌، حضور داوطلبانه‌ تلقی‌ نمی‌شود.
تبصره 3: بسیجیان فعال و عادی پایگاه‌های مقاومت بسیج، مشمول استفاده از سهمیه رزمندگان نمی‌شوند.
تبصره 4: فرزندان و همسران رزمندگان (داوطلبانی که پدر، یا مادر و یا همسر آنان فقط دارای مدت حضور در جبهه می‌باشند) مشمول استفاده از سهمیه رزمندگان نمی‌باشند.
تبصره 5: کد رهگیری 12 رقمی ارگان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی برای هر آزمون و هر سال متفاوت است. لذا داوطلبان باید برای هر آزمون، کد رهگیری جدید از ارگان ذیربط دریافت دارند.
ب‌) جانبازان‌ 25 تا 69%‌، فرزند و همسر جانبازان 50% و بالاتر، آزادگان و فرزندان و همسران آنان و همچنین فرزندان و همسران شهدا، مفقودین و اسرا و جانبازان 70% و بالاتر و خانواد شهدا (خواهر، برادر، پدر و مادر شهید) ‌برای ‌استفاده‌ از سهمیه مربوط، لازم است کد ایثارگری مندرج بر روی کارت ایثار پدر و یا مادر و یا خود داوطلب را در بند 11 فرم تقاضانامه ثبت‌نام درج نمایند و نیازی به مراجعه به «سایت ایثار» ندارند.
ج) آن دسته از پرسنل کادر ثابت، پیمانی و وظیفه نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران که از تاریخ 31/6/1359 لغایت 31/6/1367، حداقل 6 ماه پیوسته و یا 9 ماه ناپیوسته علاوه بر میزان موظفی شرکت در عملیات به صورت داوطلبانه در خطوط مقدم حضور داشته‌اند، با تأیید بالاترین مقام هر یک از نیروهای مسلح (ستاد ارتش جمهوری اسلامی ایران، ستاد کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، نیروی انتظامی، وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و ستاد کل نیروهای مسلح) می‌توانند از مزایای این قانون استفاده نمایند. این قبیل افراد می‌توانند ضمن مراجعه به واحدهای تابعه و تکمیل فرم مخصوص استفاده از سهمیه رزمندگان آزمون مربوط اقدام نمایند تا آمار و اطلاعات آنان بعد از زمان ثبت‌نام توسط ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران مورد تأیید نهایی قرار گیرد.
 
* تذکرات مهم:
داوطلبان استفاده کننده از سهمیه ارگان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و یا وزارت جهاد کشاورزی، در صورت عدم تأیید سهمیه به واحدهای تابعه شهرستان محل تشکیل پرونده ذیربط مراجعه نمایند.
آن دسته از داوطلبانی که با استفاده از سهمیه شاهد و ایثارگر، از سال 1384 به بعد در آزمون آموزشکده‌های فنی و حرفه‌ای پذیرفته شده‌اند، اعم از اینکه از رشته قبولی انصراف داده و یا در رشته قبولی ثبت‌نام کرده و یا نکرده باشند، براساس آیین‌نامه اجرایی قانون سهمیه رزمندگان، حق استفاده مجدد از سهمیه مذکور را در این آزمون نخواهند داشت.
بر اساس مصوبه پنجاه و چهارمین جلسه کمیته مطالعه و برنامه‌ریزی کنکور، آن دسته از داوطلبان سنوات قبلی که با استفاده از سهمیه شاهد و ایثارگر در ردیف پذیرفته‌شدگان رشته‌های تحصیلی «غیرروزانه» قرار گرفته‌اند، در صورت انصراف از رشته قبولی خود یک بار دیگر مجاز به استفاده مجدد از سهمیه‌های مربوط در این آزمون می‌باشند.
 
3- شرایط و ضوابط ثبت‌نام اتباع خارجی:
داوطلبان شرکت‌کننده اتباع غیرایرانی، باید علاوه بر شرایط عمومی و اختصاصی این آزمون، دارای شرایط ذیل بوده و بند 15 تقاضانامه ثبت‌نام اینترنتی را، علامتگذاری و تکمیل نمایند.
1- ثبت‌نام پذیرفته‌شدگان غیرایرانی در آزمون و اجرای روند امور کنسولی آنان، بر اساس مفاد شیوه‌نامه ثبت‌نام دانشجویان غیرایرانی مصوب سال 89 به شماره 28707/12/41 مورخ 20/7/89 انجام می‌پذیرد. (شیوه‌نامه مزبور از طریق نشانی اینترنتی: www.msrt.ir/sites/iso  قابل دسترس می‌باشد.
 
2- پذیرفته‌شدگان غیرایرانی ملزم به مطالعه دقیق مندرجات دفترچه‌ راهنمای آزمون بوده و در صورت عدم احراز شرایط مندرج در دفترچه، هیچ عذری مبنی بر عدم اطلاع از مفاد دفترچه پذیرفته نیست.
3- فقط اتباع غیرایرانی مقیم جمهوری اسلامی ایران و دارای اقامت قانونی، مجاز به شرکت در آزمون دوره‌های کاردانی پیوسته نظام جدید سال 1391 می‌باشند. ثبت‌نام اتباع مذکور در آزمون منوط به داشتن یکی از مدارک اقامتی و یا شناسایی زیر می‌باشد.
1-3- گذرنامه که دارای پروانه اقامت با حداقل شش ماه اعتبار باشد.
2-3- دفترچه پناهندگی سیاسی صادره از سوی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران.
3-3- کارت هویت ویژه اتباع غیرایرانی دارای اعتبار در سال 1390، صادره از سوی اداره کل امور اتباع و مهاجرین خارجی وزارت کشور.
4-3- کارت آمایش مرحله هفتم صادره از سوی اداره کل امور اتباع و مهاجرین خارجی وزارت کشور.
5-3- فقط اتباع غیرایرانی مقیم که از هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای یا کاردانش داخل کشور جمهوری اسلامی ایران فارغ‌‌التحصیل شده‌اند، مجاز به شرکت در این آزمون می‌باشند.
تبصره: در هر مرحله‌ای مغایرت شرایط داوطلب با شرایط اعلام شده فوق‌الذکر، از سوی مراجع ذیصلاح تشخیص داده شود، از ادامه مراحل گزینش یا تحصیل داوطلب جلوگیری بعمل خواهد‌آمد.
4- چنانچه پذیرفته‌شدگان غیرایرانی در زمان ثبت‌نام بند 15 تقاضانامه را علامتگذاری ننموده باشند، پذیرش آنان لغو خواهد شد.
5- داشتن حداقل معدل کل 00/14 دیپلم فنی و حرفه‌ای و یا کاردانش، برای ثبت‌نام و ادامه تحصیل در رشته‌های تحصیلی مقطع کاردانی پیوسته الزامی می‌باشد.
6- تحصیل همزمان اتباع غیرایرانی شاغل به تحصیل در مؤسسات آموزش عالی در واحدهای آموزشی دانشگاه‌های پیام‌نور، جامع علمی کاربردی و مراکز جامعه المصطفی(ص) العالمیه و آموزش عالی اهل بیت(ع) ممنوع می‌باشد.
7- اتباع غیرایرانی مجاز به انتخاب رشته‌های تحصیلی دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی در مناطق ممنوعه تردد و اسکان اتباع خارجی نمی‌باشند. بدیهی است در صورت پذیرش و اعلام قبولی داوطلبان غیرایرانی در مناطق ممنوعه، پذیرش آنان در دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی آن مناطق، «کان لم یکن» تلقی می‌گردد. توضیح و فهرست مناطق ممنوعه تردد و اسکان برای این داوطلبان، در سایت اینترنتی سازمان سنجش آموزش کشور درج شده است.
8- پذیرش اتباع غیرایرانی در رشته‌هایی که منجر به ایجاد تعهداتی برای جمهوری اسلامی ایران شود (از جمله تعهدات استخدامی) و رشته‌های خاص و حساس اکیداً ممنوع می‌باشد. توضیح و فهرست این رشته‌ها، در سایت اینترنتی سازمان سنجش آموزش کشور درج شده است.
9- پذیرفته‌شدگان غیرایرانی همانند پذیرفته‌شدگان ایرانی تابع ضوابط و مقررات آموزشی و دانشجویی مؤسسه آموزش عالی محل قبولی خود خواهند بود.
10- کلیه پذیرفته شدگان غیرایرانی دوره روزانه دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی، موظف به پرداخت شهریه تحصیلی طبق مفاد شیوه‌نامه ثبت‌نام مصوب سال 89 به صورت 80% شهریه دوره‌های نوبت دوم (شبانه) می‌باشند.
11- کلیه اتباع غیرایرانی متقاضی ثبت‌نام و شرکت در آزمون دوره‌های کاردانی پیوسته نظام جدید سال 1391، در صورت دارا بودن شرایط و ضوابط اعلام شده، لازم است در زمان ثبت‌نام با مراجعه به سایت اینترنتی سازمان سنجش آموزش کشور به نشانی: www.sanjesh.org و ورود به لینک مربوطه نسبت به تکمیل اطلاعات درخواستی اقدام نمایند؛ که پس از تکمیل اطلاعات مورد درخواست در سایت، به این دسته از داوطلبان یک کد پیگیری 13 رقمی داده خواهد شد که داوطلب می‌بایست این کد را دقیقاً در محل مخصوصی که در بند 15 تقاضانامه ثبت‌نام اینترنتی، پیش‌بینی شده است درج نمایند..
 
4- دوره‌های نوبت دوم (شبانه)‌ آموزشکده‌های تحت پوشش دانشگاه فنی و حرفه‌ای‌
بر اساس‌ ضوابط و شرایط ذیل‌ برای‌ رشته‌های‌ تحصیلی‌ دوره‌های‌ نوبت دوم (شبانه‌) آموزشکده‌های تحت پوشش دانشگاه فنی و حرفه‌ای نیز از طریق‌ آزمون‌ دوره‌های کاردانی نظام جدید آموزشکده‌های فنی و حرفه‌ای سال‌ 1391 دانشجو پذیرفته‌ می‌شود.
 
1-4- شرایط داوطلبان‌
الف‌) داوطلبان‌ متقاضی‌ تحصیل‌ در رشته‌های‌ تحصیلی‌ دوره‌های‌ نوبت دوم (شبانه‌)‌ آموزشکده‌های تحت پوشش دانشگاه فنی و حرفه‌ای‌، لازم‌ است‌ واجد شرایط عمومی‌ و اختصاصی‌ (شرایط مندرج‌ در صفحات‌ 1 و 2) دفترچه راهنما‌ و مقررات وظیفه‌ عمومی‌ (شرایط مندرج‌ در صفحات 2 و 3) دفترچه راهنما‌ باشند.
ب‌) کلیه‌ متقاضیان‌ ورود به‌ دوره‌های‌ نوبت دوم (شبانه‌)‌ آموزشکده‌های تحت پوشش دانشگاه فنی و حرفه‌ای‌ سال‌ 1391، لازم‌ است‌ در آزمون‌ ورودی دوره‌های کاردانی پیوسته نظام جدید‌ سال‌ 1391 ثبت‌نام‌ و برابر ضوابط در امتحانات‌ شرکت‌ نمایند.
ج‌ ) کلیه داوطلبان‌ مجاز به‌ انتخاب‌ رشته‌های‌ تحصیلی‌ دوره‌های‌ نوبت دوم (شبانه‌)‌ آموزشکده‌های تحت پوشش دانشگاه فنی و حرفه‌ای،‌ می‌باشند. اولویت انتخاب از نظر دوره روزانه یا نوبت دوم (شبانه) بستگی به نظر داوطلب دارد. لذا کلیه داوطلبان لازم است در زمان انتخاب رشته در این زمینه با دقت و با رعایت کلیه جوانب امر، تصمیم‌گیری نمایند.
د ) مواد امتحانی و ضرایب دروس آزمون هر یک از رشته‌های تحصیلی نوبت دوم (شبانه) همانند مواد امتحانی و ضرایب دروس دوره روزانه می‌باشد..
2-4- ضوابط تحصیل‌ در دوره‌های‌ نوبت دوم (شبانه)
الف) دانشجویان‌ دوره‌ نوبت دوم (شبانه) آموزشکده‌های تحت پوشش دانشگاه فنی و حرفه‌ای، در صورت‌ وجود امکانات و تأمین بودجه و نیز تمایل‌ می‌توانند با سپردن‌ تعهد محضری‌ به‌ منظور تعیین‌ بازپرداخت‌ بدهی‌، ازتسهیلات‌ رفاهی‌ استفاده‌ نمایند.
ب‌) دانشجویان‌ دوره‌ نوبت دوم (شبانه‌) ‌تابع‌ مقررات‌ آموزشی‌ دانشجویان‌ دوره‌ روزانه‌ خواهند بود، مگر در مواردی‌ که‌ در آیین‌نامه‌ طرح‌ ایجاد دوره‌ نوبت دوم (شبانه‌) مستثنی‌ شده ‌است‌.
 
ج‌ ) انتقال‌ دانشجویان‌ دوره‌های‌ نوبت دوم (شبانه‌) به‌ دوره‌های‌ روزانه‌ ممنوع‌ می‌باشد.
تبصره: انتقال و تغییر گرایش دانشجویان دوره نوبت دوم (شبانه)، منحصراً برای دوره نوبت دوم (شبانه) با رعایت ضوابط و دستورالعمل‌های مربوط امکان‌پذیر خواهد بود.
د ) طول دوره تحصیلی در مقطع تحصیلی کاردانی برابر ضوابط مربوط خواهد بود.
ه‍‌ ) مقررات دوره‌های نوبت دوم (شبانه) آموزشکده‌های تحت پوشش دانشگاه فنی و حرفه‌ای، تابع وزارت علوم، تحقیقات و فناوری می‌باشد.
و ) برنامه‌های‌ آموزشی‌ دوره‌ نوبت دوم (شبانه‌‌) عیناً همان برنامه‌های‌ آموزشی‌ دوره‌های‌ روزانه‌ است‌.
ز ) ساعت تشکیل کلاس‌های دوره نوبت دوم (شبانه) با نظر آموزشکده‌های تحت پوشش دانشگاه فنی و حرفه‌ای، پذیرفته شده تعیین و اعلام می‌شود.
ح ) پذیرفته شدن در دوره‌های نوبت دوم (شبانه) به عنوان یک نوبت از حداکثر دو نوبت قبولی در آزمون ورودی دوره‌های کاردانی پیوسته نظام جدید، محسوب نمی‌شود.
ط) تعیین‌ سقف‌ واحدهای‌ درسی‌ برای‌ هر نیمسال‌ تحصیلی‌ با توجه‌ به‌ سایر ضوابط و مقررات‌ در اختیار شورای‌ آموزشی‌ آموزشکده تحت پوشش دانشگاه فنی و حرفه‌ای‌ ذیربط خواهد بود.
ی) از پذیرفته‌شدگان در دوره‌ نوبت دوم (شبانه) آموزشکده‌های تحت پوشش دانشگاه فنی و حرفه‌ای مطابق جداول (مندرج در قسمت ی بند 2- 5 دفترچه راهنما ) شهریه‌ اخذ خواهد شد.
 
5- ضوابط تحصیل‌ در مؤسسات‌ آموزش‌ عالی‌ غیردولتی ـ غیرانتفاعی:‌
الف) در آزمون دوره‌های کاردانی پیوسته نظام جدید سال 91 مؤسسات غیردولتی ـ غیرانتفاعی در 28 رشته‌ امتحانی ذیل دانشجو پذیرش خواهند نمود:
کد و نام رشته امتحانی
کد و نام رشته امتحانی
کد و نام رشته امتحانی
کد و نام رشته امتحانی
11- الکترونیک
18- صنایع فلزی
27 - متالورژی
38- تربیت بدنی
12- الکتروتکنیک
19- تأسیسات
31- الکترونیک و مخابرات دریایی
39- گرافیک
13- تعمیرونگهداری‌ماشینهای‌الکتریکی
20- صنایع چوب و کاغذ
33- حسابداری
40- هنرهای تجسمی
14- کامپیوتر (نرم‌افزار)
22- ساختمان (کارهای عمومی ساختمان)
34- امور اداری
43- امور دامی
15- ساخت و تولید
23- نقشه کشی معماری
35- کودکیاری
48- امور زراعی و باغی
16- نقشه کشی عمومی
24- نقشه برداری
36- مدیریت خانواده
50- ماشین‌های کشاورزی
17- مکانیک خودرو
25 – صنایع شیمیایی
37- طراحی و دوخت
51- صنایع غذایی
 
ب) نظام‌ درسی‌ مؤسسات‌ آموزش‌ عالی‌ غیردولتی ـ غیرانتفاعی‌ نظام‌ واحدی‌ و براساس‌ نظام‌ آموزشی‌ وزارت‌ علوم‌، تحقیقات‌ و فناوری‌ خواهد بود و به‌ فارغ‌التحصیلان‌ مدرک‌ مربوط برابر ضوابط وزارت‌ علوم‌، تحقیقات‌ و فناوری‌ اعطا خواهد شد.
ج) از پذیرفته‌شدگان در مؤسسات آموزش عالی غیردولتی و غیرانتفاعی مطابق جداول (مندرج در قسمت ج –بند 6دفترچه راهنما ) شهریه‌ اخذ خواهد شد.
د) برای‌ دانشجویان‌ مرد که‌ از نظر خدمت‌ وظیفه‌ عمومی‌ منع‌ قانونی‌ نداشته‌ باشند، معافیت‌ تحصیلی‌ صادر خواهد شد و داوطلبانی‌ که‌ هم‌اکنون‌ مشغول‌ خدمت‌ می‌باشند در صورت‌ پذیرفته‌ شدن‌ و نداشتن‌ غیبت‌ قبل‌ از اعزام‌ به‌ خدمت‌، ترخیص‌ خواهند شد.
ه‍ ) مؤسسات‌ آموزش‌ عالی‌ غیردولتی ـ غیرانتفاعی‌ هیچگونه‌ تعهدی‌ در قبال‌ تهیه‌ و تأمین‌ مسکن‌، خوابگاه‌ و غذای‌ دانشجویان‌ ندارند.
و ‍‌) دانشجویان‌ مؤسسات‌ آموزش‌ عالی‌ غیردولتی ـ غیرانتفاعی‌ تابع‌ مقررات‌ آموزشی‌ دانشجویان‌ مؤسسات‌ آموزش‌ عالی‌ می‌باشند، مگر در مواردی‌ که‌ در آیین‌نامه‌ طرح‌ ایجاد مؤسسات‌ ذیربط مستثنی‌ شده‌ است‌.
ز ) دانشجویان‌ می‌توانند از وام‌ تحصیلی‌ مطابق‌ با آیین‌نامه‌ وزارت‌ علوم‌، تحقیقات‌ و فناوری‌ و در صورت‌ تخصیص‌ بودجه‌ استفاده‌ نمایند.
ح) انتقال و تغییر رشته دانشجویان در صورت موافقت این مؤسسات آموزش عالی غیردولتی ـ غیرانتفاعی، منحصراً به مؤسسات غیرانتفاعی با رعایت ضوابط و آیین‌نامه‌های مربوط امکان‌پذیر خواهد بود.
ط) داوطلبانی‌ که‌ با علامتگذاری‌ بند 24 تقاضانامه‌ ثبت‌نام‌ اینترنتی، با توجه به رشته‌های مندرج در قسمت الف علاقه‌مندی‌ خود را به‌ شرکت‌ در گزینش‌ رشته‌های‌ تحصیلی‌ مؤسسات‌ آموزش‌ عالی‌ غیردولتی ـ غیرانتفاعی‌ اعلام‌ می‌نمایند، می‌توانند رشته‌ یا رشته‌های‌ تحصیلی‌ مورد علاقه‌ خود را از جداول شماره 6 تا 115 مندرج در صفحات 24 تا 82 دفترچه راهنما، استخراج و به همراه سایر کدرشته ‌محل‌های انتخابی در هر اولویتی که تمایل دارند، در بند 25 فرم تقاضانامه ثبت‌نام اینترنتی درج نمایند.
 
