به
گزارش ایسنا، مهناز امامدادی در خصوص طرح ملی الگوی نوین توسعه مشاغل
خانگی به تشریح فرایند انجام این طرح پرداخت و گفت: این طرح در سه فاز
انجام میشود که فاز اول، بررسی و شناسایی مزیتها و توانمندیهای مناطق،
فاز دوم توانمندسازی متقاضیان و فاز سوم و نهایی اتصال به بازار است.
وی
ادامه داد: تمامی مراحل فاز اول بهطور کامل انجامشده و در اجرای فازهای
دوم و سوم، پیشرفتهایی صورت گرفته و بخشهای اصلی کار انجامشده است.
این
مسئول اضافه کرد: با توجه به اینکه سایت الگوی نوین توسعه مشاغل خانگی
برای امکان ارتباط مستقیم با متقاضیان و راهنمایی، آموزش، مشاوره و
استعدادسنجی آنها توسط جهاد دانشگاهی به نشانی
www. Inhb.ir راهاندازی شده است، امیدواریم با راهاندازی این سامانه مرحله توانمندسازی متقاضیان با سرعت بیشتری انجام شود.
امامدادی
اضافه کرد: خوشبختانه در مورد فاز سوم و مرحله اتصال به بازار ارتباطات و
تعاملات خوبی با برندها و اشخاص فعال در عرصه فروش مشاغل خانگی برقرار شده
است که با قویتر کردن این تعاملات، اتصال تولیدات متقاضیان مشاغل خانگی و
فعالان کسبوکار خانگی با برندهای معروف و بازار فروش، شاهد رشد کمی و کیفی
محصولات مشاغل خانگی در همه عرصهها بهویژه در بحث بستهبندی و شیوه
ارائه محصولات که یکی از مسائل و مشکلات اصلی مشاغل خانگی است، باشیم.
رئیس
دبیرخانه ستاد ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی وزارت تعاون در خصوص مزیت
این طرح نسبت به طرحهای قبلی گفت: نخست در طرحهای قبلی که انجام میشد،
ارائه خدمات صرفاً به افراد مراجعهکننده صورت میگرفت، ولی در این طرح به
این شکل است ما به سراغ متقاضیان رفتیم و منتظر نماندیم تا به سراغ ما
بیایند. جهاد دانشگاهی بهعنوان عامل اجرایی طرح با رصد کارآفرینان،
بنگاهها و اشخاص اثربخش و تأثیرگذار در حوزه مشاغل خانگی، آنها را شناسایی
کرده و به همکاری هرچه بهتر در طرح ترغیب کرد.
وی
افزود: در طرحهای قبلی با مراجعه افراد، اطلاعات آنها بر اساس خوداظهاری
در سیستم ثبت و بر اساس اطلاعات و طرحهای وارد شده در سیستم بررسی انجام
میشد اما در طرح نوین مشاغل خانگی، بررسیهای تخصصی صورت گرفته، توان و
استعداد اشخاص سنجیده میشود و بر اساس آن و طبق نظر متخصصین، در صورت نیاز
آموزشهای لازم ارائه میشود.
امامدادی
تصریح کرد: منظور از آموزش، آموزشهای کوتاهمدت است، اشخاصی که به ستاد
مراجعه میکنند، مهارتهایی دارند و نیازمند آموزشهای تکمیلی هستند (مانند
آموزشهای کارآفرینی، شناخت بازار، مسائل مالی و غیره) که با تکمیل
مهارتهای متقاضیان و آموزش آنها امکان موفقیت آنها در فاز اتصال به بازار
بیشتر خواهد بود.
او
یادآور شد: خیلی اشخاص تمایل به فعالیت انفرادی دارند که در این طرح هدایت
و راهنمایی آنها را به سمت فعالیتهای پشتیبانی و شبکهای در دستور کار
داریم، ضمن اینکه با شناسایی اشخاص اثرگذار، ارتباط مفیدی میان آنها و
متقاضیان کسبوکار مشاغل خانگی برقرار میشود.
امامدادی
یادآور شد: امیدواریم با اجرای این الگوی نوین، حلقههای مفقوده
شناساییشده و با تیمسازی و شبکهسازی لازم، باعث افزایش کمی و کیفی
محصولات عرضه شده در بازار توسط برندهای مطرح بشویم.
رئیس
دبیرخانه ستاد ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی در خصوص فرایند فراخوان
طرح نوین الگوی مشاغل خانگی گفت: این طرح در هشت استان بهصورت پایلوت و در
قالب فراخوان توسط سازمان تجاریسازی فناوری و اشتغال دانشآموختگان جهاد
دانشگاهی اجرا میشود.
وی
خاطرنشان کرد: علاقهمندان و متقاضیان با ورود به سامانه طرح نوین الگوی
مشاغل خانگی و مطالعه شرایط، ثبتنام کرده و از مهارتهای آموزشی و مشاوره و
سایر پشتیبانیهای لازم بهرهمند میشوند.
امامدادی
در خصوص محدودیت زمانی برای فراخوان ثبتنام اعلام کرد: فعلاً محدودیت
زمانی وجود ندارد، ولی قطعاً میبایست زمان خاصی را در نظر بگیریم زیرا
میخواهیم میزان اثربخشی این طرح محک زده شود.
او
اضافه کرد: با توجه به اینکه ابتدای کار است، محدودیت زمانی در نظر گرفته
نشده اما با پیشرفت کار و بهتناسب میزان استقبال، ظرفیت و امکاناتی که
جهاد دانشگاهی خواهد داشت، زمان مشخصی در نظرخواهیم گرفت.
این
مسئول بیان کرد: امیدوارم جهاد دانشگاهی و پشتیبانان به شیوهای عمل کنند
که شاهد استمرار این طرح و تولید محصولات مشاغل خانگی باکیفیت خوب و
آبرومندانه در بازارهای داخلی و خارجی باشیم.