همیارآنلاین

کانال ایتا https://eitaa.com/hamyaronline

همیارآنلاین

کانال ایتا https://eitaa.com/hamyaronline

مجمع عمومی سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی کشور برگزار


مجمع عمومی سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی کشور برگزار شد   

IMG_1532.JPG

دهمین مجمع عمومی سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی 22 تیرماه در محل سالن شهید نعمتی جم با حضور اعضاء مجمع، شورای مرکزی، رئیس و مدیران سازمان آغاز بکار کرد.

رییس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی کشور با اشاره به اینکه مجمع عمومی چکیده اجتماعی سایر مجامع هست بیان داشت: ما یک حوزه اجتماعی با حدود 170 هزار نفر در سطح کشور داریم که چکیده آنها در شوراهای استانی است و حوزه اجتماعی دیگری در قالب شوراهای استانی تشکیل می دهند که چکیده آنها نیز در مجمع مرکزی سازمان تجلی می نماید و چکیده این مجمع، شورای مرکزی است که بالاترین رکن سازمانی ما محسوب می شود و کلیه قواعد و ملزومات سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی را رقم می زند که حاصل این مجمع است.
موحدیان عطار با ابراز امیدواری از اینکه گزارش سازمان در سال 90 مورد قبول و تایید اعضاء مجمع واقع گردد افزود: گزارشی که خدمت عزیزان در این جلسه ارائه می گردد نمی تواند انعکاس دهنده زحمات همه عزیزان ما در سطح استانها، حوزه مرکزی و شورای مرکزی باشد.     
وی با اشاره به شعار ابلاغ شده از سوی مقام معظم رهبری برای سال 91 خاطر نشان کرد: در سالی که مقام معظم رهبری آن را سال تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی را سرلوحه کار و استراتژی در سال 91 قرار دادند و همچنین ریاست محترم جمهور، امر کشاورزی را به صورت جدی در دستور کار دولت قرار داد، سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی نیز با پیروی از این امر شعار سال خود را تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی با توسعه کشاورزی دانش محور اعلام نمود.
موحدیان عطار با اشاره به اینکه در چهار چوب سازمانی ما تولید ملی می تواند شامل تولید دانش، تکنولوژی و عوامل فکری که موثر در توسعه باشد افزود: گاهی این تصور غلط وجود دارد که شعاری که برای هر سال تعیین می گردد مختص آن زمان می باشد در حالی که این مجموعه استراتژی های ملی کشور را شامل می گردد که همیشه جاری و ساری است منتها در یک سالی با توجه به مجموعه مسائلی که در کشور وجود دارد لزوم تاکید بر موضوعی خاص مدنظر قرار می گیرد و مقام معظم رهبری آن را در قالب یک شعار عنوان نمودند که جامعه را در مقابل آن همسو و همجهت کنند و امیدواریم ما نیز شایسته پیروی از این استراتژی همسو شویم.

رییس سازمان نظام مهندسی گزارش فعالیتهای سازمان را با اشاره به تعداد اعضاء حقیقی و حقوقی آن آغاز کرد و افزود: در حال حاضر سازمان دارای 7810 عضو حقوقی و 168536 عضو حقیقی با ترکیب 66518 نفر زن و 102018 نفر مرد می باشد. 
موحدیان عطار با اشاره به اینکه نسبت درصد اعضاء سازمان در مقاطع کارشناسی 92 درصد، کارشناسی ارشد 3/7 درصد و دکتری 7/0 درصد همان نسبت همخوانی است با همین میزان سطح تحصیلات در جامعه دانش آموختگان کشور  اظهار داشت: از میان اعضاء 149284 نفر در مقطع کارشناسی، 11929 نفر در مقطع کارشناسی ارشد و 1138 نفر در مقطع دکتری می باشند. در سال 90 تقریبا رشد 3/0 درصدی در اعضاء کارشناسی ارشد و رشد 1/0درصدی در مقطع دکتری را شاهد بودیم.
وضعیت اشتغال اعضاء سازمان شامل 26383 نفر در بخش دولتی، 33751 نفر در بخش غیردولتی، 1682 نفر بازنشسته و 106210 نفر افراد جویای کار می باشد.
موحدیان عطار با ابراز خرسندی از ورود تعداد بیشتری از بخش خصوصی در میان اعضاء شوراهای استانی و رؤسای استانها اعلام داشت: در سال 90 نقش بخش خصوصی در شوراهای استانی و جایگاه رؤسای استانی بسیار بهبود پیدا کرد.

رییس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی با تاکید بر وجود حدود 106 هزار جویای کار از میان اعضاء سازمان گفت: 2/63 درصد نسبت بالایی در میان آمار بیکاران جامعه می باشد البته این نکته در خصوص تعریف ما از افراد جویای کار قابل تامل می باشد که مطلقا بیکار نیست کسی که خوداظهاری کرده که از کار موجود خود رضایت ندارد و جویای کار بهتر است و معمولا آقایان بدلیل عدم رضایت در خوداظهاری در سازمان خود را بعنوان جویای کار معرفی می نمایند که این نکته قابل توجه می باشد.
موحدیان عطار با اشاره به اینکه سیاستهای راهبردی سازمان در واقع تعیین کننده مسیر راه سازمان می باشد اضافه کرد: از جمله سیاستهای راهبردی سازمان را می توان اصلاح ساختار نیروی انسانی بخش کشاورزی، مهندسی فرایند تولیدات کشاورزی، تدوین مقررات، ضوابط و استانداردهای ملی کشاورزی، بسترسازی اشتغال مهندسین در امور تولیدی و خدمات فنی و مهندسی، ارتقای مهارتهای عملی دانش آموختگان، گسترش فناوریهای جدید در عرصه های تولید و ایجاد ساز وکار مناسب برای رشد بهره وری عوامل تولید عنوان کرد. 
وی ضمن تشکر از فعالیتهای اعضاء محترم شورای مرکزی و دقت نظر آنها در حل مسائل مربوط به سازمان گفت: جلسات

شورای مرکزی به تعداد 12 جلسه در سال گذشته برگزار گردید و 48 موضوع مطروحه در این جلسات بررسی و 29 موضوع مورد تصویب و ابلاغ شد و حدود 840 نفر ساعت کار کارشناسی صورت گرفت. در دبیرخانه شورای مرکزی نیز مقدمات دستورات جلسات آماده و انجام می پذیرفت.
موحدیان عطار مسائل آموزشی و پژوهشی را به عنوان یک رکن در سازمان دانست و افزود: در بخش کشاورزی فعالیتهای پژوهشی توسط بخش خصوصی از ضعف کلی برخوردار است و فضا و فرصت لازم برای ورود بخش خصوصی به عرصه فعالیتهای پژوهشی کشاورزی بسیار محدود می باشد چرا که نظام پژوهشی و تحقیقاتی بخش کشاورزی، تصور یک خوداتکایی و درون زایی دارد و نیاز به ظرفیت های بیرونی را کمتر احساس می کند. خوشبختانه در سالهای اخیر به این موضوع توجه بیشتری شده است و در حال حاضر در آئین نامه ماده 15 قانون نظام جامع دامپروری، فرصتهایی برای فعالیتهای تحقیقاتی برای بخش خصوصی در نظر گرفته شده است که امیدواریم در آینده نزدیک گزارش های خوبی از عملکرد اعضاء سازمان در این خصوص را شاهد باشیم.
رییس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی کشور آزمون های سراسری را ابزاری برای افزایش توانمندی اعضاء سازمان عنوان کرد و گفت: این آزمونهای سراسری شامل طراحی و اجرای سیستم های آبیاری تحت فشار، کارشناسی رسمی، آزمون های کارشناسی و آزمون پایان دوره تخصصی مهندسین ناظر مرغداری می باشد. در خصوص آبیاری تحت فشار با توجه به اعتبارات گسترده ای که دولت برای سالهای 89، 90 و 91 اختصاص داده است توانستیم کلاسهای طراحی و اجرای سیستم های آبیاری تحت فشار را برگزار و قبول شدگان قابلیت نظارت فنی و کارشناسی در این حوزه را کسب نمودند. دوره پنجم آزمون کارشناسی رسمی نیز تیرماه سال 90 برگزار گردید  که از بین 321 نفر دعوت به مصاحبه شدند که در اتمام مراحل پایانی هستند. صدور گواهینامه برای 22 نفر از قبول شدگان آموزش تخصصی

مهندسین ناظر مرغداری نیز با با موفقیت توسط سازمان انجام گردید.
این گزارش می افزاید: دوره های آموزشی سراسری با برگزاری دوره آموزش توجیهی کارشناسان دبیرخانه استانی صدور مجوزها در مهر ماه 90 در سازمان مرکزی با شرکت 28 نفر، برگزاری پنج دوره آموزشی با استفاده از امکانات سازمان پارکها و فضای سبز شهر تهران برای اعضای سازمان نظام مهندسی استان ها و برگزاری کارگاه آموزشی محصولات سالم و ارگانیک برای نمایندگان شرکت های خدمات فنی و مهندسی کشاورزیانجام پذیرفت.
از جمله دوره های آموزشی منطقه ای برگزار شده را می توان برگزاری 9 دوره آموزشی ویژه قبولشدگان چهارمین آزمون متقاضیان دریافت پروانه کارشناسی رسمی با شرکت 190 نفر فراگیر، با عملکرد 2470 نفر روز در گرایش های مختلف و برگزاری 2 کارگاه آموزشی ارتباط تحقیقات با شرکت های خدمات فنی و مهندسی کشاورزی عنوان داشت.
موحدیان عطار با اشاره به برگزاری دوره های آموزشی در سطح استانها اظهار داشت: در سال 90 اجرای 1049 عنوان دوره آموزشی برای 35820 نفر از اعضاء  شامل 193755 نفر روز را شاهد بودیم. در خصوص دوره های آموزش الکترونیک سرفصل آموزشی و آیین نامه ها تهیه و یک دوره آموزشی بمدت 50 ساعت در سال 91 برگزار گردید.
بنابر این گزارش فعالیتهای سازمان در حوزه برنامه ریزی شامل ارائه نظرات کارشناسی به مراجع ذیربط برای افزایش

کمکهای اعتباری دولت به سازمان، دریافت تخصیص از معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی و توزیع آن، تهیه احکام پیشنهادی در لایحه بودجه 91 در جهت اجرای وظایف مصرح در قانون سازمان، تهیه و تنظیم و مبادله موافقتنامه سازمان با مراجع مربوطه و تهیه و تنظیم پیش نویس برنامه چهارساله سوم سازمان از سالهای 90 تا 93 را می توان مطرح نمود.
رییس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی کشور یکی از مشکلات موجود در سازمان را نقص در بانک اطلاعاتی اعضاء سازمان عنوان کرد و افزود: برنامه ریزی برای امکان ثبت نام اعضاء بصورت غیرحضوری و در قالب نرم افزار مورد نظر انجام گرفت و با یک شرکت معتبر نیز قراردادی برای انجام این مهم منعقد گردید که تا چند ماه آینده شاهد راه اندازی این سایت خواهیم بود.
موحدیان عطار با اشاره به فعالیت های سازمان در خصوص ساماندهی فرصت های شغلی بیان داشت: ساماندهی امر اشتغال با توجه به نگاه بیرونی و محیطی به سازمان است. لایه ساختار سازمانی، لایه پیرامونی که اعضاء سازمان هستند و لایه محیطی که خارج از اعضاء و ساختار سازمان است. در نگاه محیطی به سازمان نگاه تولید و تامین شغل برای اعضاء وجود دارد که بدلیل قابلیت اعضاء جویای کار یک ذهنیت برای ایجاد شغل ایجاد کرده است. سازمان ماموریتی برای تولید شغل ندارد بلکه سامان دهنده فرصتهای شغلی در حوزه مهندسی و کارشناسی برای اعضاء سازمان هستیم که جهت گیری های ما را در سازمان تعیین می کنند.
وی تهیه و تدوین و پی گیری تصویب تعرفه های خدمات بخش کشاورزی را یکی از فرصتهای شغلی برای اعضاء اعلام کرد و گفت: با توجه به اینکه بخش خصوصی برای ارائه خدمات خود نیازمند تعرفه هست، سازمان توانست در سال 90 این مهم را به نتیجه برساند و در اویل امسال 2080 شرح خدمات و تعرفه های مربوطه بخش کشاورزی توسط وزیر محترم ابلاغ گردید که برای اولین با در کشور صورت گرفت و آماده دریافت نظرات و پیشنهادات اصلاحی اعضاء محترم مجمع هستیم.

موحدیان عطار با اشاره به پیگیری استخدام 10 هزار مهندس ناظر، آمار دریافتی از سازمان نظام مهندسی استانها را 23405 ناظر کشاورزی در کل کشور اعلام کرد و افزود: از این تعداد، 15316 نفر بالای 2 سال سابقه کار دارند. اینکه سازمان مشوق یا پیگیر شود تا تعدادی از اعضاء در قوانین برای استخدام در حوزه دولتی تحمیل گردد این امر استراتژی سازمانی ما نیست. ولی در مذاکرات با جهادکشاورزی وقتی فرصت استخدام پیش آمد این حق و اولویت را با ناظرین که دارای سوابق و تجربه عملیاتی مناسبی هستند را دانستیم. در حال حاضر در خصوص دستورالعمل استخدام این افراد سازمان دارای جایگاه تصمیم گیری مناسبی می باشد و تلاش می کنیم حقوقی را که قانون برای ناظرین معین کرده است را به آنها برسانیم.
رییس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی کشور با ابراز تاسف از توقف طرح کارورزی اعلام کرد: سازمان تلاش زیادی برای احیاء مجدد طرح کارورزی در سال های گذشته انجام داد ولی تاکنون موفق نشدیم. امتیاز این طرح را می توان عدم نیاز به سرمایه گذاری زیرساختی دانست.
موحدیان عطار طرح بهینه سازی مصرف سوخت در مرغداری ها را مدل موفق همکاری با تشکلهای تولیدی دانست و گفت: در این طرح با همکاری ارگانهای مرتبط در این موضوع توانستیم هزینه کرد منابع را در بخش خصوصی به خوبی مدیریت نماییم و به موفقیت چشمگیری دست یابیم. با انجمن تولیدکنندگان کودهای زیستی و همچنین انجمن فارغ التحصیلان دانشگاه صنعتی شریف بمنظور بسترسازی برای استفاده از انرژی پاک تفاهم نامه های همکاری را منعقد کردیم.

وی با اشاره به استراتژی سازمان در بحث صدور پروانه ها خاطرنشان کرد: صدور پروانه ها را با هدف رعایت تمام ضوابط فنی و مهندسی حاکم بر آنها عهده دار شدیم. و در این رابطه در 18 موضوع مختلف مجوزهای لازم در سال 90 صادر گردید.
رییس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی کشور از تهیه و تدوین دستورالعمل شرایط و ویژگیهای انبار سموم دفع آفات و تهیه و تدوین دستورالعمل شرایط و ویژگیهای حمل و نقل سموم دفع آفات برای اولین بار توسط سازمان خبر داد و گفت: دستورالعمل های لازم در این خصوص تهیه و پروانه های لازم نیز صادر گردید و ماشین های ویژه ای در این مورد آماده و فعالیت را آغاز نمودند.
موحدیان عطار با اشاره به احصاء 52درصد از آئین نامه ها و دستورالعمل های مربوط به قانون افزایش بهره وری و قانون نظام جامع دامپروری توسط سازمان اظهار داشت: در بحث رتبه بندی اعضاء حقیقی و حقوقی، قانون سازمان کفایت می

نماید ولی گاهی بدلیل وجود برخی ابهامات با کمک همکاران در مجلس شورای اسلامی به عنوان تاکید در قانون افزایش بهره وری گنجاندیم. آئین نامه رتبه بندی را در زمان مقرر به دولت دادیم و در حال حاضر در کمیسیون زیربنایی در حال بررسی است و امیدواریم بزودی به تصویب هیات دولت برسد. از بدو تاسیس سازمان تاکنون رتبه بندی 30451 عضو حقیقی و 4474 عضو حقوقی انجام پذیرفته است. 
وی با اشاره به الزامات عملیات خوب کشاورزی ادامه داد: تدوین استانداردها از سال 89 شروع شده که بازنگری در استانداردهای ایران گپ را در حال پیگیری داریم و 40 عنوان استادارد را در سال 90 در دست اقدام داریم و همچنین تهیه 18راهنمای کنترل کیفی دشمنان طبیعی آفات و بیماری های گیاهی نیز در حال اجام است. 
رییس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی کشور با اشاره به فعالیت 2763 شرکت خدمات فنی و مهندسی کشاورزی در سطح کشور بیان داشت: در حال حاضر تعداد شرکت های ثبت شده مشترک در بخش ترویج و سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استانها در کل کشور بالغ بر 3000 مورد گزارش شده که از این تعداد، 2763شرکت فعال و در پهنه های تعیین شده مستقر شده اند. آمار و اطلاعات کشوری حکایت از عضویت بالغ بر 22343 نفر کارشناس با میانگین 8 نفر کارشناس در شرکتهای فعال سطح کشور دارد. 
در بخش دیگری از این جلسه گزارش مالی سازمان توسط آقای سلیمانی، خزانه دار شورای مرکزی قرائت گردید و در ادامه نیز گزارش حسابرسی توسط حسابرس به استماع حضار رسید.
در پایان معاون طرح و برنامه و پشتیبانی سازمان مرکزی با ارائه برنامه و بودجه سال 91 به پیش بینی درآمدها و هزینه ها در این سال را ارائه نمود

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد