آزمون
سراسری دانشگاههای ژاپن بار دیگر در شرایطی برگزار شد که گروهی از
منتقدان از عدم تغییر در مفاهیم و مفاد درسی ارائه شده در این آزمون ابراز
نارضایتی کردند.
به گزارش ایسنا، گروهی از کارشناسان آموزش عالی در
ژاپن میگویند: با وجودی که طبیعت علم و مهارت طی دهههای اخیر دگرگون شده
اما در این مدت نظام آزمونهای دانشگاهی در ژاپن به ندرت تغییر کرده است.
کارشناسان
آموزش عالی در ژاپن معتقدند که پیش از هر گونه تغییرات و اصلاحات در سایر
قسمتهای آموزشی، سیستم آزمونهای ورودی دانشگاههای این کشور باید با یک
رویکرد آیندهنگری، اصلاح شوند. بدون انجام اصلاحات در آزمونهای ورودی
نمیتوان انتظار داشت که تغییرات محسوسی در سایر بخشهای آموزشی انجام
شوند.
در بسیاری از آزمونهای ورودی به جای اینکه بیشتر توجه بر روی
تیزهوشی و ظرفیتهای دانشجویان باشد، توجه بر روی بخش دانشی است که
دانشجویان تاکنون تحصیل کردهاند.
متاسفانه آنچه را که دانشجویان از
طریق حفظ کردن اطلاعات و مهارتهای تستزنی به دست میآورند در آینده و در
جامعهای که بویژه در عرصه فنآوری به سرعت در حال تغییر است، کارآیی
ندارد.
برخی دانشگاههای این کشور توجه بیشتر به مهارتهای مهم را
در دستورکار خود قرار دادهاند اما توجه به مهارت تفکر منتقدانه و سایر
مهارتها هنوز به حد کافی نرسیدهاند.
این آزمون به جای تمرکز عمیق
بر روی ظرفیتها و مهارتهای دانشجویان، تنها بر میزان دانش آنها تاکید
دارد. ضمن اینکه کتابهای درسی، جزوهها و شیوههای آموزشی به جای اینکه بر
مبنای ارزشهای نامحدود آنها در تربیت دانشجویان ارزشیابی شوند، بر مبنای
اینکه چه تعداد دانشجو را برای رقابت در دانشگاهها آماده میکنند،
ارزشیابی میشوند.
امروزه از آنجا که بسیاری از اطلاعات به صورت
آنلاین در دسترس هستند، حفظ کردن اطلاعات پیش پا افتاده ضروری نیست. اما با
این حال آزمونهای دانشگاهی در ژاپن همچنان مبتنی بر حفظ کردن انبوهی از
اطلاعات غیرضروری هستند. توجه دقیق به اینکه چه دانشی امروزه با ارزشتر و
مناسبتر است، آزمونهای دانشگاهی را در مسیر صحیحتری هدایت خواهد کرد.
در
این راستا برای ارزشیابی دانشجویان روشهای جایگزینی مورد نیاز است. به
همین دلیل برخی دانشگاهها به جای آزمونهای ورودی مرسوم با بکارگیری
شیوههایی نظیر انجام مصاحبه، معرفینامه، ارائه نمونه کارهایی نظیر مقاله،
پروژههای خلاقانه، چشمانداز وسیعتری از پذیرش در دانشگاه پیشروی آنها
قرار میدهند.
درست است که این روشها زمان و تلاش بیشتری را برای
ارزیابی میطلبند، اما تصویر واقعیتری از سطح آگاهی، سواد و مهارت یک
دانشجو ارائه میدهند.
برداشتن فشار آزمون از روی دوش دانشجویان و
فرصت بیشتر برای سنجیدن قابلیتهای آنها کمک بسیار بزرگی به تغییرات مثبت
در آموزش میکند.
به گزارش ایسنا به نقل از پایگاه اینترنتی ژاپن
تایمز، همچنین این طرز تفکر که تمام دانشآموزان باید در 18 سالگی وارد
دانشگاه شده و در سن 22 سالگی نیز فارغالتحصیل شوند، باید تغییر کند چرا
که جوانان در سنین مختلف بالغ میشوند و باید تجربیات مختلفی را کسب کنند و
حتی قبل از پذیرش در یک رشته، در سایر رشتهها مطالعه کنند.
7 - تیرماه - 1392 ساعت 14:10