همیارآنلاین

کانال ایتا https://eitaa.com/hamyaronline

همیارآنلاین

کانال ایتا https://eitaa.com/hamyaronline

قسمتی از آینده


قسمتی از آینده
در اینجا به بررسی برخی فناوری‌ها خواهیم پرداخت که درصدد است در نحوه انجام کار‌های روزانه تغییراتی ایجاد کرده و آنها را برای ما آسان سازد. به طور مثال خیلی پیش از اینها پیش‌بینی شده بود که ما بتوانیم توسط فناوری Teleportation از محلی به محل دیگر برویم، ولی متاسفانه چنین پیش‌فرضی تا به حال به واقعیت نرسیده است.

 وقتی VCR‌ها اختراع شد، همان ابتدا مورد استقبال بسیار کاربران قرار گرفت، ولی با گذشت زمان و قبل از این‌که خیلی از ما تصمیم بگیریم از آن استفاده کنیم، به طور کامل از صحنه خارج شد. البته این را هم باید اضافه کنیم که طبق بسیاری از پیش‌بینی‌ها، فناوری‌های آینده به علم اتم‌ها و مولکول‌ها مربوط است؛ هر چند این نیز در حد پیش‌بینی است و قطعیت ندارد.

از این پیش‌بینی دو گروه به طور عمده سود می‌برند؛ گروه اول نوآورانی هستند که قصد ساخت و تولید محصولات جدید را دارند و گروه دوم، کاربرانی که می‌خواهند از طریق استفاده و کار با چنین فناوری‌هایی بتوانند کارهای خود را براحتی انجام دهند. خیلی از این نو‌آوری‌ها در همان مرحله آزمایشگاه‌ها مانده و به مرحله تولید انبوه نرسیده‌ است، در حالی که برخی دیگر نه تنها تولید شده‌ بلکه تغییرات زیادی را به همراه داشته است.

اولین فناوری که مورد بررسی قرار می‌گیرد هوش مصنوعی در اندازه صفر است، اگر به کسی بگویید تو از نظر سطح هوش صفر هستی! طرف مقابل شما مسلما از دست‌تان دلخور می‌شود، در صورتی که هوش مصنوعی در رایانه به معنای جمع‌کردن حجم بسیار زیاد حافظه در اندازه بسیار ریز و کوچک است. کمپانی‌های بزرگی همچون Intel هزینه زیادی را صرف می‌کند تا بتواند بدرستی حدس بزند چنین فناوری‌هایی در آینده به کدام سمت می‌رود. علاوه بر این، دانشمندانی چون دیوید جوهانسون، حجم کل رایانه‌ها را در آینده به حدی کوچک می‌داند که می‌توان آن را در هر جا و هر چیزی قرار داد.

دومین پیشگویی که درباره آینده انجام گرفته در زمینه هک‌کردن است که Neurohacking نام دارد. در این فناوری دانشمندان سعی کرده‌اند از طریق ماشین‌ها ذهن آدم‌ها را بخوانند. عمده کار درخصوص این طرح توسط دانشگاه برکلی کالیفرنیا انجام گرفته است.

در این روش، سیستم‌ها فعالیت‌ الکتریکی ذهن را از طریق امواج ارسال شده از مغز به فضای خارج می‌خواند؛ یعنی به نوعی رمزگشایی‌ امواج ارسال شده از طرف مغز است. البته این روش خطرناک به نظر می‌رسد، چرا که با کمک آن می‌توان ریزترین افکار انسان‌ها را خواند و این یعنی امنیت به طور کامل از میان می‌رود. با انجام این کار، موفقیت بسیاری از کمپانی‌های بزرگ تبلیغاتی به نوعی تضمین شده است، چرا که با خواندن ذهن افراد مختلف می‌توان به گونه‌ای تبلیغات کرد که بیشتر مشتریان خواهان خرید محصول تبلیغ شده باشند.

حتی اگر هم روش Neurohacking نتواند با موفقیت همراه باشد و دانشمندان نتوانند از آن طریق افکار ما را بخوانند، این گروه می‌توانند با راه پیدا‌کردن به اطلاعات مربوط به ما هر آنچه را نیاز دارند به دست آورند. این جمع‌آوری اطلاعات از طریق خود ما صورت می‌گیرد، چرا که ما با عضو شدن در سایت‌های مختلف و قرار دادن اطلاعات روی cloud، در حقیقت این امکان را برای این شرکت‌ها یا اشخاص ایجاد می‌کنیم تا به حجم انبوه اطلاعات متعلق به ما دسترسی پیدا کنند.

در عمل با انجام پردازش‌های لازم روی تمام اطلاعات جمع‌آوری شده، کمپانی‌های بزرگ براساس بیشتر بودن درخواست یا کلمه‌ای، می‌توانند پایه کار تبلیغات خود را روی آن قرار دهند. مثلا تصور کنید بیشتر کاربران طی روز یک کلمه خاص را جستجو کنند، همین کلمه می‌تواند به کمپانی‌های بزرگ ایده‌ای برای انجام تبلیغات حول محور آن را بدهد.

از دیگر فناوری‌هایی که مربوط به آینده است، می‌توان به Quantom Control اشاره کرد. برای این‌که بتوانید تصور کنید این فناوری چیست، بهتر است ذره‌ای ریز را روی یک چیپ بسیار ریز رایانه‌ای تصور کنید. این پدیده در اندازه میکروسکوپیک طراحی شده، در حالی که قدرت تفکر همانند یک رایانه بزرگ را بدون نیاز به مدارها دارد. علاوه بر این، اطلاعات ذخیره شده روی این چیپ بسیار ریز از طریق صدا یا نور جا‌به‌جا می‌شود، به همین دلیل می‌توان گفت که در فناوری کوانتوم از قواعد فیزیک برای انجام کارهای رایانه‌ای استفاده می‌شود. از طرف دیگر فناوری QED یا الکترودینامیک کوانتوم درصدد است تمام مسائل را از طریق نور حل کند به همین‌خاطر chip‌هایی که توسط این فناوری طراحی شده‌ است عینا اطلاعات را از طریق نور روی چیپ‌ها جا‌به‌جا می‌کند. البته این را هم باید اضافه کرد که این فناوری برای کمک به Zero-sized intelligence طراحی شده، ولی هنوز به طور کامل پیشرفت نکرده است. ادغام این دو فناوری با هم نه تنها عملی شدن چنین تصوراتی را ممکن کرده، بلکه می‌تواند در آینده اساس کار کل رایانه‌‌ها و گجت‌های متفاوت را تشکیل دهد. یکی از مهم‌ترین مزیت‌های چنین فناوری‌‌هایی، کوچک بودن سایز آنهاست تا جایی که اندازه آنها را می‌توان به اتم تشبیه کرد.

لازم به ذکر است که پیشرفت هر فناوری همان‌قدر که می‌تواند مفید واقع شود، ضررهایی هم درپی‌دارد؛ مثلا یکی از خطرات پیشرفت فناوری به وجود آمدن شبکه‌های سیاه است، چرا که با استفاده از فناوری‌‌های دیگر که در همه جا قرار دارد، ما می‌توانیم هدف برخی افراد سودجو و غیر قابل اعتماد برای سوء استفاده قرار گیریم. برای درک بهتر تصور کنید شما به عنوان کاربر، اطلاعات را دست و پا شکسته در سایت‌های مختلف قرار می‌دهید، همین امر باعث می‌شود شخصی بتواند با دریافت چنین اطلاعاتی، هویت خود را پنهان کرده و از طریق هویت شما دست به انجام هر کاری بزند یا این‌که این افراد می‌توانند اطلاعات مربوط به کارت‌های اعتباری شما را بدزدند و نهایت سوء استفاده را از آنها ببرند. چنین کارهای سودجویانه‌ای را همه به نام حملات Cyber می‌شناسند. نمونه‌های مختلف چنین دزدی‌ها را تا به حال زیاد دیده‌ایم؛ مانند هک‌کردن سیستم‌ بانک‌ها و برداشت‌های میلیونی از حساب مشتریان و... . همین کارها باعث کاهش امنیت در محیط اینترنت شده که در نتیجه برخی کاربران علاقه‌ای ندارند خیلی از کارهای خود را به صورت آنلاین انجام دهند.

آخرین فناوری که به صورت مختصر به آن می‌پردازیم، فرآیندی است که مردم می‌توانند براحتی زبان‌های مختلف را بفهمند. تنها راه انجام این کار، فشار‌دادن دکمه‌ای روی وسیله مترجم و صحبت‌کردن به زبان خودتان است، کارهای دیگر را گجت مورد نظر انجام داده و حرف‌های شما را به زبان مقصد ترجمه می‌کند.

نازلی وحدت

منبع:www.howstuffworks.com

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد