همیارآنلاین

کانال ایتا https://eitaa.com/hamyaronline

همیارآنلاین

کانال ایتا https://eitaa.com/hamyaronline

قیمت نجومی آهن کاهش می‌یابد


  

رئیس اتحادیه آهن‌فروشان در گفتگو با تجارت‌نیوز:

قیمت نجومی آهن کاهش می‌یابد

رئیس اتحادیه آهن فروشان با انتقاد از افزایش 100 درصدی قیمت آهن می‌گوید که مواد اولیه برای تولید آهن تماما داخلی است. بنابراین قیمت‌های موجود غیرواقعی است و در آینده قیمت محصولات آهنی کاهش خواهد یافت.

قیمت نجومی آهن کاهش می‌یابد

رئیس اتحادیه صنف آهن فروشان درباره قیمت آهن به تجارت‌نیوز می‌گوید: درحال حاضر نمی‌توان برآورد جامعی را برای میزان افزایش قیمت آهن داشت. چرا که در این شرایط هر فعال بازار قیمت‌های متفاوتی را اعلام می‌کند. همچنین در این بازه زمانی بورس کالا هم آهن عرضه نمی‌کند و تنها به فروش شمش بسنده دارد.

محمد آزاد درباره وضعیت بازار اظهار می‌کند: تیرآهن و میلگرد توسط برخی تولیدکننده‌ها و واسطه‌ها در سطح بازار به قیمت هر کیلو پنج هزار و ۵۰۰ تومان ارزش‌گذاری شده حال با این قیمت مشتری برای آهن وجود ندارد و بازار این صنف در رکود کامل به سر می برد.

او در پاسخ به این پرسش که قیمت آهن از ابتدای سال تاکنون چند درصد رشد داشته است، پاسخ می‌دهد: با محاسبات انجام شده از ابتدای امسال تاکنون قیمت آهن رشد ۱۰۰ درصدی را تجربه داشته؛ این درحالی است که این میزان افزایش در بازار کشش ندارد. یعنی تقاضایی برای آن موجود نیست. بنابراین به نظر می‌رسد که در آینده قیمت آهن در بازار کاهش یابد؛ چراکه این میزان رشد توجیه اقتصادی ندارد و حتی برای مردم و فعالان اقتصادی هم سوال‌های متعددی را ایجاد کرده است.

آزاد نسبت به افزایش قیمت آهن انتقاد می‌کند و می‌گوید: آهن کالای خارجی نیست؛ چراکه صفر تا ۱۰۰ درصد مواد اولیه این کالا تولید داخلی است. بنابراین نوسانات نرخ ارز نباید بر روی قیمت آن تاثیر بگذارد. سنگ آهن، زغال سنگ، دستمزد ارزان کارگر ایرانی، نرخ ارزان گاز و برق همه عواملی است که منجربه تولید آهن می‌شود. حال با این وجود استدلال برخی افراد برای افزایش این گرانی چیست؟ سوالی است که ما هم نمی‌دانیم.

رئیس اتحادیه صنف آهن فروشان درباره چشم‌انداز این صنعت گفت: انتظار می‌رود قیمت آهن در آینده کاهش یابد؛ چرا که در این شرایط قیمت شمش در بورس کالا به قیمت دو هزار و ۷۰۰ تومان خرید و فروش می‌شود بنابراین قیمت پنج هزار تومانی آهن معقولانه نیست.

پیش‌بینی رکود عمیق در بازار آهن

یک عضو اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران نیز درباره وضعیت بازار مصالح ساختمانی به تجارت‌نیوز می‌گوید: نهادهای تولید براساس نرخ دلار قیمت‌گذاری می‌شود. زمانی‌که قیمت دلار افزایش می‌یابد به تبع آن بر قیمت تمام شده کالاهای تولیدی اثر خواهد گذاشت. بنابراین با سیاست‌گذاری‌ها درباره نر خ ارز بی‌شک شاهد افزایش قیمت در مصالح ساختمانی خواهیم بود.

سید حسین معروف درباره وضعیت قیمت آهن نیز عنوان می‌کند: در حال حاضر صنعت ساخت و ساز نیز دچار رکود شده است. از سوی دیگر بودجه عمرانی دولت نیز به صفر نزدیک شده و کسی هم از طرح‌های نیمه تمام صنعتی استقبالی نمی‌کند. طبق برآوردها هر ۱۰ درصد افزایش نرخ ارز حدود دودرصد تورم را به همراه دارد. با این شرایط در آینده شاهد رکود عمیق در زمینه خرید و فروش صنعت آهن خواهیم بود.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد