تغییرات (۴ آذر ۱۳۹۷):

- بازنویسی مقدمه
-به‌روزرسانی لوگو ویندوز
- به‌روزرسانی نمودار درختی خانواده مایکروسافت ویندوز
- به‌روزرسانی اطلاعات مربوط به ویندوز اکس‌پی
- به‌روزرسانی لینک‌های دانلود ویندوز اکس‌پی
- به‌روزرسانی اطلاعات مربوط به ویندوز ویستا
- به‌روزرسانی اطلاعات مربوط به ویندوز 7، 8 و 8.1
- به‌روزرسانی لینک‌های دانلود ویندوز 7، 8 و 8.1
- افزودن ویندوز 10 به لیست به همراه توضیحات، تفاوت‌ها و معرفی ویرایش‌ها
- افزودن لینک‌های دانلود ویندوز 10

مایکروسافت یکی از قدرتمندترین و مطرح‌ترین شرکت‌های فعال در حوزه سیستم عامل، نرم افزار و فناوری اطلاعات است. بزرگ‌ترین محصول این شرکت، سیستم عاملی است که ویندوز (Windows) به معنی «پنجره‌ها» نام دارد. این سیستم عامل به حدی گسترده است که امروزه بیش از 80 درصد سیستم‌های کامپیوتری در سراسر دنیا از این سیستم عامل استفاده می‌کنند.

از آنجایی که در این سی سال، این سیستم عامل دستخوش تغییرات گسترده‌ای شده و هر چند سال یکبار نسخه‌ای جدید و متفاوت از آن منتشر می‌شود، بنا دانستیم در مقاله‌ای که توسط گروه پی سی دانلود تهیه شده است، کاربران ایرانی را با محصولات مختلف این شرکت پر آوازه آشنا کنیم و در انتها لینک دانلود هر یک از محصولات شرکت فوق را ارائه کرده تا باعث سردرگمی کاربران نشود.


مایکروسافت ویندوز - Microsoft Windows:


مایکروسافت ویندوز سیستم‌عاملی است که شرکت مایکروسافت آن‌ را برای رایانه‌های شخصی تولید کرده‌است. این سیستم‌عامل، نسخه‌های متعددی دارد که از سال ۱۹۸۵ تاکنون به بازار عرضه شده‌اند.

خانواده درختی مایکروسافت ویندوز را می‌توانید در عکس زیر مشاهده نمایید:
 

- برای مشاهده عکس در سایز اصلی، بر روی آن کلیک کنید.
- اعداد و نوشته‌های داخل کادر بیانگر نام آن ویندوز می‌باشد.

نسخه‌های قرمز رنگ: نسخه‌های اولیه ویندوز بودند که همگی بر پایه MS-DOS نوشته شده‌اند و از نسخه Me به بعد فروش و پشتیبانی آن‌ها متوقف گردیده است.

نسخه‌های آبی رنگ: نسخه‌هایی از ویندوز هستند که بر پایه خانواده سیستم عامل NT نوشته شده‌اند، مستقل از MS-DOS بوده و از معماری‌های 32 بیت و 64 بیت پشتیبانی می‌کنند.

نسخه‌های سبز رنگ: نسخه‌هایی از ویندوز هستند که مخصوص سرورها بوده و تنها برای آن‌ها عرضه می‌شود.

نسخه‌های نارنجی رنگ: نسخه‌هایی از ویندوز هستند که بر روی رایانه‌های کمینه شده اجرا می‌شوند، مانند سیستم‌های هدایت ناوبری ماهواره‌ای و بعضی از گوشی‌های همراه؛ «ویندوز توکار فشرده» بر پایه هسته اختصاصی خود است.

نسخه‌های زرد رنگ: نسخه‌هایی از ویندوز بودند که در گوشی‌های همراه استفاده می‌شدند که بعدها نام آن به Windows Phone تغییر کرد.


معرفی و راهنمای دانلود نسخه‌های مختلف ویندوز در پی سی دانلود:
مایکروسافت ویندوز 98 - Microsoft Windows 98:

نسخه ویندوزی از مایکروسافت که در سال ۱۹۹۸ ساخته شد و در واقع نسخه به روز شده ویندوز ۹۵ می‌باشد؛ استفاده از این ویندوز به‌طور گسترده در جهان وجود داشت ولی هم اکنون پشتیبانی و فروش این نسخه از ویندوز به طور کامل متوقف گردیده است و استفاده از آن به علت قدیمی بودن پیشنهاد نمی‌شود ولی این ویندوز همچنان در بعضی سیستم‌ها به علت تخصیص بسیار کم منابع سیستم به خود کاربرد دارد.

لینک‌های دانلود:

مایکروسافت ویندوز اکس‌پی - Microsoft Windows XP:

این نسخه از ویندوز توسط مایکروسافت اولین بار در سال ۲۰۰۱ عرضه و تا پایان سال ۲۰۰۶ انتشار یافت. ویندوز اکس‌پی در دو نسخه خانگی (Home Edition) و پیشرفته (Professional) ارائه شده است.

نکات مهم:
- نسخه «Professional» یا «پیشرفته» این ویندوز دارای امکانات بیشتری از نسخه خانگی بوده و به اصطلاح کامل‌ترین نسخه این ویندوز است.

- آخرین ویرایش این نسخه از ویندوز برای سیستم‌های ۳۲ بیتی Service Pack 3 بوده که به اختصار SP3 نامیده می‌شود ولی برای سیستم‌های ۶۴ بیتی آخرین نسخه منتشر شده Service Pack 2 است.

- «پشتیبانی تمدید شده» این ویندوز در تاریخ ۱۹ فروردین ۱۳۹۳ به پایان رسید و دیگر توسط مایکروسافت پشتیبانی نمی‌گردد.

لینک‌های دانلود:
 این نسخه از ویندوز شامل تمامی آپدیت‌های منتشر شده برای آن می‌شود و اگر قصد استفاده از این ویندوز را دارید، پیشنهاد می‌شود همین نسخه را دانلود و نصب کنید.
 دانلود Microsoft Windows XP Pro SP3 x86 Integrated All Updates - ویندوز اکس پی، سرویس پک سه، به همراه تمامی آپدیت‌ها

 این نسخه از ویندوز،  نسخه 64 بیتی ویندوز اکس‌پی است که بعد از سرویس پک دو دیگر پشتیبانی نشد و استفاده از آن پیشنهاد نمی‌شود مگر در مواردی همچون آزمایش برنامه‌ای خاص و یا غیره.
 دانلود Microsoft Windows XP SP2 x64 Integrated February 2014 - ویندوز اکس‌پی، 64 بیتی سرویس پک 2 همراه با جدیدترین آپدیت‌ها
 این نسخه از ویندوز، نسخه Media Center ویندوز اکس‌پی است که شامل جدیدترین آپدیت‌ها و بروزرسانی‌ها نیز می‌باشد، در صورتی که مایل به نصب این نسخه از ویندوز هستید، می‌توانید از لینک زیر استفاده کنید.
 دانلود Microsoft Windows XP Media Center Edition SP3 Integrated August 2013 - ویندوز اکس پی نسخه مدیا سنتر، همراه با جدیدترین آپدیت‌ها
 این نسخه از ویندوز نسخه اصلی ویندوز اکس‌پی سرویس پک سه می‌باشد که در تاریخ ۲ اردیبهشت ۱۳۸۷ منتشر شد که شامل هیچ آپدیتی نمی‌شود.
 دانلود Windows XP SP3 x86 - ویندوز اکس‌پی، سرویس پک سه

 این نسخه از ویندوز نسخه قابل حمل ویندوز اکس‌پی است که می‌توان بدون نصب کردن ویندوز از امکانات آن در زمانی که نصب آن مقدور نباشد، استفاده نمود.
 دانلود MiKiCuN Windows XP Portable - ویندوز اکس‌پی قابل حمل

 نسخه‌های ویندوز اکس‌پی قرار داده شده در پی سی دانلود معمولاً نیاز به کرک جداگانه ندارند ولی در صورتی که نیاز به فعال سازی جداگانه این نسخه از ویندوز را دارید، می‌توانید از لینک زیر استفاده کنید.
 دانلود کرک ویندوز XP - قانونی سازی جهت نصب آپدیت‌های جدید و نرم افزارهای مایکروسافت

 در صورتی که مایل هستید تا از ویندوز اکس‌پی به زبان شیرین فارسی استفاده کنید، می‌توانید بسته زیر را نصب نمایید.
 دانلود Windows XP Persian Language Interface Pack - فارسی ساز محیط ویندوز ایکس‌پی

مایکروسافت ویندوز ویستا - Microsoft Windows Vista:

ویندوز ویستا در سال ۲۰۰۷ به بازار عرضه شد؛ این ویندوز در مقایسه با ویندوز اکس‌پی تفاوت‌های بسیاری (مخصوصاً در ظاهر) پیدا کرد اما به دلیل مشکلات و ناسازگاری‌های متعددی که همراه داشت، توسط اکثر کاربران به عنوان یک «شکست» برای مایکروسافت تلقی و با استقبال بسیار کمی روبرو شد.
- این ویندوز در ۷ ویرایش به بازار عرضه شده که کامل‌ترین آن‌ها نسخه Ultimate بوده و برای هر دو سیستم‌های 32 و 64 بیتی منتشر شده است.

- آخرین ویرایش این نسخه از ویندوز Service Pack 2 است.

لینک‌های دانلود:
مایکروسافت ویندوز ۷ - Microsoft Windows 7:

ویندوز ۷ هفتمین نسخه از مجموعه سیستم‌ عامل‌های مایکروسافت ویندوز است که در تاریخ ۲۲ اکتبر سال ۲۰۰۹ عرضه شد. پس از شکست پروژه ویندوز ویستا، مایکروسافت بار دیگر توانست با ویندوز 7 موفقیت و محبوبیت از دست رفته‌ی خود را باز یابد.

- این ویندوز در شش ویرایش مختلف در بازار عرضه شده که کامل‌ترین آن‌ها نسخه‌های Enterprise و Ultimate بوده و برای هر دو سیستم‌های 32 بیتی و 64 بیتی منتشر شده است.

- آخرین ویرایش این نسخه از ویندوز Service Pack 1 است.

مقایسه کامل بین نسخه‌های مختلف ویندوز 7:


- برای مشاهده عکس در سایز بزرگتر بر روی آن کلیک کنید.

تفاوت نسخه Enterprise با Ultimate:
این دو نسخه از ویندوز 7 هیچ گونه تفاوتی با یک دیگر در امکانات و ویژگی‌های موجود ندارند و فقط در نحوه فعال‌سازی با هم فرق دارند، نسخه Ultimate مناسب سیستم‌های خانگی بوده و به شیوه OEM و Retail فعال می‌شود در حالی که نسخه Enterprise مناسب سازمان‌ها و شرکت‌های بزرگ بوده و به شیوه Volume فعال می‌گردد.


لینک‌های دانلود:
 این نسخه از ویندوز شامل آخرین و کامل‌ترین نسخه ویندوز 7 به همراه جدیدترین آپدیت‌ها و بروزرسانی‌ها بوده و به نوعی به‌روزترین نسخه ویندوز 7 است.
 دانلود Windows 7 Ultimate SP1 x86/x64 Integrated Latest Updates - ویندوز 7 آلتیمیت، سرویس پک 1، همراه با جدیدترین آپدیت‌ها (پیشنهاد پی سی دانلود)
 این نسخه از ویندوز شامل تمامی نسخه‌ها و ویرایش‌های ویندوز 7 است. با استفاده از این بسته می‌توانید هر کدام از 6 نسخه ویندوز 7 را بر روی سیستم خود نصب کنید.
 دانلود Windows 7 AIO 52in2 SP1 x86/x64 Pre-Activated Integrated December 2014 - بسته کامل ویندوز 7 به همراه جدیدترین آپدیت‌ها

 این نسخه‌ها از ویندوز، نسخه‌های اصلی ویندوز 7 به همراه سرویس پک 1 هستند که در تاریخ ۲۰ بهمن ۱۳۸۹ منتشر شده و شامل هیچ آپدیتی بعد از آن تاریخ نمی‌شوند.
 دانلود Windows 7 Ultimate SP1 x86 - ویندوز 7 آلتیمیت، سرویس پک 1 - 32 بیتی
 دانلود Windows 7 Ultimate SP1 x64 - ویندوز 7 آلتیمیت، سرویس پک 1 - 64 بیتی

 بسته زیر فقط سرویس پک 1 ویندوز 7 بوده و برای افرادی مناسب است که از نسخه اولیه ویندوز 7 استفاده می‌کنند. این دسته از کاربران می‌توانند با دانلود سرویس پک 1 به صورت مجزا، سیستم خود را به روز کنند.
 دانلود Windows 7 Service Pack 1 - ویندوز 7 سرویس پک یک
 با استفاده از این بسته می‌توانید ویندوز 7 را در محیط کاملاً فارسی تجربه کنید.
 دانلود Windows 7 Persian Language Interface Pack - فارسی ساز محیط ویندوز 7
 مطلب زیر همیشه آخرین کرک‌های موجود برای فعال‌سازی و رفع محدودیت ویندوز 7 را به شما معرفی می‌کند.
مایکروسافت ویندوز 8 - Microsoft Windows 8:

ویندوز ۸ هشتمین نسل سیستم‌عامل ویندوز شرکت مایکروسافت می‌باشد که در ۲۶ اکتبر ۲۰۱۲ به بازار عرضه شد. این ویندوز برای استفاده در رایانه‌های شخصی، تبلت‌ها و تلفن‌های هوشمند تولید شده است.

- این ویندوز در 4 ویرایش کلی عرضه می‌شود:
- RT: نسخه از پیش نصب شده بر روی دستگاه‌های مختلف مانند تبلت‌ها است.

- Core: نسخه معمولی ویندوز 8 است.

- Pro: نسخه حرفه‌ای ویندوز 8 می‌باشد که امکانات بیشتری نسبت به نسخه معمولی دارد، این ویرایش برای کاربران خانگی بسیار مناسب است.

- Enterprise: کامل‌ترین نسخه ویندوز 8 می‌باشد که در مقایسه با نسخه حرفه‌ای امکانات بیشتری دارد که اغلب مناسب سازمان‌ها و کارهای تخصصی‌تر است و کاربران خانگی کمتر از این امکانات استفاده می‌کنند.

مقایسه کامل بین نسخه‌های مختلف ویندوز 8:

- برای مشاهده عکس در سایز بزرگتر بر روی آن کلیک کنید.
متأسفانه ویندوز 8 نیز نتوانست محبوبیت چندانی بین کاربران پیدا کند و به سرنوشت ویندوز ویستا دچار شد. مایکروسافت با هدف ترویج کاربران به استفاده از ویندوز 8، طی یک «بازبینی» اساسی آن را به ویندوز 8.1 ارتقاء داد که به طور کامل جایگزین ویندوز 8 شده است.

لینک های دانلود:
 مطابق مطالب گفته شده در بالا، پی سی دانلود هیچ لینک دانلودی از ویندوز 8 ارائه نمی‌کند؛ به جای باید از ویندوز 8.1 استفاده کنید.

مایکروسافت ویندوز 8.1 - Microsoft Windows 8.1:

این نسخه از ویندوز در واقع یک بسته بروزرسانی جامع و مهم برای ویندوز 8 و به نوعی جانشین آن است.

به تمامی کابران ویندوز 8 اکیداً توصیه می‌شود که به نسخه 8.1 ویندوز بروزرسانی کنند، همچنین فایل‌های نصب مستقل ویندوز 8.1 بر روی سایت قرار دارد.

لینک های دانلود:
 این نسخه از ویندوز که به صورت اختصاصی توسط پی سی دانلود تهیه شده است شامل کامل‌ترین نسخه‌های ویندوز 8.1 به همراه جدیدترین آپدیت‌های منتشر شده برای آن می‌شود.

 نسخه‌های زیر، نسخه‌های اصلی ویندوز 8.1 هستند که در تاریخ ۲۴ آذر ۱۳۹۳ منتشر شده و شامل آپدیت‌های بعد از این تاریخ نمی‌باشند.

دانلود فعال ساز و رفع محدودیت ویندوز 8.1:


مایکروسافت ویندوز ۱۰ - Microsoft Windows 10:


ویندوز ۱۰ با اسم رمز «آستانه» یا «سرآغاز» (Threshold) آخرین نسخه سیستم‌عامل از خانواده ویندوز ان‌تی شرکت مایکروسافت است. ویندوز ۱۰ نخستین بار در سپتامبر ۲۰۱۴ در کنفرانس Build پرده برداری شد. سر انجام این سیستم‌عامل در ۱۵ جولای ۲۰۱۵ منتشر شد. به گفته مدیرعامل مایکروسافت، این شرکت پس از ویندوز 10، سیستم عامل دیگری تولید نخواهد کرد.

ویندوز ۱۰ تحولی عظیم در صنعت سیستم‌عامل ایجاد کرد به طوری که مایکروسافت بسیاری از رویه‌های قبلی خود را دستخوش تغییر قرار داد. یکی از مهم‌ترین تغییراتی که شاهد آن هستیم، آپدیت‌های مرتب و پیوسته ویندوز 10 می‌باشد که قرار است آینده این سیستم‌عامل را رقم بزند. در واقع تیم مایکروسافت تمام توجه خود را به این سیستم‌عامل معطوف کرده است.

ویندوز ۱۰ تا کنون 7 نسخه پایدار را پشت سر گذاشته است. روند نام‌گذاری نسخه‌های جدید ویندوز 10 بر پایه الگو YYMM است. که دو رقم اول بیانگر سال تولید و دو رقم بعدی بیانگر ماه انتشار آن است. در جدول زیر می‌توانید نسخه‌های مختلف ویندوز 10 را به همراه سایر اطلاعات (نظیر مدت زمان پشتیبانی) مشاهده کنید.


- برای مشاهده عکس در سایز بزرگتر بر روی آن کلیک کنید.

تفاوت ویرایش‌های مختلف ویندوز 10 تا حدودی مشابه با ویندوز 8 می‌باشد. در عکس زیر می‌توانید تفاوت نسخه‌های مختلف را در ویژگی‌ها و امکانات قابل ارائه مشاهده نمایید.


- برای مشاهده عکس در سایز بزرگتر بر روی آن کلیک کنید.

لینک های دانلود:
 مایکروسافت با هدف همواره به روز نگه داشتن ویندوز 10، چند ماه یکبار بسته به حجم آپدیت‌ها و تغییرات صورت گرفته، نسخه به روز شده‌ی ویندوز 10 را منتشر می‌کند. در مطالب زیر می‌توانید همیشه آخرین نسخه به روز شده و رسمی ویندوز 10 را دانلود کنید.

 علاوه بر نسخه‌های فوق، نسخه‌ای دیگری از ویندوز 10 تحت عنوان Windows 10 Enterprise LTSC وجود دارد که با سایر نسخه‌های ویندوز 10 کمی متفاوت است؛ جهت دریافت اطلاعات بیشتر و دانلود به مطلب اختصاصی این ویندوز به آدرس زیر مراجعه کنید.