ویژگیهای کارآفرینان بخش تجارت الکترونیک | |
![]() اشاره: دیدگاه و نوع نگرش کارآفرینان با سایر افراد متفاوت است. همین ویژگی در کنار خلاقیت و مهارت در رشتهای خاص، بستر کاملا مناسبی برای ظهور تفکری کاربردی و کسبو کاری متکی بر انگیزه و تجربه را به وجود میآورد. به جز تحصیلات دوران دانشگاه و گذراندن دورههای آموزشی مختلف، کارآفرینی به خصوصیتی جستجوگر و متفاوت نیاز دارد تا با استفاده از فرصتها بهترین راهکارها، تصمیمها و در نهایت طرحها را اجرایی کند. برای آشنایی بیشتر با خصوصیات کارآفرینان و راهکارهای موفقیت آنان با ما در این مقاله همراه شوید. آنچه کارآفرینان را از افراد دیگر متمایز میکند کارآفرینان افرادی خلاق و خطرپذیرند. با برنامهریزی و ایجاد راهکارهای مناسب سعی میکنند تا هر فرصـــــتی را بـه بهترین موقعــــیت اقتصـــادی مبدل کنند. شکست در حرفه آنان مفهومی ندارد. اگر طـــــرح کسبوکـــــار با شکست مواجه شود، فقط خودش را مسئول میداند و اگر با موفقیت آن را به پایان برساند، تنها مهر اعتباری بر خلاقیتها و استعدادهایش زده است. کارآفرین تلفیق دانش، مهارت، خلاقیت و تجربه را در طرحی که حاصل دیدگاه و تحقیق خودش است، اجرایی میکند. کارآفرینان خودشان مسئول مستقیم اجرای تمام طرح هستند. به دلیل اعتماد به نفس بالا و داشتن روحیه خطرپذیری، از شکست نمیهراسند. اهداف و ایدهآلهای شغلی خودشان را با برنامههای اشتغال کوتاه و بلند مدت تعیین میکنند. محصولات کارآفرینان کاملا متفاوت و بر اساس خلاقیت و سلیقه شخصیشان طراحی میشود. مزیتهای کسب و کار الکترونیکی شاید در نگاه اول سادگی و محدودیتناپذیری مکان و زمان کسب و کار را بتوان، مهمترین ویژگی کسب و کار الکترونیکی عنوان کرد. سرعت بالای دسترسی به اطلاعات و آخرین اخبار، سهولت در دریافت محصول، کاهش هزینههای رفت و آمد و مهمتر از همه مدیریت زمان نیز از جمله فوایـــد کسب و کار الکترونیکی محسوب میشوند. بازاریابی و تبلیغات مناسب رمز ماندگاری در عرصه کسب و کار الکترونیکی هنگامی که سامانه الکترونیکی خودتان را راهاندازی کردید، باید مکانی و افرادی باشند که با محصول جدید شما آشنا شوند، درباره آن اطلاعات کسب کنند و در نهایت خریدشان را انجام دهند. اما چگونه و از چه طریقی میتوان بیشترین تأثیر را بر مخاطبان گذاشت؟ امروزه تبلیغات پدیدهای است که با مدیریت صحیح و برنامهای هماهنگ شده، راهکارهای موثری را در ارتباط میان تولیدکننده و مصرفکننــــــــده ایجاد کرده است. مروری اجمالی بر بازارهای تجاری، مقبولیت و جایگاه شرکتهای بزرگ با برندهای مختلف دلیل آشکاری بر اثبات موفقیت مدیران و کارآفرینان در این عرصه است. به طوری که مخاطبان با شنیدن و دیدن نام این برندها، بیاختیار جذب میشوند . اما بازاریابی و دیدن خواستههای مخاطبان نیز میتواند موجب تغییر و تحول بنیادین در تولید و توزیع محصولات شود تا زمانی که از فروش محصولات مطمئن نشوید و نتوانید در بازارهای تجاری مخاطب خودتان را بشناسید و انتظارات وی را برآورده کنید، وارد این عرصه نشوید. تاثیر سامانه الکترونیکی در افزایش رقابت و فروش محصولات راهاندازی سامانه الکترونیکی به منظور افزایش گستره ارتباطات و فروش ایجاد میشود. طراحی سامانه و نحوه معرفی محصولات نیز از جمله راهکارهایی است که بر میزان جلب توجه مخاطبان میافزاید. وجود صفحات متفاوت سامانه الکترونیکی و دادن اطلاعات کافی به مخاطبـــــان به همراه دسترسی آسان در زمان تحویل محصولات میتواند شرایط لازم را برای حضوری قدرتمنـــد در میان سایر رقیبان فرآهم آورد . نقش تأثیرگذار همکاران و کارمندان در ارتقای کسب و کار همیشه حضور در محافل علمی و همنشینی با بزرگان و متخصصین، فضایی کاملاً حرفهای و انگیزهای وصف نشدنی برای رقابت و تحــــــول به وجود میآورد. در واقع یکی از شرایط تغییر، تحول و خلاقیت، حضور در کنار حرفهایها، استفاده از تجربهها و اندوختههای علمی آنان است. اعضـــای تیم کاری و همکاران نیز میتوانند راهکارهای مناسبی را در مواجهه با مشکلات و ارتقای کیفی محصولات ارائه دهند. از نقطه نظرات و دیدگاههای آنان استفاده کنید. آنها را به جلسههای کاری دعوت نمایید و برای خود جایگزینی مناسب و شایسته بیابید. بخشی از اختیارات و مسئولیتها را به آنان بسپاریــــــد و در نهایت روحیه کار و بهرهوری را افزایش دهید. اتخاذ تصمیمهای مقتضی در جریان کسبو کار شناسایی طیف مخاطبان و انتخاب محصــــول، از جمله تصمیمهایی است که به جریان تجارت تحرک میبخشد. تصمیمگیری و مدیریت بخشهای مختلف در مواقع بحرانی، شایستگیها،تجربهها و آموختههای کارآفرینان و طراحان اقتصادی را اثبات میکند. درهمین رابطه، ارائه محصول متناسب با خواسته مخاطبان ارزش مالی کالاها، استاندارد، میزان شناخت مصرفکنندگان با نوع محصــول و ضمانتنامه، بسترهای یک کسبو کار موفــق را فراهم میآورند. زمان توزیع محصول نیز اهمیت ویژهای برای مخاطبان دارد. اساسا هدف فروش، تلاش برای جلب رضایتمندی مخاطبان است. درهمین راستا، طرح تجاری نیز باید بازتابی از عملکردهای مخاطبان و آموختهها و تجربههای شما باشد. چنین محیط رقابتیای نیاز مبرم به آگاهی از اطلاعات مختلف در زمینههای بازاریابی، تبلیغات، نوسانهای تجاری و بازار بورس دارد. تحلیل نقاط ضعف و قدرت در تجارت نیز در جایگاه عاملی موثر در پیشبرد اهداف تجاری و اجراییکردن طرحها حائز اهمیت است. برآورد هزینههای جاری و بررسی قدرت خرید مخاطبان نیز از عواملی است که میتواند بر روند توســـعه تاثیر بگذارد. پیش از قطعیکردن تصمیم خود، باید از اعضای تیم تجاری و مهـــــــارتهای آنان اطلاع کسب کنید. قدرت مدیریــــت و اعتماد به نفس مدیریت هنر به خدمت گرفتن تخصصها در قالب یک مجموعه هماهنگشده و در حال گسترش است. در دست گرفتن اداره امور، کنترل منابع انسانی و تولید نیاز به مهارت و تجربهای فوقالعاده دارد که در سایه سالها فعالیت و حضور در عرصههای مختلف علمی و عملی امکانپذیر خواهد شد. مدیریت تنها محدود به فضای درون سازمانی، تولید و کنترل اعضا نمیشود. برای ارتقای دانش تولید و کنترل صحیح منابع مختلف باید روابط خارج از سازمان را نیز افزایش داد. تبادل اطلاعات با مدیران و مقامات مسئول در سازمانهای دیگر، شرکت در دورههای آموزشی، بازبینی عملکرد شرکتها، سازمانها و رقیبان میتواند راهکارهای جدیدی را فراسوی مسیر موفقیت مدیران قرار دهد. رابطه کاملا مکملی میان مدیریت و اعتماد به نفس وجود دارد. شخصیت، ظاهر و رفتارهای مدیران، حاصل اعتماد به نفس والای آنان است. در واقـع در پس خونسردی چهره مدیر، تفکری عمیق، برنامهای دقیق و ساختاری مشخص هدایـــت تمامی امــــور را در دست گرفتهاند که اساس سازمان نیز برهمین اصل بنیان نهاده شده است. بر مهارتهای خود بیفزایید در عرصه کسب و کار و کارآفرینی نمیتوان بر مهارتها و دانش خود تکیه کرد. زیرا هر روز جریان ارتباطات اطلاعات کاملاً جدیدی را به بازارهای تجاری انتقال میدهند. در همین رابطه شما نیز در جایگاه یک کارآفرین برای همگام شدن با رقیبان و ایجاد بستری مناسب برای اشتغال و کارآفرینی مجبور هستید تا از قوانین و علوم جدید پیروی کنید. جـــــهان امروز عصر ارتباطات و تکنولوژیهای نوین است. بنابراین هر چه بر مطالعه خود بیفزایید، در حرفهتان از فناوریهای جدیدتر و بهتری استفاده خواهید کرد و بهتبع بازدهی بیشتری نیز خواهید داشت. روشهای کسب و ارتقای دانش در حرفههای مختلف شرکت در همایشها و جلسههای علمی، مشاهده سیدیهای آموزشی، معاشرت و ایجاد ارتباط با افراد موفق، تحقیق و بررسی درباره راهکارهای مقابله با موانع و مشکلات اقتصادی، بازدید و بازبینی طرحهای موفق و بسیاری از روشهای دیگر راهکارهای ارتباط دانش حرفهای شما را به وجود میآورند. مخاطبان و مشتریان چه انتظاراتی دارند؟ مخاطبان و مشتریان همیشه به دنبال کالاهایــــی با کیفیت و با قیمت مناسب هستند. چگونگی دسترسی و نوع تبلیغات نیز نقش بسیار مهمی در افزایش فروش و موفقیت طرح دارد. اما بهترین راهکار برای ایجاد تغییر و تحویل در نحوه مدیریت فروش، حضوری مستمر در میان مخاطبان است. سعیکنید ابتدا یک شنونده خوب باشید تا بتوانید نظرات و دیدگاههای مخاطبان را اجراییکنید. برای آغاز طرح کسب و کار باید ابتدا بدانید مشتریان و مخاطبان به چه محصولی نیاز دارند. سپس سعیکنیـــد تا محصول را با کیفیت و ظاهرمتفاوتی عرضه کنید. کلام آخر درعصر ارتباطات و فناوریهای نوین، تخصص و تجربه لازمه آغاز هر کاری است. اگرچه فضای مجازی اینترنت و استفاده از آن در جایگاه ابزاری برای کسب درآمد شرایط مناسبی را برای ظهور کارآفرینان این بخش و بستری برای رشد تفکرات و طرحهای آنان فراهم آورده است، اما جلب رضایت مخاطبان و ارائه محصولی باکیفیت و در نهایت اعتمادپذیری آنان از جمله عواملی است که بنیان طرحهای کسبو کا را تشکیـــــــــل میدهد . Writer: Bill Barnett مترجم : سید رسول میرزایی موسوی |