همیارآنلاین

کانال ایتا https://eitaa.com/hamyaronline

همیارآنلاین

کانال ایتا https://eitaa.com/hamyaronline

اعطای وام به صاحبان مشاغل خانگی


اعطای وام به صاحبان مشاغل خانگی
جام جم آنلاین: یک جهش11 میلیارد تومانی در اعتبارات آن هم در حوزه نوپای مشاغل خانگی اتفاقی خوشایند است؛ جهشی که تسهیلات در نظر گرفته شده برای توسعه اشتغال خانگی را از 25 میلیارد تومان سال گذشته به 36 میلیارد تومان برای امسال ارتقا داده است.

این اعتبار تا پایان امسال میان متقاضیان توزیع می‌شود و این‌که این کار حدود پنج ماه زمان می‌برد به این علت است که به گفته معاون مرکز امور زنان و خانواده ریاست جمهوری لازمه تخصیص اعتبارات، تشکیل کارگروه اشتغال در هر استان و بررسی اولویت هاست.

پروین هدایتی در گفت‌وگو با جام‌جم تشریح می‌کند که ملاک اعطای تسهیلات به افراد متقاضی، طرح‌های توجیهی‌ است که آنها به کارگروه اشتغال ارائه می‌دهند و پس از آن ملاک ادامه کار، سهمیه‌ای است که برای هر استان تعریف می‌شود.

سال گذشته که اعتبار توسعه مشاغل خانگی 25 میلیارد تومان بود، تسهیلات اعطایی به متقاضیان بین سه تا پنج میلیون تومان در نوسان بود اما اکنون هدایتی می‌گوید 11میلیارد تومانی که به مبلغ مورد نظر اضافه شده به احتمال زیاد سقف تسهیلات را تا هفت میلیون تومان بالا می‌برد و اگر شغل خانگی در قالب تعاونی اتفاق بیفتد، تسهیلات از هفت میلیون تومان نیز بیشتر می‌شود.

نظارت؛ شرط پرداخت

با این‌که اعتبار توسعه مشاغل خانگی امسال رشد قابل‌قبولی داشته اما با این حال سقف تسهیلات هنوز کم است به ویژه برای آن دسته از مشاغل که برای راه اندازی بیش از پنج یا هفت میلیون تومان مورد نیاز است.

این میزان تسهیلات نیز فقط با شرط نظارت‌ مستمر بر عملکرد متقاضیان اعطا می‌شود به طوری که پس از نظارت‌ مقدماتی که قبل از پرداخت تسهیلات اتفاق می‌افتد، در حین پرداخت و پس از پرداخت نیز نظارت‌ها همچنان ادامه دارد.

نظارت‌ها قبل از پرداخت تسهیلات، برای این است تا تسهیلات‌دهندگان مطمئن شوند که فرد متقاضی، تجربه و مهارت لازم برای انجام کار را دارد و نظارت در حین پرداخت، به این علت است که صندوق یا بانک ارائه‌دهنده تسهیلات، نسبت به توجیه فنی و اقتصادی طرح‌ها متقاعد شود.

فرد متقاضی که از این دو مرحله عبور کند، وارد مرحله آخر نظارت‌ها می‌شود که در آن تسهیلات‌دهندگان به صورت دوره‌ای و حداکثر سه بار در طول دوره تولید، نحوه هزینه کرد مبالغ را بررسی می‌کنند.

دنیای رنگارنگ مشاغل خانگی

در حالی نظارت‌ بر شغل‌های خانگی روی کاغذ بسیار پررنگ است که برخی افراد از توزیع ناعادلانه تسهیلات میان متقاضیان سخن می‌گویند، به نحوی که مشاهدات عینی‌شان در برخی استان‌ها نشان می‌دهد که برخی افراد بدون داشتن طرح‌های توجیهی قوی و قابل دفاع موفق به دریافت تسهیلات می‌شوند و برخی دیگر نیز پس از دریافت تسیهلات، آن را در راه‌هایی غیر از راه پیشنهادی نخستین صرف می‌کنند.

با این حال طرح توسعه مشاغل خانگی هرچند که از برخی انحرافات مصون نیست اما به سبب ایجاد اشتغال و کسب درآمد برای خانواده‌ها طرحی با ارزش است.

پروین هدایتی معاون مرکز امور زنان و خانواده ریاست جمهوری می‌گوید تسهیلات 26 میلیارد تومانی سال گذشته، 5000 شغل را تحت پوشش گرفت که بی تردید با رشد تسهیلات در سال 91، این‌رقم امسال بیشتر خواهد بود.

به همین علت است که به مشاغل خانگی می‌توان به چشم یک فرصت نگاه کرد، آن هم در شرایطی که بیکاری در تمام استان‌های کشور وجود دارد و هر سال به تعداد افراد جویای کار اضافه می‌شود.

مشاغل خانگی گروه وسیعی از شغل‌ها را در برمی گیرد که طبق تعریف وزارت کار هر فرد اگر در یک حوزه نیز مهارت داشته باشد، می‌تواند به کسب درآمد امیدوار باشد.

پلاس‌بافی، گبه‌بافی، نمدمالی، دوخت لباس محلی، گیوه‌دوزی، قلاب بافی، رفوگری، رنگرزی سنتی، ابریشم دوزی، خرمهره‌سازی، سفال نقش برجسته، کاشی هفت رنگ، جلدسازی چرمی، حکاکی روی چرم، حصیربافی، صنایع دستی دریایی، گچ‌بری سنتی، نخ‌ریسی، رنگ‌آمیزی نقشه فرش، تولید گیاهان دارویی، تولید زعفران، قارچ، تاسیس گلخانه، تولید سیر، تولید بذر پیاز، کاشت و برداشت گل‌محمدی، تکثیر و پرورش ماهی زینتی، پرورش اردک گوشتی، پرورش کبک، زنبور عسل، پرورش غاز، تولید میوه خشک، پخت انواع نان، تولید شیره انگور، نبات پزی، کشمش پاک کنی، تولید رشته آشی، توزیع کتاب، ساخت آهنگ، برنامه‌نویسی، تدوینگری فیلم، ساخت ماکت، صفحه آرایی، خوشنویسی، طراحی لباس، ساخت عروسک، ترجمه متن، تابلوسازی، مجسمه‌ سازی، پرده‌دوزی و نازک دوزی فقط قسمتی از مشاغل خانگی است که هم می‌تواند به استقلال مالی افراد و هم به افزایش تولید ملی منجر شود.

مریم خباز ‌-‌ گروه جامعه

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد