همیارآنلاین

کانال ایتا https://eitaa.com/hamyaronline

همیارآنلاین

کانال ایتا https://eitaa.com/hamyaronline

ویندوز مناسب کدام نسخه یا ورژن ؟تفاوت ویرایش های مختلف ویندوز 10

  ویندوز 10 مایکروسافت را قطعا میتوان جذاب ترین و پر امکانات ترین نسخه ی ویندوز از آغاز تاکنون خطاب کرد که از هر لحاظ نسبت به نسخه های قبلی پیشرفت های محسوسی داشته است. صد ها میلیون کاربر در سراسر دنیا سیستم خود را به ویندوز 10 تجهیز کرده اند و این روند رو به رشد با توجه به آمار ها همچنان ادامه دارد اما قطعا هنوز هم کاربرانی هستند که به آخرین نسخه ی ویندوز 10 مهاجرت نکرده اند و اکنون که بروزرسانی بزرگ جدیدی چند روزیست برای ویندوز 10 منتشر شده است، ممکن است برخی از کاربران علاقمند به تعویض ویندوز خود باشند. سوالی که در این اوقات همواره در بین بسیاری از کابران وجود دارد این است که کدام ویرایش از ویندوز 10 برای آنها مناسب است. ویندوز 10 دارای 4 نسخه ی اصلی مختلف است که هسته ی تمامی نسخه ها یکسان است اما در برخی جزئیات به خصوص این نسخه ها با یکدیگر متفاوت هستند. در ادامه ی مطلب این موضوع را شفاف سازی خواهیم کرد. همراه ما باشید.

نسخه ی 64 بیتی ویندوز 10 را نصب کنیم یا نسخه ی 32 بیتی؟

در واقع قبل از اینکه شما به این موضوع بپردازید که کدام یک از ویرایش ها (Edition) برای شما مناسب است باید موضوع نسخه ی (Version) مورد نیاز را برای خود تعیین کنید. این انتخاب کاملا به سخت افزار سیستم شما بستگی دارد که البته مهم ترین فاکتور برای انتخاب نسخه ی ویندوز، به پردازنده ی دستگاه مربوط میشود. همان طور که میدانید مایکروسافت دو نسخه از ویندوز 10 را در قالب نسخه های 32 بیت و 64 بیت عرضه میکند. نسخه ی 32 بیتی مناسب دستگاه هایی با پردازنده ی قدیمی و نسخه ی 64 بیتی برای دستگاه هایی با مشخصات به روزتر مناسب است. اکثر سیستم هایی که از سال 2007 به بعد تولید شده اند دارای پردازنده های 64 بیتی هستند. معماری 64 بیتی به پردازنده این امکان را میدهد که با سرعت و عملکرد بهتری پردازش ها را انجام دهد و به لطف استفاده ی بهینه از حافظه ی رم دستگاه قدرت مالتی تسکینگ سیستم را نیز افزایش میدهد. لازم به ذکر این نکته هست که امکان نصب نسخه ی 32 بیتی ویندوز بر روی پردازنده های 64 بیتی وجود دارد اما اکیدا توصیه میکنیم که بر اساس مشخصات سخت افزاری سیستم خود، نسخه ی مناسب را انتخاب کنید.

چگونگی بررسی یک سیستم برای اجرای نسخه ی 64 بیتی ویندوز:

  • روی دکمه ی استارت، کلیک راست کنید.
  • بر روی گزینه ی System کلیک کنید.
  • حال باید در پنجره ی باز شده، خط System Type را که در اسکرین شات هم با رنگ زرد مشخص شده است چک کنید. در این قسمت به شما معماری 32 یا 64 بیتی پردازنده ی شما نمایش داده میشود. اگر طبق تصویر معماری پردازنده ی مورد استفاده ی شما 64 بیتی بود شما میتوانید نسخه ی 64 بیتی ویندوز 10 را روی سیستم خود نصب کنید.

ویژگی های مشترک بین ویرایش های مختلف ویندوز 10:

همان طور که در ابتدای مطلب اشاره شد، ویندوز 10 دارای 4 ویرایش متفاوت است که در برخی ویژگی ها با یکدیگر متفاوت هستند اما برخی ویژگی های کلیدی در تمامی ویرایش های این سیستم عامل وجود دارند که در ادامه این ویژگی ها عنوان شده اند.

کورتانا (Cortana) : دستیار مجازی مایکروسافت که به خاطر ارتباط خوب با کاربر و هوش و امکانات بالا، از محبوبیت خاصی بین طرفداران ویندوز برخوردار است. کورتانا در ارائه ی اطلاعات به شما یاری میدهد، زمان قرار های شما را تنظیم میکند، در نوشتن پیام و ایمیل به شما کمک میکند و حتی گاهی اوقات میتوانید از او درخواست کنید تا برای شما آواز بخواند یا جوک تعریف کند.

ویندوز هِلو (Windows Hello) : سیستم امنیتی بایومتریکی است که از صورت (عنبیه چشم) یا اثر انگشت برای شناسایی صاحب دستگاه استفاده میکند و اجازه ی ورود به ویندوز 10 یا تائید خرید از فروشگاه مایکروسافت را به کاربر میدهد. برخی از نرم افزار ها با این ویژگی سازگاری دارند و امنیت دستگاه با ویندوز هِلو تا حد زیادی تامین شده به نظر میرسد.

دسکتاپ مجازی (Virtual Desktop) : این ویژگی به شما این امکان را میدهد که چندین میز کار برای خود ایجاد کنید و تنها با یک کلید بین میز کار های مختلف حرکت کنید.

مرورگر اج (Edge) : جایگزین شایسته ی مایکروسافت برای اینترنت اکسپلورر که از سرعت و رابط کاربری زیبایی برخوردار است و پس از دریافت بروزرسانی بزرگ ویندوز 10 این مرورگر کامل تر از قبل شده است و از افزونه های مختلف نیز پشتیبانی میکند.

ویندوز دیفندر (Windows Defender) : نرم افزاری که از کامیپوتر شما در مقابل ویروس ها و بد افزار ها حفاظت میکند. این ویژگی در نسخه های پیشین ویندوز نیز وجود داشت اما در ویندوز 10 عملکرد ویندوز دیفندر بسیار بهبود یافته به طوری که میتوان مانند یک آنتی ویروس قدرتمند با آن برخورد کرد.

ویندوز فایروال (Windows FireWall): دیواره ی آتش ویندوز 10 که از حملات شبکه ای به سیستم شما دفاع میکند و میتوانید توسط این نرم افزار دسترسی دیگر نرم افزار ها را به اینترنت کنترل کنید.

ویندوز 10 Home

حال به شفاف سازی تفاوت نسخه های ویندوز 10 میرسیم و ابتدا به سراغ ویرایش خانگی این سیستم عامل میرویم. به طور ساده اگر بخواهیم ویرایش خانگی را توضیح بدهیم باید گفت کم امکانات ترین و البته ارزان ترین نسخه ی ویندوز به شمار میرود. ویرایش خانگی برای کاربرانی که کارهای تجاری با سیستم انجام نمیدهند و طبیعتا امنیت اطلاعات نیز برای آنها اهمیت چندانی ندارد و همین طور دستگاه های زیادی برای مدیریت از طریق سیستم عامل ندارند، مناسب است و این دسته از افراد تفاوتی بین ویرایش های مختلف ویندوز 10 حس نخواهند کرد. برای گیمر ها به خصوص کسانی که کاربر Xbox One هستند، ویندوز 10 Home امکان همگام سازی بین اکانت های لایو مایکروسافت را به کاربر میدهد در نتیجه کاربر میتواند کنترل کاملی توسط کامپیوتر شخصی بر روی کنسول بازی خود داشته باشد. در حالی که این ویرایش برای گیمر ها چیز کمی ندارد اما برخی عناوین با نسخه ی خانگی سازگاری ندارند.

ویندوز 10 Pro

اگر صاحب یک تجارت هر چند کوچک هستید و به وجود یک دستیار نیازمند هستید، ویندوز 10 پرو گزینه ی ایده آلی برای شما به شمار میرود. ویرایش پرو تمام ویژگی های نسخه ی خانگی را در خود جای داده است و درعین حال ویژگی های متعددی نیز برای کاربران حرفه ای افزوده شده است. مایکروسافت بروزرسانی های ویژه ای را برای این نسخه و نسخه ی اینترپرایز در نظر گرفته است که ویندوز را هر بار بهتر از قبل برای صاحبان کسب و تجارت میکند و همچنین بروزرسانی امنیتی بیشتری نیز برای نسخه بیشتر منتشر میشود تا با پوشش حفاظتی چند لایه از اطلاعات، هویت، دستگاه ها و اپلیکیشن های شما محافظت کند. هر دو قابلیت Device Gaurd و Secure Boot منحصرا در نسخه ی پرو ویندوز 10 قرار دارند که از دستگاه های شما در مقابل بد افزار ها دفاع میکند. اگر شما از دستگاه های مختلفی اعم از ویندوزی و غیر ویندوزی مانند گوشی های هوشمند، تبلت ها و کامپیوترهای شخصی در کنار ویندوز 10 استفاده میکنید، ویندوز 10 پرو ویرایش مناسب برای شما است. اگر از کاربران حرفه ای ویندوز محسوب میشوید، گیمر هستید، امنیت اطلاعات برای شما اهمیت بالایی دارد و دیوایس های مختلفی را استفاده میکنید ما ویندوز 10 پرو را به شما پیشنهاد میدهیم.

ویندوز 10 Enterprise

ویرایش Enterprise نسخه ای با امکانات بیشتر به نسبت نسخه ی پرو محسوب میشود که مایکروسافت امکانات ویژه ای برای سازمان ها در این نسخه اضافه کرده است و امنیت در این ویرایش در بالاترین سطح خود قرار دارد و ویژگی ها در این ویرایش به گونه ایست که برای تجارت های بزرگ و ارگان ها کاملا مناسب است. کاربرانی که خواهان این ویرایش هستند ابتدا باید نسخه ی پرو را خریداری کنند و سپس ویندوز را به نسخه ی Enterprise ارتقا دهند. Enterprise گران ترین نسخه از ویندوز 10 محسوب میشود. این ویرایش با توجه به ویژگی ها احتمالا از پایداری بیشتری برخوردار است اما قطعا ویژگی های مضاعف این نسخه نسبت به پرو به درد کاربران حرفه ای و گیمر ها نخواهد خورد.

همان طور که گفته شد ویندوز 10 دارای 4 ویرایش اصلی متفاوت است که در این مطلب به سه تا از این ویرایش ها رسیدگی کردیم. دو ویرایش فرعی دیگر ویرایش Education و loT Core هستند که ویرایش اول همان طور که از عنوانش پیداست برای نهاد های آموزشی طراحی شده است و ویژگی های انحصاری این ویرایش را برای دانش آموزان، دانش جویان و معلم ها تبدیل به گزینه ی ایده آلی کرده است. ویرایش loT Core را میتوان تخصصی ترین ویرایش از ویندوز 10 به حساب آورد به طوری که این نسخه برای خوره های الکترونیک، برنامه نویسان ربات ها، کسانی که با اینترنت اشیا سر و کار دارند و اینگونه از افراد مناسب است. مایکروسافت این ویرایش را برای تمامی کاربران رایگان کرده است و کاربران میتوانند به طور رایگان این نسخه را از سایت مایکروسافت دانلود کنند. امیدواریم این مطلب مورد توجه شما قرار گرفته باشد.

منبع

تفاوت ویرایش های مختلف ویندوز 10، کدامیک برای شما مناسب است؟ - سخت افزار مگ (sakhtafzarmag.com)

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد