همیارآنلاین

کانال ایتا https://eitaa.com/hamyaronline

همیارآنلاین

کانال ایتا https://eitaa.com/hamyaronline

جنجال‌های استخدام 500 هزار نفری


عناوین خبری روزنامه‌های صبح امروز
جنجال‌های استخدام 500 هزار نفری
همیار جوان به نقل از  آنلاین: روزنامه‌های صبح امروز ایران مهمترین عناوین خبری صفحه اول خود را به مسائلی همچون؛ ایست پلیس به رانندگان جریمه‌های میلیونی، آزادی گروگان‌های ایرانی در سوریه، جنجال‌های استخدام 500 هزار نفری، تورم نقطه به نقطه: 37درصد، فاز دوم هدفمندی با بنزین 5000 تومانی و... که برخی از آنها در زیر می‌آید.

تهران امروز: جنجال‌های استخدام 500 هزار نفری

با توضیحات محمود احمدی‌نژاد، رییس‌جمهور درباره استخدام 500 هزار نفر در دستگاه‌های دولتی، این موضوع جنجالی وارد فاز تازه‌ای شده است.

پیش از این اعلام شده بود که دولت قصد دارد در قالب طرحی به نام «مهر آفرین» در مجموع 500 هزار نفر را در دستگاه‌های دولتی استخدام کند که با مخالفت شدید مجلسیان مواجه شده است اما روز گذشته احمدی‌نژاد از چنین برنامه‌ای حمایت کامل کرد و درباره دلایل حمایت از آن هم گفت که طی چند سال گذشته 800 هزار نفر از دستگاه‌های دولتی خارج شده‌اند و باید افراد جدیدی جایگزین آنان شود.

لطف‌الله فروزنده، معاون احمدی‌نژاد همچنین استخدام‌ها را قانونی دانسته و گفته است که این افراد از طریق استخدام و گزینش به کار گرفته می‌شوند.

این در حالی است که مجلس می‌گوید از نظر قانونی دولت مجاز به افزایش بدنه دولت نیست و به جای اینکه طرح‌های غیرقابل اجرا مانند استخدام‌های 500 هزار نفری را در بوق و کرنا کند، به ایجاد اشتغال در کشور از طریق تقویت تولید و صنعت و کشاورزی بپردازد.

اما این در حالی است که غلامرضا مصباحی‌مقدم رییس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس به خبرنگاران گفته است که دولت در عمل علیه تولید و صنعت و کشاورزی کار می‌کند و به عنوان مثال با افزایش پنج برابری یارانه‌ها دیگر هیچ‌کس کار نمی‌کند و حتی برای کار بر زمین‌های کشاورزی هم باید از افغانستان نیروی کار وارد کنیم.

در مجموع مجلس عملکرد دولت در این زمینه را خلاف قانون دانسته و به همین دلیل اولین مصوبه دولت برای استخدام 1500 نفر در نهاد ریاست‌جمهوری را باطل اعلام کرد.

انتظار می‌رود که بقیه دستورات و بخشنامه‌های دولت را برای استخدام‌های گسترده که مجلس آن را بی‌ضابطه، خلاف قانون و غیرقابل اجرا می‌داند، باطل اعلام کند.

به گفته محمدرضا خباز، یکی از اعضای هیات تطبیق قوانین مجلس، دولت اجازه استخدام دولتی ندارد و استخدام‌ها از مقررات خاصی پیروی می‌کنند که طبق این مقررات امکان استخدام 500 هزار نفر وجود ندارد و بنیه مالی کشور هم اجازه چنین استخدامی را نمی‌دهد. احمد توکلی، نماینده تهران هم طرح استخدام 500 هزار نفری را برای تحریک خیل گسترده بیکاران در کشور توصیف کرد و چنین طرحی را به منزله کار‌گذاشتن یک چمدان دینامیت در نظام اداری کشور ارزیابی کرد.

با این حال دولت به شدت از این طرح حمایت می‌کند که این حمایت‌ها در سخنان روز گذشته احمدی‌نژاد و فروزنده، یکی از معاونانش دیده می‌شود.

به گزارش ایسنا احمدی‌نژاد دیروز در حاشیه جلسه هیات دولت در گفت‌وگو با خبرنگاران و در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چنین استخدام گسترده و بی‌ضابطه‌ای غیرقانونی است، گفت: این استخدام‌ها بر اساس قانون انجام می‌شود.

وی اضافه کرد: بیش از 800 هزار نفر از دولت بیرون رفته‌اند و تعدادی بازنشسته شده‌اند و به همین خاطر باید تعدادی جایگزین این افراد شوند. نمی‌شود صبر کنیم تا سیستم اداری صفر شود و بعد بخواهیم جایگزین کنیم. این استخدام‌ها طبق قانون و با رعایت آن انجام می‌شود.

احمدی‌نژاد با بیان اینکه «برای این استخدام‌ها امتحان برگزار می‌شود و هیات عالی گزینش نیز باید این افراد را تایید کند»، گفت:‌ این استخدام‌ها بدون توجه به هیچ‌گونه رنگ و نژاد و مسائل اینچنینی و تبعیضی انجام می‌شود.

لطف‌الله فروزنده نیز دیروزدر حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران گفت: بر اساس ماده 24 قانون خدمات کشوری در مشاغل حاکمیتی به ازای خروج هر نفر و در مشاغل تصدی‌گری نیز به ازای خروج سه نفر، یک نفر وارد می‌شود.

وی گفت: بر همین اساس برای استان‌ها و دستگاه‌ها سهمیه گذاشته‌ایم که این سهمیه ابلاغ شده و قانونی است و در این باره هم به مسائل مالی و هم به خلأهای موجود توجه شده است.

فروزنده افزود: اشتباه است تصور کنیم باید نیرو به طور کامل بیرون برود و سپس جایگزین آن را مدنظر قرار دهیم بلکه فرآیند برنامه‌ریزی نیروی انسانی اینگونه است که ابتدا ببینید چقدر خروجی دارید و متناسب با آن نیرو وارد کنید.

معاون پارلمانی رییس‌جمهور با تاکید بر اینکه به هیچ‌وجه نباید نیروی شرکتی داشته باشیم،گفت: در طرح مهرآفرینان تکلیف نیروهای شرکتی نیز مشخص شده است. وی افزود: نیروهایی نیز که سال‌ها پیمانی بوده‌اند باید تبدیل وضعیت شوند.

در این حال محمدرضا خباز، عضو هیات تطبیق مصوبات دولت با قوانین درخصوص استخدام‌های بی‌ضابطه گفت: در صورت اصرار بر اجرای مصوبه غیرقانونی این امضاکننده مصوبه و مجری آنکه استانداران هستند در برابر قانون باید پاسخگو باشند.

محمدرضا خباز در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر در واکنش به ابلاغ مصوبه استخدام های بی‌ضابطه به استانداری‌ها از سوی دولت اظهار کرد: رییس مجلس در شش صفحه و با مستندات قانونی فراوان نامه‌ای خطاب به رییس‌جمهور نوشت و مصوبه اخیر دولت درخصوص استخدام‌های بی‌ضابطه را خلاف قانون عنوان کرد.

وی افزود: پس از نامه رییس مجلس درخصوص غیرقانونی بودن مصوبات هیات وزیران، دولت 7 روز مهلت دارد که مصوبه خود را اصلاح کرده یا ملغی کند اگر مصوبه دولت بعد از هفت روز اصلاح شد که اصل 138 قانون اساسی اجرا شده است و اگر دولت در اجرای مصوبه خلاف قانون عمل کرد و پاسخی نداد نحوه برخورد قانونی با این رفتار پیش‌بینی شده است.

خباز تاکید کرد: کسانی که بر خلاف قانون مصوبه غیرقانونی دولت را اجرا کنند با دیوان محاسبات و سازمان بازرسی کل کشور طرف خواهند بود لذا مدیران متخلف باید توجه داشته باشند که هرگونه خسارتی ناشی از اجرای مصوبه غیرقانونی که به بیت‌المال خورده باشد را باید تا ریال آخر پرداخت کنند.همچنین با مدیر متخلف برخورد قانونی و قضایی صورت خواهد گرفت که گمان نمی کنم هیچ انسان دوراندیشی تاکید و تمایل بر اجرای مصوبه ملغی شده داشته باشد.

جام جم

آزادی گروگان‌های ایرانی در سوریه
ممنوعیت دوشغله شدن برای کارکنان دولت
ایست پلیس به رانندگان جریمه‌های میلیونی
رئیس سازمان انرژی اتمی: به مدارکی که مستند نباشد، پاسخ نمی‌دهیم

رسالت

از سوی فرمانده کل قوا ابلاغ شد؛ سیاست‌های کلی خودکفایی دفاعی و امنیتی
موسوی و کروبی در برابر مردم ایستادند باید پاسخگو باشند
48 گروگان ایرانی در سوریه آزاد شدند
تولید برق در نیروگاه اتمی بوشهر به 1000 مگاوات رسید

تهران امروز

جنجال‌های استخدام 500 هزار نفری
تورم نقطه به نقطه: 37درصد
درخواست اروپا برای خرید نفت ایران
گروگان های آزادشده در راه وطن

سیاست روز

طرح‌های رییس‌جمهور برای حل مشکلات
تحرکات لندن برای شکست طرح اسد
پایان ۱۵۹ روز اسارت
شرط و شروط 10 ‌گانه برای وام اشتغال

مردم سالاری

هشدار نسبت به جریان پوپولیستی در انتخابات 92
فرمانده پلیس تهران خبر داد: بازداشت 173 فرد شرور
فاز دوم هدفمندی با بنزین 5000 تومانی
کاهش 44 درصدی اشتغال در صنعت کشور

ابتکار

درخواست وزارت نفت برای مالکیت 4 جزیره خلیج‌فارس
پایان اسارت زائران ایرانی
نظرمشایی درباره کاندیداتوری‌اش در انتخابات یازدهم
شرط هئیت رئیسه برای حضور احمدی نژاد درمجلس

جمهوری اسلامی

ازسوی رهبر معظم انقلاب؛ سیاست‌های کلی خودکفایی دفاعی، صنعت و کشاورزی ابلاغ شد
تصویب ماده جنجالی طرح ممنوعیت تصدی دو شغل در مجلس
برابری نرخ دیه زن و مرد در بیمه شخص ثالث در انتظار تأیید شورای نگهبان
48زائر ربوده شده ایرانی در سوریه آزاد شدند

آفرینش

ثبت نام داوطلبان آزمون کاردانی به کارشناسی از 6 اسفند آغاز می‌شود
ابلاغ سیاست‌های کلی خودکفایی دفاعی و امنیتی از سوی فرمانده معظم کل قوا
رییس‌جمهور در جمع خبرنگاران: اقتصاد کشور ما از نظر ساختاری سالهاست که با اشکالاتی روبروست
مهمان‌پرست: بحث ما در مذاکرات هسته‌ای با 1+5 سیاسی است

بهار

48 ایرانی و 2130 مخالف سوری آزاد شدند
سردار مقدم فر، در واکنش به اظهارات احمدی نژاد: سپاه هیچ دخالتی در انتخابات نمی کند
پیام شفاهی احمدی‌نژاد در مورد حضور در مجلس: سخنرانی می‌کنم و می‌روم
ولاسکو: هم ایران را دوست دارم هم مردمش را

دنیای اقتصاد

فرمان لغو امتیازات خاص
هفته متفاوت بورس تهران
انتقام اوباما از نتانیاهو
دفاع دولت از استخدام‌ها احمدی‌نژاد: 800 هزار نفر از دولت خارج شده‌اند

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد