همیارآنلاین

کانال ایتا https://eitaa.com/hamyaronline

همیارآنلاین

کانال ایتا https://eitaa.com/hamyaronline

شبا بانک مهر ایران

  شهروند گرامی

انتقال پول از هر حساب شما در هر بانک به حساب دیگر در بانک دیگر بصورت الکترونیکی، با پیاده سازی سامانه تسویه ناخالص آنی "ساتنا" و سامانه پایاپای الکترونیک "پایا" در بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران امکانپذیر شده است .
به این ترتیب انتقال پول به حسابی در بانک دیگر، به سادگی دریافت نقدی و واریز به یک حساب در همان بانک قابل انجام است.
تحقق این امر تحولی عظیم در نظم بانکی کشور بشمار می رود و اثرات فوق العاده مثبتی از جمله کاهش تقاضای عمومی برای اسکناس، ایران چک، چکهای رمزدار، کاهش مراجعه به شعب بانکها، کاهش ترددهای درون شهری و... خواهد داشت.
بمنظور تسریع در واریز وجه به حساب مقصد، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در تاریخ ۱۳۸۸/۳/۱۲ ساختار یک شناسه منحصر به فرد را برای هر حساب بانکی اعلام کرد.
 

شبا چیست؟
شناسه حساب بانکی ایران که به اختصار "شبا" نامیده می شود، شماره ای است ۲۴ رقمی که یک حساب بانکی را به صورت منحصر به فرد در تمام نظام بانکی ایران مشخص می کند.
آشنایان و طرف های تجاری شما با استفاده از "شبا" می توانند بدون نیاز به ذکر نام بانک، نام یا کد شعبه، نوع حساب و اطلاعات نظیر آن، یصورت الکترونیکی وجه برایتان حواله کنند.
همچنین شما می توانید از "شبا"ی دیگران برای انتقال وجه به آنها استفاده کنید .

مزایای شبا
"شبا" جایگزین شماره حساب های فعلی نمی شود، بلکه به عنوان یک شماره ی استاندارد در کنار آنها قرار می گیرد. برای هر حسابی که دارید، می توانید یک "شبا"ی مخصوص به آن دریافت کنید. "شبا" برای انواع حسابها مانند جاری، سپرده، تسهیلات و نظایر آن می تواند مورد استفاده قرار گیرد. وجود "شبا" مزایای زیر را برای مشتریان و بانک در بردارد:
۱- "شبا" تمام اطلاعات یک شماره حساب معمولی را دارد . با دانستن "شبا" میتوانید وجه را به آن منتقل کرده یا از طریق آن پول دریافت کنید، بدون این که نگران سایر جزئیات حساب باشید.
۲- برای حواله هایی که از "شبا" در آنها استفاده می شود، نیاز به دانستن، ذکر و کنترل هیچگونه اطلاعاتی نظیر نام بانک، نام یا کد شعبه، شماره حساب، نوع حساب و درگیری با کدهای مختلف و گوناگون ندارید. تمامی این داده ها در "شبا" وجود دارند.
۳- اگر اشتباه یا سهوی در ورود "شبا" پیش آید، سامانه های بانکی از اشتباه مشتری (در اعلام شبا) یا متصدی بانک (در ورود اطلاعات شبا) آگاه شده و آن را گزارش می کنند . به این معنی که اگر مشتری یا متصدی بانک یک یا چند رقم از "شبا" را به اشتباه وارد کند، سیستم با کنترل محتوای "شبا" به او ا علام می کند که اشتباهی رخ داده است و باید "شبا"ی وارد شده مجدداً کنترل شود.
این ساز و کار "شبا" امکان خطای مشتری و متصدی بانک در ورود اطلاعات حساب و ارسال وجه به حساب های دیگر را تا حد بسیار زیادی کاهش می دهد .
۴- سامانه های حواله الکترونیکی کشور "ساتنا" و "پایا" براساس "شبا" فعالیت می­نمایند؛ بنابراین دانستن "شبا"ی حساب برای انجام حواله بین بانکها برای همه مشتریان بانکها ضرورت دارد.

 شکل و محتوا
یک"شبا" به صورت زیر دیده می شود (شماره به عنوان مثال است):
 
۰۱۲۰۰۰۰۳۲۴۰۰۱۰۰۰۰۰۰۱۷۰۲۷
 
 همانگونه که مشاهده می شود، "شبا" از دو قسمت دو رقمی و پنج قسمت چهار رقمی تشکیل می شود که این قسمتها با یک فاصله از هم جدا شده اند.
نوزده رقم سمت راست "شبا" شباهت زیادی به شماره حساب داخلی بانکها داشته و در واقع از آن ساخته می شود.
سایر ارقام شامل نوع حساب، کد بانک و ارقام کنترل کننده ی صحت (Check Digit) "شبا" هستند.
مطابق با دستورالعمل بانک مرکزی بانکها مکلف هستند "شبا"ی تمامی حسابهای مشتریان خود را محاسبه و در اختیار آنها قرار دهند.
شما هم می توانید با مراجعه به شعبه، وب سایت اینترنتی یا خودپردازهای بانک خود، "شبا"ی حساب یا حسابهای خود را دریافت کنید.
پس از همین امروز با مراجعه به بانک خود برای اخذ "شبا" های حساب خود اقدام کنید .
 
شبای بین المللی
"شبا" در مبادلات بین المللی نیز کاربرد مهمی دارد. "شبا" براساس استاندارد IBAN (International Bank Account Number) ایجاد شده است که در حال حاضر در بسیاری از کشورهای جهان – شامل تمام کشورهای اروپایی – به عنوان استاندارد شماره حساب بانکی مورد استفاده قرار می گیرد .
"شبا"ی بین المللی با افزودن IR به "شبا"ی داخلی ساخته می شود (شماره به عنوان مثال است):
 
۰۱۲۰۰۰۰۳۲۴۰۰۱۰۰۰۰۰۰۱۷۰IR۲۷
 
"شبا"ی بین المللی می تواند در مبادلات بین المللی استفاده شود .
شبای دریافتی از این درگاه صرفا برای واریز وجه به شماره حساب اعلامی از سوی شما در بانک قرض الحسنه مهر ایران معتبر میباشد .

ورود به سایت برای دریافت شبا

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد