همیارآنلاین

کانال ایتا https://eitaa.com/hamyaronline

همیارآنلاین

کانال ایتا https://eitaa.com/hamyaronline

آیین نامه قانون تاسیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی

آیین نامه قانون تاسیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی جمهوری اسلامی ایران ابلاغ شد


با ابلاغ آیین نامه اجرایی قانون تاسیس سازمان اجرایی شدن مفاد قانون تاسیس سازمان تصریح و تسریع گردید.

آیین نامه اجرایی قانون تاسیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی در جلسه هیئت وزیران مورخ ۲۹/۹/۱۳۹۱ و بنا به پیشنهاد شماره ۰۲۰/۱۷۸۸۱ مورخ ۳/۱۱/۱۳۸۴ وزارت جهادکشاورزی و به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران به تصویب رسید.
به گزارش روابط عمومی سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی کشور، محسن موحدیان عطار با اعلام این خبر گفت: تصویب آیین نامه اجرایی قانون تاسیس سازمان اجرای مفاد قانون تاسیس سازمان را تسهیل نموده است.
وی با اشاره به طولانی شدن روند تصویب این آیین نامه بیان داشت: بعد از انجام بررسی های مکرر در کمیسیون های مربوطه این آیین نامه با ۸۶ ماده در بهمن ماه ۹۱ با تصویب هیات وزیران توسط معاون اول رییس جمهور ابلاغ گردید.
موحدیان عطار لزوم تصویب این آیین نامه را شفاف سازی در برخی از تکالیف واگذار شده در قانون تاسیس سازمان دانست و افزود: برای تعامل با دستگاههای اجرایی و اجرای مفاد مندرج در قانون تاسیس سازمان و رفع برخی ابهامات موجود در قانون نیازمند تصویب این آیین نامه بودیم.
وی یکی از مشکلات در توسعه سازمان استانها را نحوه تاسیس شعب شهرستانی دانست و اعلام داشت: براساس تبصره ذیل ماده ۸ این آیین نامه سازمان می تواند تا فراهم شدن شرایط لازم برای تشکیل شورا و شعب شهرستان وظایف قانونی خود را از طریق تاسیس دفاتر موقت در شهرستانها انجام دهد.
از جمله نکات مثبت در این آیین نامه ارائه تعاریف مشخص از واژه ها و اصطلاحات می باشد که منجر به تسریع در روند کارهای اجرایی می شود که می توان به ارائه تعریف مشخص از مهندس کشاورزی و منابع طبیعی، رتبه بندی، گواهی صلاحیت حرفه ای و تشکلهای مهندسی و حرفه ای اشاره داشت.
براساس ماده ۲ این آیین نامه اعضای سازمان برای فعالیت های مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی ملزم به داشتن پروانه از سازمان می باشند که قانون سازمان را در این زمینه تصریح نمود. همچنین در تبصره این ماده نیز صدور پروانه اشتغال برای اشخاص حقیقی و حقوقی ملزم به داشتن گواهی صلاحیت حرفه ای و رتبه بندی نموده است.
وی با اشاره به موضوع تصریح در مامور به خدمت شدن کارکنان دولت به سازمان در تبصره ۲ ماده ۲۰ افزود: با توجه به وجود مشکلاتی در گذشته برای استفاده از توان اجرایی کارکنان مامور به خدمت در سازمان براساس این تبصره چنانچه رییس، نایب رییس، دبیر و خزانه دار شورای مرکزی، شورای استان و شورای شهرستان در دستگاههای دولتی شاغل باشند دستگاههای یادشده مجازند با پرداخت حقوق و مزایای کامل، آنان را برای مدت چهار سال به سازمان بصورت تمام وقت و یا نیمه وقت مامور به خدمت نمایند.
وی تعیین تکلیف برای مسئولین و ذیحسابان دستگاههای اجرایی را از دیگر نکات مثبت این آیین نامه عنوان کرد و افزود: براساس تبصره ۳ ماده ۸۳ آیین نامه مسئولین و ذیحسابان دستگاههای اجرایی موظفند موضوع کسر درصدی از حق الزحمه دریافتی موضوع این بند مطابق مصوبه شورای مرکزی را در متن قراردادهای منعقده با اعضاء درج و یک نسخه از قرارداد را برای سازمان ارسال و نسبت به کسر و واریز درصد یاد شده به حساب سازمان اقدام نمایند.
موحدیان عطار با با بیان اینکه تعیین تکلیف انجام انتخابات شورای مرکزی و شوراهای استان در این آیین نامه مشخص شده است، اظهار داشت: در گذشته برای هر دوره انتخابات می بایست دستورالعملی تصویب می شد که در این آیین نامه چارچوب انتخابات برای همه دوره ها مشخص شد و فقط شورای مرکزی برنامه زمانبندی انتخابات را تعیین می کند.
رییس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی کشور الزام برای گذراندن دوره های بازآموزی و نوآموزی برای اعضاء را از دیگر نقاط قوت این آیین نامه عنوان کرد و گفت: براساس ماده ۳۱ دانش آموختگان عضو سازمان موظفند براساس ضوابطی که به تصویب شورای مرکزی می رسد در دوره های بازآموزی و نوآموزی مرتبط با رشته تحصیلی شرکت نمایند. همچنین در تبصره ذیل این ماده به دولت اجازه داده در خصوص تامین اعتبار لازم برای برگزاری این دوره ها به سازمان کمک کند.
موحدیان عطار با ابراز امیدواری از فراهم شدن امکان ارجاع و انعقاد قراردادهای همکاری دستگاههای دولتی با سازمان و اعضاء که تاثیر بسزایی در فراهم شدن زمینه اشتغال اعضاء خواهد داشت، تصریح کرد: براساس ماده ۸۵ این آیین نامه دستگاههای اجرایی دولتی می توانند نسبت به ارجاع و انعقاد قراردادهای مربوط به فعالیتهای پژوهشی، فنی و آموزشی با سازمان و اعضای آن اقدام کنند.
رییس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی کشور تصویب این آیین نامه را بستری برای تسهیل در انجام تکالیف قانونی سازمان دانست و افزود: این آیین نامه دارای نقاط مثبت زیادی در انجام امور مربوط به سازمان می باشد و در عین حال اصلاح قانون تاسیس سازمان نیز در دستور کار مجلس شورای اسلامی در حال رسیدگی در کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی می باشد.
گفتنی است، این آیین نامه مشتمل بر ۸۶ ماده و ۴۷ تبصره می باشد.


اخبار مرتبط در همین زمینه




نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد