همیارآنلاین

کانال ایتا https://eitaa.com/hamyaronline

همیارآنلاین

کانال ایتا https://eitaa.com/hamyaronline

قالی اصیل بروجرد تبلور هنر ناب و شاهکار انسانی


  

روزهای بروجرد- قالی اصیل و قدیمی بروجرد یکی از هنرهای ناب و شاهکارهای انسانی ایران است.

به گزارش فارس ، فرش به عنوان بخشی از میراث فرهنگی با فرهنگ و هنر ایرانی عجین شده است.فرش ایرانی از زمان‎های دور تا کنون از نظر مرغوبیت و زیبایی زبانزد خاص و عام بوده است.

هنر فرش در بروجرد نیز از قدیمی‎ترین ایام رونق داشته و قالی اصیل و قدیمی این شهرستان به عنوان یک از هنرهای ناب و شاهکارهای انسانی ایران، دارای ویژگی‎های خاصی است که می‎توان آن را از نوع مواد اولیه، شیوه‎های بافت و نقش‌پردازی و مناطق بافت شهری و روستایی تشخیص داد.

متاسفانه امروزه این صنعت به دلایل مختلفی با مشکلاتی مواجه است و به حال خود رها شده که لازم است، اقدامات لازم برای رفع این مشکلات صورت گیرد.



در گذشته فرش ایرانی یکی از ارکان مهم صادرات غیر نفتی کشورمان را تشکل می‎داد اما در حال حاضر صادرات آن کاهش چشمگیری یافته است.
اگر هنر و صنعت قالیبافی به لحاظ درآمد و امنیت شغلی همانند گذشته جایگاه شایسته خود را به دست آورد، انواع فرش‌های نفیس دستباف و تابلوفرش‎های‌ گران‌قیمت بار دیگر به بازارهای جهانی قدم می‎گذارند. در این میان فرش لرستانی با بهره‌گیری از ظرفیت‎هایی مانند هنر بومی و استفاده از نمادهای محلی می‎تواند در دنیای امروز به ویژه در کشورهای خارجی حضور مناسبی داشته باشد.

همچنین فراهم کردن زمینه برای حضور جوانان و هنرمندان خلاق در این عرصه می‎تواند به توسعه صنعت فرش لرستان، افزایش درآمد و ایجاد اشتغال در استان کمک کند.

*ناتوانی درتهیه مواد اولیه بافت

یکی از بانوان بروجردی که سال‎هاست به قالیبافی مشغول است و به آموزش این هنر می‎پردازد، گفت: ترویج هنر فرشبافی می‎تواند به عنوان یک شغل خانگی برای بانوان درآمدزا باشد، از طرف دیگر هنر قالیبافی موجب افزایش میزان تولید، کیفیت و حفظ جایگاه اصلی فرش در کشور می‎شود.

گودرزی افزود: یکی از مشکلات پیش ‌رو برای بافندگانی که می‎خواهند برای خودشان کار کنند، نداشتن سرمایه کافی در تهیه مواد اولیه بافت است.

گودرزی گفت: برای اینکه بتوان مواد اولیه را به راحتی و در اسرع وقت تامین کرد، باید هزینه آن را در اسرع وقت پرداخت.

*لزوم فراهم کردن بسترها

دیگر شهروند بروجردی که هنرجوی این رشته است، گفت: افراد زیادی در این شهرستان هستند که در زمینه بافت قالی و فرش دستباف تبحر بالایی دارند.
احمدوند اضافه کرد: اگر توسعه این هنر مورد توجه قرار گیرد و بسترهای لازم برای فرشبافان فراهم شود، می‎توان از این هنر بیشترین بهره را گرفت. در غیر این صورت، این هنر برای قالیبافان فقط زحمت و هزینه دارد.

*رکود بازار فرش استان

یکی از سرمایه‌گذاران کارگاه‎های قالیبافی بروجرد گفت: متاسفانه تولید فرش دستباف به دلیل حمایت نشدن از بافندگان داخلی کاهش یافته و بازار آن با رکود مواجه شده است.

حشمتی اضافه کرد: صنعت فرش دستباف لرستان با وجود ظرفیت‎های بالایی که دارد، با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می‎کند.

وی گفت: سال گذشته یک کارگاه قالیبافی با 6‌ دارقالی دایر کردم تا قالیبافان هنرمند این شهرستان هم بتوانند در رونق کارگاه موثر باشند و هم کار در این کارگاه منبع درآمدی برای آنها باشد.

این شهروند ادامه داد: اما متاسفانه این کارگاه با شکست مواجه شد و با وجود تلاش‎ها و سرمایه‌گذاری نتوانست به نتیجه مطلوبی دست یابد.

*بالا بودن هزینه بیمه بافندگان

مالک کارگاه قالیبافی افزود: برای دریافت وام و راه‎اندازی این کارگاه به زحمت زیادی افتادم و بعد از مدت‎ها توانستم وام خود را دریافت کنم.

حشمتی ادامه داد: از طرف دیگر کارکنان کارگاه، تقاضای بیمه شدن کردند که چون هزینه‎های بیمه بالاست، برای من به صرفه نبود آنها را بیمه کنم.

وی گفت: متاسفانه بسیاری از کارآموزان فرش فقط به دنبال دریافت تسهیلات هستند و علاقه‌ای به بافت فرش ندارند.


  *نبود بازار فروش

حشمتی در ادامه اظهار کرد: در بروجرد به دلیل بالا بودن قیمت فرش دستباف، مردم تمایلی به خرید فرش دستباف و تابلوفرش ندارند و تنها خانواده‎هایی که درآمد بالایی دارند، به خرید این محصول‌ رو می‎آورند.

به گفته وی نبود بازار مطمئن و پایدار برای فروش فرش از مشکلات اصلی این هنر ـ صنعت است.


==============
  گزارش از حسین کردی

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد