ش | ی | د | س | چ | پ | ج |
1 | 2 | 3 | 4 | |||
5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 |
12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 |
19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 |
26 | 27 | 28 | 29 | 30 |
معاون جهادکشاورزی آذربایجان شرقی: | |
عدم پایداری اشتغال بخش کشاورزی ناشی از فقدان رویکرد کارآفرینی است | |
معاون
برنامه ریزی و امور اقتصادی سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی گفت: عدم
پایداری در اشتغال بخش کشاورزی به دلیل فقدان رویکرد کارآفرینی است. به گزارش ایلنا به نقل از روابط عمومی سازمان جهادکشاورزی استان، اکبر فتحی در همایش فرصت ها و چالشهای کارآفرینی در عرصه کشاورزی در آمفی تئاتر دانشکده کشاورزی دانشگاه تبریز با بیان اینکه رویکرد کارآفرینی موتور محرکه توسعه در هر بخش اقتصادی می باشد گفت: واژه کارآفرینی یعنی انجام دادن یک فعالیت مختلف و متمایز از فعالیت های معمولی، که در مقالات و سخنرانی های مختلف با تعاریف متفاوتی از این واژه آشنایی پیدا می کنید هرچند کارآفرینی در بخش کشاورزی از نظر اصولی و بنیادی با تعاریف و مفاهیم آن درسایر بخش های اقتصادی یکی هستند ولی الزامات مورد نیاز در توسعه کارآفرینی نظیر سرمایه، مدیریت، آموزش، تکنولوژی، زیرساخت های حمل ونقل، دسترسی به بازار، نیروی کار ماهر در مناطق شهری و بخش های صنعتی قابل حصول تر از کارآفرینی در روستاها که بستر کشاورزی است می باشد و کار آفرینی در کشاورزی مختص شرایط، مزرعه و محصول است. وی با بیان اینکه ما امروز در کشاورزی وظیفه تامین امنیت غذایی، تامین امنیت سرمایه گذاری، حضور در بازارهای رقابتی جهانی، افزایش پایدار تولیدات کشاورزی را بر عهده داریم افزود: تغییرات صورت گرفته در بازار اعم از جهانی شدن، رشد جمعیت، محدودیت منابع، دگرگونی در بازار کشاورزی، امنیت غذایی، حرکت به سوی کشاورزی مبتنی بر دانش و تولید صادرات محور و همچنین نیازمندی خود جامعه به لحاظ افزایش بیکاری و کم کاری و مسائل زیست محیطی از ضرورت های توجه به کار آفرینی در بخش کشاورزی است. فتحی با اشاره به اینکه در کشاورزی سنتی امکان شناسایی نیازمندیهای بازار و فرصت شناسی و تولید براساس نیازمندی بازار وجود ندارد گفت: به دلیل همین تحولات یک دگرگونی ساختاری در شیوه تولید کشاورزی لازم است که کشاورزی مبتنی بر بازار در چهارچوب توسعه پایدار، استراتژی اساسی توسعه کشاورزی باشد و سیاست های حمایتی سازمان جهادکشاورزی که در قالب تنظیم بازار محصولات کشاورزی در خرید شیر، گوشت مرغ و انواع میوه بیشتر در این راستا بوده که بسترسازی برای تولید استاندارد و تولید براساس خواست مشتری انجام پذیرد. وی با بیان اینکه در این کشاورزی، کشاورز می بایست به نحوی تولید کند که بتواند محصولات خود را در بازار رقابتی که مبتنی بر خواست مشتری است به فروش برساند افزود: لازم است کشاورز برای حضور در بازار رقابتی داخلی و خارجی فرصت شناس باشد به عبارت دیگر باید کارآفرین باشد. معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی سازمان جهادکشاورزی استان یکی از چالشهای اساسی بخش کشاورزی را کهولت سنی بهره برداران بخش و ترکیب نامناسب تحصیلی آنها دانست و گفت: برای حل این مشکل به نظر می رسد با تفکیک مدیریت و مالکیت واحدهای تولیدی کشاورزی امکان شناخت نیازمندی های بازار و تولید براساس این نیازمندیها وجود خواهد داشت ولی بایستی به این اصل مهم توجه نمود کارشناسی که می خواهد وظیفه سنگین مدیر فنی واحد تولید کشاورزی را بر عهده بگیرد بایستی علاوه بر دانش نظری، خود را مجهز به مهارت های عملی و کابردی نیز بنماید و اینجاست که رسالت آموزش عالی و دانشگاهها سنگین تر می شود. وی با بیان اینکه دانشجوی کشاورزی بایستی در طول دوران تحصیل خود با محیط های کشاورزی آشنایی کامل پیدا کند ادامه داد: دانشجویان بایستی برابر قانون افزایش بهره وری به اندازه یک ترم تحصیلی دوره عملی را بگذرانند در این صورت است که می تواند رویکرد کارآفرینی در بخش کشاورزی حاکم باشد. |