همیارآنلاین

کانال ایتا https://eitaa.com/hamyaronline

همیارآنلاین

کانال ایتا https://eitaa.com/hamyaronline

رزومه پل ارتباط کارجو و کارفرماست

برای ارسال رزومه خود از قسمت بالای سایت -قسمت تماس با من-رزومه خود را ارسال کنید

رزومه پل ارتباط کارجو و کارفرماست

اشاره:
رزومه وسیله‌ای برای احراز هویت شغلی و تحصیلی است که در قالبی مشخص به نگارش درمی‌آید. در واقع رزومه فهرستی جامع از سوابق تحصیلی، شغلی، مهارت‌ها، توانایی‌ها و درنهایت اطلاعات شخصی کارجویان و متخصصینی است که یا قصد دارند نخستین فعالیت حرفه‌ای و شغلی خود‌شان را آغاز کنند و یا به هر دلیلی در سازمان دیگری مشغول به کار شوند. برای آشنایی بیشتر با فنون نگارش رزومه با ما در این مقاله همراه شوید.

رزومه از منظر مصاحبه‌کننده
مصاحبه‌کننده ابتدا به بخش سوابق شغلی و تحصیلی توجه می‌کند. زیرا برای مدیران و مصاحبه‌کنندگان میزان مهارت و شایستگی کارجویان حائز اهمیت است. اغلب مدیران به دنبال افراد متخصصی هستند که قابلیت اجرای امور مختلف را داشته باشند. بنابراین داشتن سوابق شغلی و همکاری با شرکت‌ها و سازمان‌های مختلف نه‌تنها بر مهارت و خلاقیت‌تان می‌افزاید، بلکه شما را در ردیف اولویت‌های استخدام مدیر نیز قرار می‌دهد.

چه مهارت‌هایی باید در رزومه به نگارش درآیند؟
نگارش رزومه مهم‌ترین بخش آغاز به کار و یا به بیان دیگر همچون پل ارتباط دهنده میان کارجو، فارغ‌التحصیل و متخصص با مدیر و کارفرما است.  نگارش هر یک از اجزای رزومه به مهارتی خاص نیاز دارد. در ادامه به مهم‌ترین اطلاعات رزومه‌نویسی اشاره می‌شود:
 
مهارت‌ها و سوابق شغلی
براساس گواهی‌نامه‌های اخذ شده، مدارک تحصیلی، جوایز، مقالات، کتاب‌ها و مواردی که برای دریافت هرکدام از آنان سندی مستند و قابل ارائه دارید، می‌توانید در بخش مهارت‌ها در رزومه عنوان کنید. اگر به تازگی از دانشگاه فارغ‌التحصیل شده‌اید و فاقد هرگونه سابقه‌ای هستید، می‌توانید مقالات و تحقیقات انفرادی یا گروهی دوران دانشگاه خودتان را در رزومه ذکر کنید. البته در جایگاه یک فارغ‌التحصیلی که به تازگی قصد دارد تا مشغول به کار شود؛ نسبت به سایر رقیبان با سوابق و مهارت‌های شغلی بالا کمی درصد پذیرش‌تان کاهش می‌یابد.
• افرادی که دارای سوابق شغلی بیشتری هستند، می‌توانند مهم‌ترین سمت‌های سازمانی خودشان را به همراه نام سازمان مربوطه و مدت همکاری در رزومه ذکر کنند. معمولا بین 5 تا 7 مورد کافی خواهد بود.
• مهم‌ترین مهارت‌ها و توانایی‌های خودتان را در رزومه ذکر کنید. حداکثر ذکر 3 تا 5 مهارت می‌تواند احتمال پذیرش شما را افـزایش دهد. ولی تاکید بیش از حد بر مهارت‌هــا، نه‌تنها رزومه را جـــذاب نــمی‌کـند، بلکه وقت مصاحبه‌کننده نیز به مطالعه آن رغبتی نشان نخواهد داد.
• هر سال برحسب افزایش مهارت‌‌ها، سوابق شغلی، ارتقای تحصیلی و بسیاری از موارد دیگر رزومه‌ شما تغییر خواهد کرد. بنابراین باید سعی کنید تا اطلاعات و محتوای رزومه‌تان را متناسب با آخرین تغییرات و تحولات به روز کنید.
 علاوه بر این مهارت‌های میان فردی، استعدادها، خلاقیت‌ها و بسیاری از عوامل دیگر از جمله ویژگی‌هایی هستند که می‌توانند اولویت‌های انتخاب شما را افزایش دهند.
نگارش نخستین رزومه در واقع اولین تجربه برای نوشتن رزومه‌های بعدی است. برای اینکه مهارت‌ خودتان را در رزومه‌نویسی افزایش دهید به نکات زیر توجه کنید:
• در رزومه دقت زیادی روی غلط‌های امـلایی، نکات دستوری، نقطه‌گذاری، فرمت و نـوع قلــم‌ها داشته باشید. معمولا از کاغذA4 ، فونت 12، قلم مشکی بـــرای تـایپ و در نهایت کاغذ بدون حاشیه استفاده می‌شود. رزومه نباید بیش از 3 صفحه باشد. در واقع محتوای رزومه اغلب فارغ‌التحصیلان یک صفحه است. اما افرادی که به دلیل حضور در مراکز و شرکت‌های مختلف سوابق کاری، مهارت و سمت‌های بیشتری دارنــد، به‌تبع رزومه‌ای 2 تا 3 صفحه‌ای را باید تنظیم و تکمیل کنند.  
• ابتدا پیش نویس رزومه را تهیه و آن را به دقت بخوانیـــد. از کتاب‌ها و نمونه‌ کارهای  مرتبط استفاده کنید. حتما پس از اتمام رزومه از شخصی دیگر بخواهید که به دقت آن را مطالعه کند.
• رزومه خود را به یک صفحه محدود کنید.
• تا حد امکان تجربیات کاری گذشته خود را به نحو شایسته‌ای ذکر کنید. اطلاعات و تجربیات خود را با حرفه مورد نظر تطبیق دهید.

تعیین میزان حقوق در رزومه
هیچ وقت در رزومه درباره میزان حقوق دریافتی چیزی ننویسید. ذکر این نکته خارج از قوانین و قالب اصلی رزومه است. معمولا در هنگام مصاحبه و یا در رزومه‌های خاص هرشرکتی، بخشی تحت عنوان حقوق پیشنهادی ذکر شده است. که براساس سطح تحصیلات، میزان سوابق شغلی، سمت سازمانی، مهارت‌ها، گواهی‌نامه‌های اخذ شده و بسیاری از موارد دیگر تعیین می‌شوند. در نهایت پس از موافقت‌های اولیه، تفویض اختیارات و پذیرش در آزمون‌های کتبی و عملـــی، با توافق طرفین، قرارداد همکاری یا استخدام نوشته می‌شود.

نحوه نگارش سوابق شغلی و تحصیلی
اگر به هر دلیلی میزان سوابق شغلی کمتری نسبت به بقیه همکارانتان دارید، می‌توانید قالب این بخش از رزومه خودتان را بر اساس آخرین مدارک و سوابق تحصیلی بنویسید. نگارش اطلاعات براساس وضعیت کنونی و اطلاعات به ‌روز، مصاحبه‌کننده را از آخرین وضعیت شغلی شما مطلع می‌کند. در واقع این نوع نگارش مصاحبه‌کننده را از آخرین فعالیت‌ها و سمت سازمانی شما آگاه خواهد کرد.
با این روش فهرست کاملی از آخرین فعالیت ‌شما به همراه نام شرکت، سمت سازمانی، مسئولیـــت‌هـــا، افتخارات و موارد دیگر در اختیار مدیر و مصاحبه‌کننده قرار می‌گیرد.

رزومه کارکردگرا
این نوع رزومه‌ها معمولا برای تغییر رشته و موقعیت شغلی و آگاهی از سطح مهارت در حرفه مورد نظر تنظیم می‌شوند. در واقع این روزمه هنگامی تکمیل و فرستاده می‌شود که کارجو دارای تخصصی غیرمرتبط با آگهی دعوت به همکاری است. بنابراین سعی می‌کند تا با ذکر گواهی‌نامه‌ها، سوابق و مهارت‌های خود، زمینه‌های ایجاد اشتغال در موقعیت‌های مختلف را ارزیابی کند.
محتوای چنین رزومه‌هایی اغلب با تمرکز بر مهارت‌ها و استعدادهای کارجو شکل می‌گیرد. بخشی از مهم‌ترین بخش‌های این نوع رزومه‌ها به شرح زیر هستند:

مهارت‌ها
تمامی مهارت‌ها، استعدادها و گواهی‌نامه‌های اخذ شده از مراکز مختلف آموزشی و فنی مهندسی با ذکر میزان ساعات آموزش، محل آموزش و تاریخ دریافت مدرک باید ذکر شوند.
این بخش مربوط به مهارت‌های کلاس‌های آزاد، موسسه‌ها و مراکز فنی است که معمولا با اخذ گواهی‌نامه به‌پایان می‌رسند. افتخارات و تشویق‌ها، بورسیه‌های تحصیلی، عضویت در انجمن‌ها و هیئت‌های مختلف علمی و دانشگاهی و یا سازمان‌های خصوصی، حضور داوطلبانه در مراکز بین‌المللی و در نهایت فعالیت‌ها و علاقه‌مندی‌هـــا نیز از موارد این قسمت هستند.

توانایی‌ها
خلاقیت‌ها و مهارت‌های خودتان را در رشته‌ها و حوزه‌های مختلف بیان کنید. برخی از این توانایی‌ها مرتبط با رشته تحصیلی یا دانشگاهی شما هستند و برخی از آن‌ها نیز می‌توانند کاملا غیرمرتبط با نوع وظایف محوله باشند. در این بخش می‌توانید مهارت‌های خودتان را به نمایش بگذارید. در واقع تمایزها و ویژگی‌های هر فرد در این بخش مشخص خواهد شد. بسیاری از مدیران وجود مهارت‌های خاص در میان کارمندان را نوعی اولویت برای استخدام می‌دانند. از این منظر تسلط بر چند مهارت همیشه می‌تواند عاملی برای کسب موقعیت‌های جدید استخدام باشد.

تجربه‌ها
یکی از مهم‌ترین بخش‌های رزومه ذکر سوابق شغلی و تحصیلی است که نقش بسیار ارزنده‌ای در پذیرش یا رد کارجویان دارد. اغلب مدیران و مصاحبه‌کنندگان اساس مصاحبه و رزومه را بر مبنای میزان صلاحیت‌های کارجویان و کارکردهای پیشین آنان معیار قرار می‌دهند. اهمیت‌این بخش تا اندازه‌ای است که پرسش‌های مصاحبه‌کننده نیز بیشتر درباره سمت‌ها و مسئولیت‌های افراد در مراکز قبلی تعیین می‌گردد. در همین رابطه تنوع کاری، همکاری با سازمان‌های مختلف و سوابق شغلی می‌توانند زمینه‌های لازم برای حضوری قدرتمند را در هر ارگانی فراهم آورند.  

کلام آخر
آزمون‌ها، مصاحبه‌ها و تغییرات شغلی، بخشی از زندگی ما را تشکیل می‌دهند، این مراحل با شیوه‌های مختلف برای همه افراد اتفاق می‌افتد، اما نکته قابل اهمیت، نحوه برخورد و واکنش هر شخص در مواجهه با بحران‌ها است. به یاد داشته باشید، قابلیت‌های شما عاملی متمایز‌کننده برای انتخـــاب شــدن در برابر کارکردهای دیگران است.

Written by: Alison Doyle
مترجم: سید رسول میرزایی موسوی
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد