ش | ی | د | س | چ | پ | ج |
1 | ||||||
2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 |
9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 |
16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 |
23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 |
30 | 31 |
یک سوم فارغالتحصیلان دانشگاهی از پذیرش شغلهای پیشنهادی سر باز میزنند | |
وزیر
کار با بیان این که یک سوم فارغالتحصیلان دانشگاهی از پذیرش شغلهای
پیشنهادی سر باز میزنند گفت: براساس برخی تحقیقات انجام شده، از هر هزار
فارغالتحصیل دانشگاهی، ۸۰۰ نفر مشاغل پیشنهادی را متناسب با منزلت خود
نمیدانند. به گزارش خبرگزاری موج، علی ربیعی با بیان این که یک سوم فارغالتحصیلان دانشگاهی از پذیرش شغلهای پیشنهادی سر باز میزنند، به شکاف انتظاری میان توقعات دانش آموختگان و واقعیات بازار کار اشاره کرد و گفت: از میان ۳۰۰ هزار نفری که برای شغل به مؤسسات مختلف در کشور معرفی شدهاند، ۱۰۰ هزار نفر شغلهای پیشنهادی را نپذیرفتهاند. وزیر کار اظهار داشت: در یک کار تحقیقاتی، برای نمونه هزار نفر از دانشآموختگانی که از پذیرش شغلهای پیشنهادی سر باز زدهاند را انتخاب کرده و دلایل آنها را جویا شدیم که ۸۰۰ نفر از آنها اعلام کردند که به خاطر منزلت اجتماعی که از دانشگاه به دست آوردهاند، تناسبی میان این منزلت و شغلهای موجود در بازار وجود ندارد. وی تصریح کرد: آمارهای موجود نشان میدهد که میزان بیکاری در میان فارغالتحصیلان دانشگاهها دو برابر افرادی است که تحصیلات دانشگاهی ندارند و این بیکاری در میان فارغالتحصیلان زن بسیار بیشتر است. ربیعی به یکی از مطالعات میدانی انجام گرفته در استانهای مختلف کشور در زمینه تناسب رسته شغلهای موجود با رشتههای تحصیلی فارغالتحصیلان دانشگاهی اشاره کرد و گفت: براساس این تحقیقات، به طور میانگین حدود ۱۰ درصد جهتگیریهای واقعی اشتغال در استانهای کشور مربوط به رشتههای تحصیلی دانش آموختگان دانشگاهها است و متأسفانه خروجی دانشگاهها با رشته شغلهایی که در استانها شناسایی کردهایم، تناسب بسیار اندکی دارد. وزیر کار خاطرنشان کرد: برای مثال در یکی از استانهای کشور که قطب نساجی و پوشاک کشور است و هم دانشگاههای دولتی و آزاد و دیگر مراکز دانشگاهی در آنجا فعال هستند، توان جذب فارغالتحصیلان رشته طراحی این دانشگاهها در رشته شغلهایی که شناسایی شده بود، وجود نداشت و این نشان میدهد که مهارت فارغالتحصیلان دانشگاهی ما برای جذب در بازار کار کافی نیست. وی بر ضرورت بازنگری در ساختار آموزش و نحوه آموزش در حوزه پرورش نیروی انسانی به ویژه در دانشگاهها تأکید کرد و گفت: در سالهای اخیر هم در عرضه و هم در بخش تقاضای آموزش عالی با مشکلات و کاستیهایی روبرو بودیم و از یک طرف، مردم ما به دلیل مسائل فرهنگی حاضر بودند حتی از نان شب خود برای تحصیل فرزندانشان هزینه کنند و همین موضوع، تقاضای زیادی را برای ورود به دانشگاهها ایجاد میکرد. ربیعی ادامه داد: از سوی دیگر، رقابت دانشگاهها با یکدیگر، آموزش عالی را به سمت کارهای حجمی و کمی به پیش برد و جمعیت زیادی از دانش آموختگان را روانه بازار کار کرد. ربیعی با یادآوری این که کشور باید به هدف رشد اقتصادی ۸ درصدی دست یابد گفت: تحقق هر یک درصد رشد اقتصادی به صد هزار میلیارد تومان پول نیاز دارد و با توجه به محدودیتهای منابع مالی، تنها راه رسیدن به این هدف، افزایش بهرهوری است. وزیر کار، تقویت اقتصاد دانشبنیان را یکی از مهمترین راهکارهای افزایش بهرهوری برشمرد و گفت: با توجه به این که نظام اداری آینده کشور، اشتغال زیادی نخواهد داشت جوانان باید مهارتهای لازم را برای شغلهای آینده خود از طریق فعالیتهای دانشبنیان کسب کنند. |