6- ثبت‌نام‌ برای‌ شرکت‌ در آزمون‌
هر داوطلب‌ با توجه‌ به‌ رشته‌ تحصیلی‌ و کد رایانه‌ای دیپلم مندرج در جدول شماره 3 در دفترچه راهنما و جنس پذیرش رشته‌ها (مرد یا زن) می‌بایست کد رشته‌ امتحانی‌ خود را شناسایی و نسبت به‌‌ ثبت‌نام‌ و شرکت‌ در آزمون اقدام نماید.
تذکرات مهم
1- هر داوطلب منحصراً مجاز است که یکی از کدرشته‌های امتحانی متناسب با دیپلم خود را که در (جدول شماره 3 مندرج در دفترچه راهنما) مشخص شده، انتخاب نماید، داوطلبانی که به هر دلیل در رشته‌ای غیر از رشته متناسب با دیپلم خود (جدول شماره 3 مندرج در دفترچه راهنما ) ، در آزمون ثبت‌نام و انتخاب رشته نموده و پذیرفته شود قبولی آنان در هر مرحله‌ای از تحصیل که باشند «کان لم یکن» تلقی و حق هیچگونه ادعایی را نخواهند داشت. با توجه به مطلب یاد شده، لازم است کلیه داوطلبان، خاصه داوطلبان دارای گواهینامه کاردانش کد رایانه‌ای چهار رقمی گواهینامه خود را با کدهای چهار رقمی مشخص شده در هر عنوان رشته تحصیلی دوره کاردانی که در (جدول شماره 3) قید شده است با دقت کنترل و مطابقت نمایند.
2- مسئولیت ناشی از عدم رعایت دقیق ضوابط و شرایط اعلام شده در این دفترچه برای هر رشته تحصیلی به ‌عهده داوطلب می‌باشد و موضوع خلاف یا عدم رعایت ضوابط و شرایط (سهوی یا عمدی) حتی پس از قبولی فرد در آزمون و یا در هر مرحله از تحصیل مشخص شود، قبولی وی در آزمون «کان‌لم ‌یکن تلقی» و از ادامه تحصیل او ممانعت می‌گردد.
3- یادآوری می‌گردد در صورت عدم تأمین حدنصاب ثبت‌نام شدگان جهت تشکیل کلاس، مسئولین آموزشکده‌های تحت پوشش دانشگاه فنی و حرفه‌ای و یا موسسات آموزش عالی غیر دولتی ـ غیر انتفاعی بر حسب مقدورات اهتمام خواهند نمود؛ که این دسته از پذیرفته‌شدگان را حسب مورد به سایر آموزشکده‌های تحت پوشش دانشگاه فنی و حرفه‌ای و یا موسسات آموزش عالی غیر انتفاعی که مجری رشته مورد نظر باشند، میهمان یا منتقل نماید.
 
1-6- نحوه اقدام برای ثبت‌نام:
داوطلبان لازم است به یکی از دو روش پرداخت الکترونیکی و مراجعه به دفاتر پستی، که در ذیل توضیح داده شده است، اقدامات لازم را بعمل آورند.
1- روش اول (پرداخت اینترنتی):
1-1- مراجعه به سایت اینترنتی سازمان به نشانی: www.sanjesh.org
2-1- دریافت دفترچه راهنمای ثبت‌نام از طریق سایت سازمان.
3-1- با توجه به اینکه پرداخت هزینه ثبت‌نام در این روش به صورت اینترنتی انجام می‌شود، داوطلبان لازم است به وسیله کارت‌های عضو شبکه بانکی شتاب که پرداخت الکترونیکی آنها فعال می‌باشد، با مراجعه به سایت سازمان و پرداخت مبلغ 000/85 (هشتاد و پنج هزار) ریال به عنوان وجه ثبت‌نام شرکت در آزمون، نسبت به ثبت‌نام اقدام نمایند.
تبصره: چنانچه داوطلبی با توجه به رشته‌های مندرج در قسمت الف بند 6 دفترچه راهنما علاقمند به شرکت در گزینش رشته‌های تحصیلی مؤسسات آموزش عالی غیردولتی ـ‌ غیرانتفاعی لازم است نسبت به پرداخت مبلغ 000/23 (بیست و سه هزار) ریال دیگر نیز از همین طریق، اقدام نماید.
4-1- آماده نمودن مدارک و اطلاعات مورد نیاز برای ثبت‌نام.
 
2- روش دوم (مراجعه به دفاتر پستی):
1-2- مراجعه به دفاتر پستی برای تهیه دفترچه راهنمای شرکت در آزمون و کارت یا کارت‌های اعتباری به تعداد مورد نیاز.
2-2- پرداخت مبلغ 000/85 (هشتاد و پنج هزار) ریال بابت دریافت یک کارت اعتباری ثبت‌نام و دفترچه راهنمای شرکت در آزمون.
تبصره 1- چنانچه داوطلبی با توجه به رشته‌های مندرج در قسمت الف بند 6 دفترچه راهنما علاقمند به شرکت در گزینش رشته‌های تحصیلی مؤسسات آموزش عالی غیردولتی و غیرانتفاعی نیز باشد لازم است مبلغ 000/23 (بیست و سه هزار) ریال به دفتر پستی پرداخت و نسبت به دریافت یک کارت اعتباری علاقمندی اقدام نماید.
تبصره 2- مبلغ 500/7 (هفت هزار و پانصد) ریال بابت هزینه توزیع دفترچه ‌راهنما و کارت اعتباری ثبت‌نام نیز توسط دفتر پستی، از داوطلب‌ دریافت‌ می‌گردد.
تبصره 3- برای توزیع کارت اعتباری علاقمندی به گزینش رشته‌های دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی غیرانتفاعی، فقط مبلغ 500/2 (دو هزار و پانصد) ریال دیگر نیز توسط دفتر پستی، از داوطلب دریافت می‌گردد.
 
3-2- آماده نمودن مدارک و اطلاعات مورد نیاز برای ثبت‌نام.
پس از مطالعه دفترچه راهنمای شرکت در آزمون و آشنایی با کلیه شرایط و ضوابط آزمون داوطلب باید پیش‌نویس تقاضانامه ثبت‌نامی را تکمیل و سپس با مراجعه به سایت سازمان سنجش آموزش کشور به آدرس: www.sanjesh.org نسبت به ثبت‌نام اینترنتی اقدام نماید. لازم به توضیح است که دفترچه راهنمای شرکت در آزمون‌ دوره‌‌های کاردانی‌ نظام‌ جدید (آموزشکده‌های‌ تحت پوشش دانشگاه فنی‌ و حرفه‌ای‌ و مؤسسات آموزش عالی غیردولتی- غیرانتفاعی) سال 1391 و همچنین راهنمایی ‌اقدام لازم برای انجام ثبت‌نام اینترنتی در سایت سازمان قرار داده شده است.
7-تاریخ و زمان پرینت کارت اینترنتی و برگزاری آزمون
الف : بر اساس برنامه زمانی پیش بینی شده داوطلبان از تاریخ 31/5/91 لغایت 2/6/91 با مراجعه به سایت اینترنتی سازمان سنجش آموزش کشور نسبت به پرینت کارت و برگ راهنمای ورود به جلسه آزمون اقدام می نمایند.
 
 
 تذکر مهم: به داوطلبان اکیدا" توصیه می شود که کارت اعتباری خود را بهمراه کد رهگیری که بعد از ثبت نام به داوطلب داده می شود نزد خود نگهداری کنند تا در زمان پرینت کارت ورود به جلسه آزمون دچار مشکل نشوند.
 
ب – آزمون ورودی دوره های کاردانی نظام جدید (آموزشکده‌های‌ تحت پوشش دانشگاه فنی‌ و حرفه‌ای‌ و موسسات آموزش عالی غیردولتی و غیرانتفاعی) سال 1391 بر اساس برنامه زمانی پیش بینی شده ان شاءا... در صبح و بعدازظهر روز جمعه 3/6/91 برگزار خواهد شد، به دیگر سخن داوطلبان برخی از کد رشته های امتحانی در صبح جمعه 3/6/91 و بقیه داوطلبان در بعد از ظهر جمعه 3/6/91 در آزمون کد رشته امتحانی مربوط شرکت می کنند.

ضمناً به اطلاع می‌رساند که واحد اطلاعات و پاسخگویی به سوالات در این باره از این تاریخ لغایت 2/6/91 همه روزه (بجز ایام تعطیل ) و در وقت اداری آماده پاسخگویی به سوالات می باشد لذا داوطلبان گرامی به منظور پاسخگویی به سوالات خود می توانند فقط با شماره تلفن های 88923595 تا 88923599 تماس و یا با بخش پاسخگویی اینترنتی سازمان سنجش آموزش کشور به نشانی www.sanjesh.org  در میان بگذارند و از مراجعه حضوری به این سازمان خودداری فرمایند

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد