ش | ی | د | س | چ | پ | ج |
1 | 2 | |||||
3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 |
10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 |
17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 |
24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 |
فرق اول
خلقت و طبیعت انسان در سن
این مطلب محسوس و آشکار است و استفاده میشود از بعضی فقرات روایت حضرت باقر ع ان المرئه اذا کبرت ذهب خیر شطریها و بقی شرهما ذهب جمالها و احتد لسانها و عقم رحمها و ان الرجل اذا کبر ذهب شر شطریه و بقی خیرهما ثبت عقله واستحکم رایه فقل جهله زن وقتی که بزرگ شود خیر دو جزء او برطرف شود و شر آن دو جزء باقی ماند جمال و زیبایی او برطرف و زبانش تیز و رحم او عقیم گردد.مرد زمانی که بزرگ شود شر دو جزء او زایل میشود و خیر آن دو جزء می ماند عقلش برقرار و رایش پابرجا می شود و در اثر این جهل او کمتر شود.
فرق دوم
خلقت و طبیعت انسان در صبر
صبر وتاب زنها در شداید و تحمل ایشان به زحمات خانه داری و مواظبت اولاد و شب زنده داری در تیمار بیمار و امثال اینها زیاده از صبرو تاب مردان است این امر قابل انکار نیست و از حضرت صادق ع نقل شده ان الله عزوجل جعل للمرئه صبر عشره رجال فاذا حملت زادها قوه عشره رجال اخری خداوند عزوجل قرار داده به زن صبر ده نفر مرد را زمانی که زن حمل برداشت(آبستن شد) علاوه میکند بر قوت و زور او قوت ده نفر مرد دیگر را.
فرق سوم
خلقت و طبیعت انسان در تکبر و ترسوئی و بخل
صفت کبر و غرور و ترسوئی و بخل در مرد ازصفات ذمیمه است لیکن اگر در زن باشد نتیجه اش خوب است مرحوم سد رضی در نهج البلاغه در ضمن کلمات قصار حضرت امیر المومنین نقل کرده خیار خصال النساء شرار خصال الرجال الزهو والجبن والبخل فاذا کانت المرئه ذات زهو لم تمکن من نفسها و اذا کانت بخیله حفظت مالها و مال بعلها و اذا کانت جبانه فرقت من کل شئی بهترین خصلت های زنها بدترین خصلت های مردان است کبر وترسوئی و بخل زمانی که زن صاحب کبر شد دیگری را از نفس خود تمکن ندهد و وقتی که بخیل شد مال خود و شوهرش را از تلف حفظ میکند و هنگامیکه ترسو شد از هر چیز میترسد و احتیاط میکند.
فرق چهارم
خلقت و طبیعت در ایلاد و استیلاد
خداوند متعال در وجود مرد و طبیعت او در به وجود آوردن فرزند با ازدواج به حسب سن حدی محدود قرار نداده بلکه ایجاد نسل و قابلیت تولید اولاد بسته به قوت کمر او و وجود مواد مقدمات نسل در نطفه ی او می باشد اگر چه عمرش از صدهاسال بگذرد بخلاف زن قادر متعال در وجود و طبیعت او استعداد زاییدن را نسبت به سن او محدود فرموده در غیر قرشی ها حد زائیدن تا پنجاه سالگی است و در قرشی ها و نطبی ها تا شصت سالگی است بعد از این حد عقیم و از رحم او استعداد پرورش اولاد برطرف میشود و خون حیض که در شکم او غذای طفل بوده از او قطع می شود.
فرق پنجم
خلقت و طبیعت انسان در شهوت و حیا
شهوت نفسانیه را خداوند متعال بر حسب حکمت در مرد از ده جزء یک جزء قرار داده و در زن از ده جزء نه جزء مانند حیا در مرد یک سهم است از ده سهم و در زن نه قسمت از ده قسمت و استفاده می شود این مطلب از روایت ضریس عن ابی عبدالله ع قال ان الله تبارک و تعالی جعل الشهوه عشره اجزاء تسعه منها فی النساء و واحده فی الرجال و لو لا ما جعل الله عزوجل فیهن من الحیاء علی اجزاء الشهوه لکان بکل رجل تسع نسوه متعلقات به حضرت صادق ع فرموده خداوند شهوت را ده جزء قرار داده نه جزء را از آن در طبیعت زنها و یک جزء را از آن در طبیعت مردان قرار داده و اگر نبود آنچه خدا در زنان در مقابل اجزاء شهوات از اجزاء حیا قرار داده هر آینه به هر مرد نه نفر زن چنگ میزد.
برگرفته از کتاب ( الفروق تالیف الحاج سید علی مولانا)