همیارآنلاین

کانال ایتا https://eitaa.com/hamyaronline

همیارآنلاین

کانال ایتا https://eitaa.com/hamyaronline

راهکارهای رویارویی با تهدیدات زیستی کشاورزی


راهکارهای رویارویی با تهدیدات زیستی کشاورزی   

Picture 002.jpg
راهکارهای رویارویی با تهدیدات زیستی کشاورزی
 
 نویسنده:
کمیتة تهدیدات زیستی علیه دام‌ها و نباتات
مرکز تحقیقات ملی آکادمی‌ ملی علوم ایالات متحده امریکا
 
 مترجمین :
دکتر محمد مصطفی شاهی‌فردوس
دکتر محمدحسین فلاح مهرآبادی
دکتر علی برهانی‌کیا
دکتر صادق جعفرنژاد
دکتر حبیب‌الله حاجی عبدالوهاب
 
عنوان: راهکارهای رویارویی با تهدیدات زیستی کشاورزی
نویسنده: کمیتة تهدیدات زیستی علیه دام‌ها و نباتات - مرکز تحقیقات ملی آکادمی ملی علوم ایالات متحده امریکا
مترجمین: محمد مصطفی شاهی فردوس، محمد حسین فلاح مهرآبادی، علی برهانی‌کیا، صادق جعفر نژاد، حبیب‌ا... حاجی عبدالوهاب
ناشر: لوح نگار
نوبت چاپ: اول تابستان- 1390
شمارگان: 2000 نسخه
 
 حمله بیولوژیک (بیوتروریسم) علیه افراد یک جامعه می­تواند باعث ایجاد مرگ، بیماری، ضعف و بروز ترس و وحشت در جامعه و در نتیجه ایجاد از هم گسیختگی اجتماعی گردد. اما حمله بیولوژیک علیه محصولات کشاورزی و یا به عبارتی بیوتروریسم کشاورزی ابعاد بسیار گسترده‌تری از جمله زیان‌های هنگفت اقتصادی، از دست دادن توان فراهم‌سازی غذای جامعه، نابود کردن صنعت کشاورزی یک کشور، هدف قراردادن بهداشت و بهداشت عمومی جامعه، ایجاد هرج و مرج و از دست دادن اعتماد افراد جامعه نسبت به مسئولین و در نهایت از بین بردن توان مقاومت کشور و در نتیجه شکست کامل کشور هدف با کمترین هزینه را دربر می‌گیرد. قطعاً مقابله با این­گونه حملات، تنها با استحکام مرزها رخ نمی­دهد بلکه باید برای مقابله با رخداد چنین حادثه­ای به طور کامل برنامه­ریزی نمود وآن را سازمان‌دهی کرد.
به استفاده آگاهانه و تعمدی از هرگونه تهدید، ابزار سیاسی و دیپلماسی، تحریم، عوامل بیماری­زا و... بر علیه اقتصاد دامی و کشاورزی به منظور وارد آوردن آسیب و تخریب در این صنعت اگروتروریسم گفته می­شود. بیوتروریسم کشاورزی که خود جزئی از اگروتروریسم می­باشد، شامل استفاده از بیماری‌­های حیوانی و گیاهی به منظور ایجاد آسیب و تخریب وسیع در بخش کشاورزی است که آسیب‌های اقتصادی، خطرات انسانی و حتی ایجاد هراس در انسانها را به دنبال خواهد داشت. اگروتروریسم باعث ضررهای اقتصادی به افراد، تجارت و دولت می‌شود. در زنجیرة پیوسته مزرعه تا تولید غذا ضررهای اقتصادی در نقطه­ای که زنجیره تأمین مواد شکسته شده است جمع خواهد شد. خصوصاً اگر بازارهای داخلی در ارتباط با غذا بی‌ثبات باشند و یا تحریم­های تجاری از سوی سایر کشورها بر روی صادرات اعمال شود. فشارهای اقتصادی می‌تواند بر روی مزرعه­داران، تهیه‌کنندگان داخلی، تولیدکنندگان مواد غذایی، ترابری، خرده‌فروشان و تأمین‌کنندگان مراکز خدمات غذایی، گسترش یابد.
از دیگر پیامدهای حملات اگروتروریستی می­توان به موارد زیر اشاره کرد:
•کاهش تولید غذا ( اگرچه به دلیل ارتباطات و جهانی شدن بعید به نظر می‌رسد که این امر به عنوان یک مشکل در کشورهای ثروتمند و پیشرفته نقش مهمی ایفا نماید، اما در کشورهای فقیری که دارای منابع محدود هستند، جامعه را دچار مشکلات زیادی خواهد نمود و حتی امکان وقوع قحطیوجود دارد).
•ضررهای شدید اقتصادی، به طور مستقیم (از بین رفتن و معدوم نمودن دام و گیاه) و غیر مستقیم ( هزینه­های پیشگیری و کنترل، کاهش و یا از دست دادن صادرات، وارد کردن محصول و...).
•عدم ثبات بازارهای اقتصادی وابسته ( از قبیل کاهش درآمد قسمت‌های حمل‌و‌نقل، فرآوری و...).
•از بین بردن اعتماد مردم به سلامت غذا و عدم ثبات اجتماعی.
با توجه به آنچه ذکر گردید، لزوم آمادگی در برابر این گونه تهدیدات نوین بیش از پیش ملموس و مشهود است.
این کتاب، گزارشی کامل از انواع تهدیدات زیستی کشاورزی، راهکارهای مبارزه و روش­های پیاده­سازی و الگوسازی سامانة مقابلة مناسب با این‌گونه تهدیدات می­باشد.
نکته مهم در ترجمه این کتاب، آنست که ضمن حفظ امانت در تنطیم متن فارسی منطبق با گزارش انگلیسی، قسمت­هایی مطابق با واقعیات و شرایط موجود در دنیا و کشور عزیزمان ایران اسلامی، بدون آسیب به محتوای علمی متن اصلی، تعدیل، اضافه و یا حذف گردیده است.
این کتاب شامل پنج فصل به شرح زیر می‌باشد:
فصل اول: آشنایی
فصل دوم: سامانة جاری در ایالات متحده امریکا (نگاه اجمالی)
فصل سوم: آموخته‌های حاصل از مطالعة عوامل بالقوه در بیوتروریسم کشاورزی
فصل چهارم: نیازهای تحقیقاتی و فرصت‌ها
فصل پنجم: تقویت دفاع ملی در برابر بیوتروریسم کشاورزی
کتاب پیش رو به عنوان یک  منبع مناسب و مفید چه در زمینه تحقیقات دانشگاهی برای اساتید و دانشجویان علاقمند و نیز موارد کاربردی برای همه کسانی که در زمینه فعالیت­های روزمره و برنامه­ریزی­های آینده فعالیت می‌کنند، قابل استفاده می‌باشد.
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد