همیارآنلاین

کانال ایتا https://eitaa.com/hamyaronline

همیارآنلاین

کانال ایتا https://eitaa.com/hamyaronline

مردم کم آب می نوشند


  

می‌گویند بدن انسان به طور متوسط روزانه دو لیتر یا به بیان ساده‌تر هشت لیوان آب نیاز دارد اما آیا واقعا افراد این میزان آب را دریافت می‌کنند؟

برای پاسخ به این پرسش،‌ پژوهشگران فرانسوی و آمریکایی به مدت پنج سال در کشور آمریکا به بررسی میزان آبی پرداخته‌اند که افراد به طور کلی از طریق خوردن و آشامیدن دریافت می‌کنند. حاصل کار این بوده است که بسیاری از بزرگسالان و بیشتر سالمندان و در مجموع بیش از 40 درصد افراد، به اندازه کافی آب نمی‌نوشند.

به گزارش نشریه پریونشن،‌ این گروه پژوهشی ـ که 15 هزار آمریکایی را مورد ارزیابی قرار داده‌اند ـ کار خود را فقط به نوشیدن آب منحصر نکرده‌ و همه نوع مصرف H2O را در بررسی خود لحاظ کرده است. به عبارت دیگر این ارزیابی شامل نوشیدن آب‌ و هر شکل از H2O است که از نوشیدنی‌ها و خوردنی‌های دیگر وارد بدن می‌شود. به این ترتیب و در پایان کار معلوم شده است در میان بزرگسالان بیست تا پنجاه ساله، ‌43 درصد مردان و 41 درصد زنان آب کافی دریافت نمی‌کنند. در میان افراد پنجاه تا هفتاد ساله وضع بهتر از این نیست ‌و متاسفانه تقریبا 95 درصد مردان و 83 درصد زنان هفتاد و یک ساله و مسن‌تر آب کافی نمی‌نوشند.

اما مصرف ناکافی آب چه اثرات نامطلوبی بر بدن انسان خواهد گذاشت؟ مطابق گزارش‌های مرکز پیشگیری و مهار بیماری‌ها، اگر مصرف H2O بیش از اندازه کم باشد، بدن به زحمت می‌تواند وظایف مهمی از جمله روانکاری مفاصل، هضم غذا و‌ تنظیم دما را به انجام رساند. نوشیدن آب خواص دیگری غیر از اینها دارد؛ می‌تواند با خستگی مقابله و در کاهش وزن نیز به افراد کمک کند.

اما توجه داشته باشید مقدار یاد شده برای نوشیدن آب، یعنی هشت لیوان در روز، یک مقدار عمومی است یعنی براساس میانگین نیاز روزمره عموم افراد تعیین شده و هرگز نباید آن را نسخه کلی برای همه افراد دانست. مثلا اگر در اقلیمی گرم یا مرطوب زندگی می‌کنید یا مرتب به فعالیت ورزشی عرق‌ریز مانند دویدن می‌پردازید، باید بیش از این مقدار آب بنوشید.

 

یک نکته بسیار مهم

دکتر آدام درونوسکی از دانشگاه واشنگتن و از اعضای تیم پژوهش، هشدار می‌دهد هرگز به احساس تشنگی خود اعتماد و بسنده نکنید، زیرا احساس تشنگی به هیچ وجه معیار خوبی برای نیاز بدن شما به آب نیست. احساس تشنگی با افزایش سن در دوران بزرگسالی به مرور کم می‌شود و به همین دلیل هم سالمندان به اندازه کافی آب نمی‌نوشند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد