همیارآنلاین

کانال ایتا https://eitaa.com/hamyaronline

همیارآنلاین

کانال ایتا https://eitaa.com/hamyaronline

افتتاح هزارمین مرکز علمی کاربردی در کشور


  

به گزارش روابط عمومی دانشگاه جامع علمی کاربردی ، رئیس دانشگاه جامع علمی و کاربردی کشور در مراسم راه اندازی این مرکز با بیان اینکه امروز استقلال جمهوری اسلامی با رهبری امام(ره) و مقام معظم رهبری کشور را به نقطه‌ای رسانده که در افق 1404 به‌عنوان الگو در منطقه و جهان شناسایی شود، به رتبه استان در سطح کشور در سال‌های پیش از انقلاب اشاره کرد و گفت : استان خوزستان در زمینه نرخ قبولی در کنکور و تحصیل در دانشگاه های بزرگ، سال‌های متمادی در جایگاه های اول و دوم کشور قرار داشت.

 دکتر پورعباس با تأکید بر این‌که باید تربیت نیروی انسانی در خوزستان به نقطه‌ای برسد که همه امکانات خدادادی در این استان به دست جوانان خوزستانی به بهره‌برداری برسد، خاطرنشان کرد: از منظر دیگر خوزستان مهد آموزش‌های فنی و حرفه‌ای کشور بود و تقریبأ بیشتر مسئولان فعلی کشور فارغ التحصیلان هنرستان های صنعتی خوزستان بودند. وی افزود: مقام اول آموزش های فنی و حرفه‌ای کشور به خوزستان تعلق داشت اما به دلایل خاصی در دوره هشت ساله جنگ به این جایگاه خدشه وارد شد و احیا هم نشد.

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی با بیان این‌که مسیر آموزش‌های مهارتی در خوزستان باید به جایگاهی برسد که حتی در مقایسه با تهران، استان نخست کشور باشد، خاطرنشان کرد: در حال حاضر در خوزستان 34 مرکز راه‌اندازی شده است که هنوز در مقایسه با تهران 150 مرکز کمتر دارد که به این دلیل است که تهران تنها در چند حوزه فعالیت می کند اما خوزستان در حوزه های نفت، سد، نیروگاه، پالایشگاه، پتروشیمی، نیشکر، کشت و صنعت، شیلات و حفاری، در هر کدام از حوزه‌ها استعداد راه اندزای چند مرکز را دارد.
رئیس دانشگاه جامع علمی و کاربردی کشور با تأکید بر این‌که در این دانشگاه هیچ‌گونه محدودیتی از نظر راه‌اندازی دوره‌های کارشناسی ارشد و دکتری وجود ندارد، علت این رویکرد را مهارت محور بودن این دوره‌ها و گره خوردن با اشتغال و درآمد مردم عنوان کرد و افزود: علاوه بر این آموزش‌های مهارت محور باعث ارتقای کیفیت و اثرگذاری در اقتصاد کشور می شود.
رئیس دانشگاه جامع علمی و کاربردی کشور با اشاره به رویکرد افزایش سهم سرمایه انسانی در دانشگاه جامع از طریق آموزش، مهارت و کارآفرینی بر ایجاد، مراکز رشد و شرکت‌های دانش بنیان در شرکت حفاری تاکید کرد.
وی با اشاره به راه اندازی هزارمین مرکز علمی و کاربردی کشور ، درباره اینکه این گسترش کمی به چه معنا است و چرا باید هزار مرکز در کشور راه اندازی شود، اظهار داشت: در حال حاضر مراکز علمی و کاربردی تخصصی هستند به عبارت دیگر این مراکز از صفر تا صد رشته را پوشش نمی دهند بلکه به طور ویژه در حوزه تخصصی فعالیت می کنند بنابراین نیاز به تنوع و تعدد مراکز است.
رییس دانشگاه جامع علمی و کاربردی با بیان این‌که مراکز علمی و کاربردی باید با کیفیت باشند، معنای کیفیت را ارائه آموزش‌ها به صورت 40 درصد دانش پایه و 60 درصد تکرار، تمرین و ممارست در محیط کار عنوان و تصریح کرد: سال 92 سال نظارت و ارزیابی بود و پس از دو سال اخطار، تذکر و خواهش به مراکزی که از حداقل استانداردها برخوردار نیستند، از هفته گذشته تعطیلی برخی از مراکز آغاز شد که جو سنگینی در کشور ایجاد کرد و می گفتند که ما در این مراکز سرمایه گذاری کردیم اما پاسخ ما این است که ما بیشتر در مقابل فرزندان مردم مسؤول هستیم که با صرف هزینه و وقت خود به امید یادگیری کار به دانشگاه می روند نه آنکه یک مدرک به آن‌ها داده شود و بعد هم با مدارک فوق دیپلم و لیسانس بیکار باشند.
وی با تصریح بر این‌که هیچ تمایلی به تعطیلی مراکز نداریم و هزارمین مرکز را افتتاح و در آینده هم دو هزارمین مرکز را راه‌اندازی می‌کنیم، تصریح کرد: با این وجود آمادگی داریم هر مرکزی که حداقل استانداردهای لازم را نداشته باشد، تعطیل کنیم، بنابراین از هفته گذشته ظرفیت سه، چهار مرکز در کشور به صفر رسید و دانشجویان فعلی آن‌ها نیز بین دیگر مراکز تقسیم می شود. این‌ کار ضمن ایجاد تعادل در دانشگاه باعث کیفیت بخشی می شود.
رییس دانشگاه جامع علمی و کاربردی کشور همچنین با بیان این‌که این دانشگاه به سمت بین‌المللی شدن حرکت کرده‌است ، اظهار داشت: در حال حاضر از بین کشورهای همسایه متقاضیان بسیار زیادی برای اعزام دانشجو در حوزه های نفت، حفاری و پتروشیمی ارائه درخواست کردند. کشورهای عراق، افغانستان، لبنان و همسایگان شمالی نیز متقاضی هستند و مرکز حفاری یکی از مراکزی است که بستر لازم برای فعالیت‌های بین المللی خود را دارد و امیدواریم با همت لازم به آن نقطه مطلوب برسیم.
معاون سیاسی استاندار خوزستان : راهخ اندازی مراکز آموزشی رد صنایع نشانه هدفمندی آموزشهای علمی کاربردی است .
فرج‌الله خبیر معاون سیاسی‌اجتماعی استانداری خوزستان در مراسم افتتاح هزارمین مرکز علمی کاربردی رد شرکت ملی حفاری ایران در اهواز با بیان این‌که بخش مهمی از بیکاران در سطح کشور، به علت هدفمندنبودن آموزش‌ها قادر به جذب در بازار کار نیستند، با اشاره به افتتاح هزارمین مرکز علمی و کاربردی کشور در شرکت ملی حفاری، راه‌اندازی مراکز آموزشی در صنایع را نشانگر ارائه آموزش‌های هدفمند، کاربردی و مرتبط با صنعت در این دانشگاه دانست.
معاون سیاسی‌ اجتماعی استانداری خوزستان با بیان این‌که دانشگاه جامع علمی‌وکاربردی می‌تواند این نقش را در کشور ایفا کند، با اشاره به افتتاح هزارمین مرکز علمی و کاربردی کشور در شرکت ملی حفاری ایران، خاطرنشان کرد: مراکز آموزشی که با همکاری صنایع در کشور راه‌اندازی می شود، نشانگر آموزش های هدفمند کاربردی و مرتبط با صنعت در این دانشگاه است.
همچنین حمیدرضا گلپایگانی - مدیرعامل شرکت ملی حفاری ایران گلپایگانی در مراسم افتتاح هزارمین مرکز آموزش علمی و کاربردی کشور مرکز آموزش علمی و کاربردی حفاری ایران در اهواز خاطرنشان کرد: در حال حاضر بیش از 2 هزار نفر از افرادی که در صنعت حفاری کشور فعالیت می کنند، فارغ التحصیلان آموزشگاه ها هستند بنابراین نخستین موضوع مطرح و موردنیاز پس از خروج خارجی‌ها، مسئله آموزش بود که سرمایه گذاری خوبی روی آن انجام شد.
وی درباره چرایی روی‌آوردن به سمت دانشگاه علمی و کاربردی، اظهار کرد: طی سه دهه اخیر تمام صنایع به خصوص صنعت حفاری پیشرفت‌هایی داشتند اما صنعت حفاری باید به یک مرکز دانشگاهی وصل شود که بتواند استانداردهای بین‌المللی را رعایت کند و کارکنان آن مدارک معتبر بین‌المللی داشته باشند؛ آموزشگاه اگر چه کاملا حرفه ای و با مدرسان دانشگاهی فعالیت می‌کند اما مدرک دانشگاهی ارایه نمی‌دهد و اعتبار آن داخلی است.
گلپایگانی با تاکید بر این‌که نباید این مرکز در آینده در سطح کاردانی باقی بماند، گفت: با توجه به توان بالای صنعت حفاری و نیاز شدید آن به علوم دانشگاهی و کاربردی انتظار می رود با توجه به امکانات وسیع و توان حمایتی بالای شرکت از نظر فضای آموزشی، اداری و کارگاهی با حدود 70 دکل حفاری در سراسر کشور، دانشگاهی تاسیس شود که بتواند برای صدسال آینده نیروی انسانی مورد نیاز برای کل کشور بلکه منطقه را تربیت کند زیرا در حال حاضر بسیاری از نیروهای فارغ التحصیل آموزشگاه حفاری در کشورهای منطقه، سکوهای حفاری در خلیج فارس و... فعالیت می کنند.
گلپایگانی با اشاره به راه‌اندازی هزارمین مرکز علمی و کاربردی کشور در شرکت ملی حفاری، درباره اهداف متصور برای این مرکز تصریح کرد: صنعت حفاری در موضوع حماسه اقتصادی در خط مقدم کشور است و از سوی دیگر ارزش صنعت به نیروی انسانی و ارزش نیروی انسانی به گذراندن آموزش‌های لازم است بنابراین اگر نیروی انسانی آموزش نبیند، چرخ صنعت نخواهد چرخید.
گلپایگانی همچنین ابراز امیدواری کرد این دانشگاه در علوم حفاری به شکل کاربردی و در تمام مقاطع از کاردانی تا دکتری بتواند پاسخگوی نیاز صنعت حفاری کشور باشد.

 

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد