همیارآنلاین

کانال ایتا https://eitaa.com/hamyaronline

همیارآنلاین

کانال ایتا https://eitaa.com/hamyaronline

چند نکته برای داشتن اینترنت خوب برای بروجردی ها!


  چند نکته برای داشتن اینترنت خوب برای بروجردی ها!

بهنام امیری- از زمانی که وارد حرفه ریسلری و کارشناس فروش مرکز اینترنتی های وب در کل استان شدم، با نکات بسیاری روبرو شدم که عموما از چشم استفاده کنندگان و کاربران اینترنتی دور می ماند. گاهی اوقات کاربر اینترنت مثلا 8 مگابیت بر ثانیه ای خریداری می کند، اما دائما از سرعت پایین آن و یا قطع و وصلی آن می گوید، و در مقابل کاربری می گوید که با خریداری سرعت 512 کیلوبیت بر ثانیه، سرعت خوبی را دریافت کرده و راضی است.

اما چرا باید خطوط اینترنتی مشترکین متفاوت باشد؟ تفاوت این امر باز می گردد به "کیفیت خط مخابرات" مشترک، که عوامل موثر بر آن عبارتند از:

1) فاصله مشترک از مرکز مخابراتی
در هر شهر، حداقل یک مرکز مخابراتی وجود دارد که بسته به وسعت شهر، تعداد این مراکز متفاوت است. به عنوان مثال در شهرستان بروجرد در کل 4 مرکز مخابراتی وجود دارد، مرکز مخابراتی شهید قندی (شروع شماره تلفن های قدیم با 26) مرکز مخابراتی امام خمینی (شروع شماره تلفن های قدیم با 35) مرکز مخابراتی آیت الله بروجردی (شروع شماره تلفن های قدیم با 44) و در آخر مرکز مخابراتی ولی عصر (شروع شماره تلفن های قدیم با 53). اگر مثلا تلفن منزل خانه شما که بر روی آن سرویس اینترنت از هر شرکتی خریداری نموده اید با 426 (یا 26 قدیم) آغاز می شود، یعنی خط شما مربوط به مرکز مخابراتی شهید قندی است، و فاصله جغرافیایی شما با این مرکز تلفنی در وضعیت خط اینترنت شما موثر است. هر چه فاصله شما از این مرکز مخابراتی کمتر باشد، وضعیت خط یا اصطلاحا کیفیت خط شما بالاتر است و اینترنت بهتری را دریافت خواهید نمود.

2) وضعیت زیرساخت شهری
در هر شهر، وضعیت خطوط ارتباطی زیرساخت شهری هم بسیار موثر است و در واقع اکثر "قطع شدن" های اینترنتی از هر شرکتی که هستید گردن همین زیر ساخت می باشد! یعنی کیفیت خطوط شهری در هر شهر متفاوت است. به جز مسائل قطع و وصلی، وضعیت خطوط اینترنتی و مخابراتی شهرستان بروجرد نسبتا خوب است.

3) وضعیت خط تلفن در مخابرات
گاهی اوقات ممکن است به دلیل زلزله، تکان خوردن، یا حتی بر اثر گذر زمان، سیم های مخابراتی مراکز مقداری جابجا یا شل شوند، که همین شل شدگی به مقدار زیادی در خط اینترنت شما موثر واقع خواهد شد! در واقع هر چه سیم تلفن شما به مرکز مخابراتی مربوطه محکم تر متصل شده باشد، کیفیت خط شما بالاتر خواهد بود.

4) وضعیت خط تلفن از مخابرات تا منزل
یکی از مسائلی که معمولا پیش می آید، بین ترمینال های داخل شهری و سیم هایی است که از مراکز مخابراتی تا درب منزل کشیده می شوند و ممکن است بر اثر گذشت زمان دچار فرسودگی شده باشند که در صورتی که کیفیت خط شما بیش از اندازه پایین باشد، باید این خطوط ترمیم و یا حتی تعویش شوند.

5) وضعیت خط تلفن در منزل مشترک
مهمترین مساله بدون شک، وضعیت خط تلفن مشترک در منزل است. معمولا مشکل قطع و وصلی و کند بودن اینترنت مشترک حتی با خریداری اینترنت پر سرعت 8، 10 و 12 مگابیتی، از وضعیت سیم های تلفن در منزل مشترک می باشد.


در بحث فنی واحدی وجود دارد به نام SNR که مقدار نویز و مشکلات فنی خط را مشخص می کند. زمانی که SNR یک مشترک بالای 20 باشد، گفته می شود که خط مشترک دارای کیفیت مناسبی است و اگر این عدد بالای 25 باشد، خط مشترک در بهترین حالت خود قرار دارد. در صورتی که این عدد بین 10 تا 20 باشد، خط مشترک در حد معمولی رو به پایین است، و در صورتی که این عدد کمتر از 10 باشد، خط مشترک در بدترین وضعیت خود قرار دارد. وضعیت سیم کشی های قدیمی در ساختمان ها و به خصوص استفاده از تلفن های قدیمی و یا استفاده از تلفن های متعدد بر روی یک خط تلفنی عموما باعث کاهش میزان SNR مشترکین و در نتیجه کیفیت پایین اینترنت می گردد.


در این حالت اولین مساله ای که پیشنهاد می شود این است که از سرخط مخابرات (یعنی جایی که سیم های مخابرات وارد درب ورودی منزل می شوند) توسط دوشاخه ای که وجود دارد کل ارتباط تلفن ساختمان را قطع کرده و مودم را مستقیما به آن سرخط وصل می کنیم. در این حالت وضعیت SNR را چک می کنیم. اگر SNR نسبت به حالت قبلی که مشترک در منزل خود چک کرده بود، بهبود پیدا کرده بود متوجه خواهیم شد که مشکل خط تلفن مشترک از داخل ساختمان است و متاسفانه مسئولیت این امر را هیچ ارگانی به عهده نمی گیرد. در این حالت بهترین کار خریداری چندین متر سیم نوی تلفن می باشد که به صورت روکار از سرخط مخابرات تا پریز یا پریز های تلفن داخل منزل کشیده می شود و سیم اصلی ارتباطی داخل ساختمان به طور کلی از مدار خارج می شود. در این حالت معمولا وضعیت خط اینترنتی مشترک بسیار بهبود پیدا می کند.

اما مقدار عدد SNR را چگونه متوجه بشویم؟
عدد SNR را معمولا می توان در تنظیمات برخی مودم ها مانند TP-Link و Huawei مشاهده نمود. به این صورت که یک بار مودم را خاموش و روشن می کنیم و صبر می کنیم تا ارتباط مودم با اینترنت برقرار شود، حال لپتاپ، کامپیوتر، تلفن همراه یا تبلت خود را به این مودم متصل می کنیم و عبارت 192.168.1.1 را در مرورگر اینترنتی خود (مثلا Firefox یا Google Chrome) وارد می کنیم. بعد از ورود یک نام کاربری و رمز عبور پرسیده می شود که معمولا به طور پیش فرض هر دو عبارت admin با حروف کوچک می باشد. وقتی وارد تنظیمات شدیم در قسمتی به نام وضعیت یا Status تمامی گزارشات ثبت و نمایش داده می شود، این جا می توان مقدار SNR را مشاهده نماییم.

به عنوان مثال وقتی که SRN Download یک مشترک حدود 25 و SNR Upload مشترک حدود 30 باشد، این مشترک می تواند تا حدود سرعت 16 مگابیت بر ثانیه و یا حتی بیشتر (در صورتی که شرکت مخابراتی این سرعت ها را ارائه کند) دریافت نماید. به طور پیشفرض هم اکنون شرکت های اینترنتی مثل های وب، آسیاتک و پارس آنلاین اینترنت با سرعت بالای 4 مگابیت عرضه می کنند که برای دریافت این سرعت ها حتما باید موارد بالا را چک کنید، در غیر این صورت احتمالا هر چقدر هم که هزینه کنید از اینترنت پرسرعت واقعی بهرمند نخواهید شد!

در ضمن تصویری که مشاهده می کنید را فقط بخش فنی شرکتی که از آن اینترنت را خریداری نموده اید می تواند مشاهده کند.

اینترنت در بروجرد- روزهای بروجرد

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد